Verplichte ads Amazon-tablet toch af te kopen

Door: Jasper Bakker | 10 september 2012 08:09

Apple

Amazon komt toch met een afkoopoptie voor de ads die zijn Kindle Fire-tablet voorschotelt aan gebruikers. Eerst wou de e-commercereus die optie niet aanbieden.

Amazon zwicht voor de ophef over de verplichte ads die zijn tablet op het ontgrendelscherm en het home-scherm showt aan gebruikers. De goedkope Kindle Fire-tablet is voor de online-winkel namelijk niet een apparaat waar het direct geld op wil verdienen. De 7 inch tablet met eigen aftakking (fork) van Google's Android is vooral een toegangsmiddel tot de vele online-diensten en content die Amazon verkoopt.

Surfgedrag volgen

Daaronder bevinden zich ook ads, voor die digitale waren zoals e-books, apps, films en muziek. Amazon heeft ook opnieuw bevestigd dat zijn eigen Silk-webbrowser op de Kindle Fire het surfgedrag van gebruikers volgt en analyseert. Op basis daarvan kunnen namelijk beter gerichte ads worden gepresenteerd.

Deze speciale aanbiedingen zijn nu toch te ontlopen, meldt technieuwssite Ars Technica. Deze opt-out kost gebruikers eenmalig 15 dollar. Dit geldt voor alle modellen van de Amazon-tablet. Dit ads-programma van korting in ruil voor ads is vorig jaar geïntroduceerd voor de Kindle e-readers van het bedrijf, en geldt vooralsnog alleen in de Verenigde Staten.

Directe iPad-concurrentie

Afgelopen week heeft Amazon nieuwe modellen van zijn eigen tablet onthuld. Het oorspronkelijke model, wat toen tegen korting mét ads verkrijgbaar was, is versneld door een betere processor én in prijs verlaagd. De directe opvolger ervan heet Kindle Fire HD en biedt meer opslagruimte.

Daarnaast is er nog een grotere 8,9 inch uitvoering van de Kindle Fire HD, die qua schermomvang gelijk opgaat met de iPad van Apple. Naar verwachting komt dat bedrijf volgende maand met een kleinere 7 inch variant van zijn goedverkopende iPad. Apple hanteert geen ads-subsidie voor zijn apparaten.