VS werpt antitrustblik op Apple App Store

De FTC buigt zich over antitrustklachten tegen Apple vanwege de nieuwe App Store-voorwaarden. Die zijn voor onder meer Adobe en Google.

De Amerikaanse toezichthouder Federal Trade Commission (FTC) heeft een nieuw vooronderzoek lopen naar mogelijk machtsmisbruik door Apple. Het bedrijf zou zijn positie op de mobiele softwaremarkt misbruiken. Dat melden persbureau Bloomberg en de zakenkrant Wall Street Journal.

AdMob en ontwikkeltools

Het vooronderzoek spitst zich toe op de recente wijzigingen in de voorwaarden van Apple's App Store. Het bedrijf blokkeert onder meer het mobiele advertentiesysteem AdMob van concurrent Google. Die steekt zijn boosheid over de blokkade niet onder stoelen of banken: "Kunstmatige belemmeringen tegen concurrentie schaden gebruikers en developers en zitten, op de lange termijn, technologische innovatie in de weg."

Apple heeft vorige maand de voorwaarden al plots gewijzigd. Daardoor mogen sommige ontwikkeltools niet meer gebruikt worden om applicaties voor de iPhone en de iPad te bouwen. Dit raakt exporttools voor Adobe Flash (zoals Adobe's nieuwe CS5) en Novell's .NET-ontwikkelpakket MonoTouch. Die actie was vooral gericht tegen Adobe, wiens Flash-software op de zwarte lijst van Apple staat. De iPhone-maker weigert Flash te ondersteunen op zijn mobiele apparaten, maar doet dus ook geconverteerde ('interpreted') Flash-code in de ban.

Volgens de Wall Street Journal hebben de FTC en het Amerikaanse ministerie van justitie onderhandelt over wie de zaak zou oppakken. Dat is uiteindelijk de FTC geworden, omdat die overheidsinstantie de afgelopen maanden ook al onderzoek heeft gedaan naar Google's overname van AdMob en de markt van mobiele advertenties. De inlijving van AdMob door Google levert volgens de FTC geen onwenselijke marktmonopolisering op en is dus goedgekeurd.

iTunes-dwang

Er loopt bij het Amerikaanse ministerie van Justitie ook nog een vooronderzoek naar Apple's iTunes Music Store. Apple zou zijn dominante marktpositie hebben misbruikt om platenmaatschappijen zover te krijgen dat ze concurrent Amazon.com geen tijdelijke exclusieve toegang geven tot nieuwe muziek in het kader van promoties. Apple-medewerkers zouden daarna bij de muzieklabels hebben gedreigd geen marketing meer voor die liedjes in iTunes te bedrijven als de muziekuitgevers deelnamen aan promoties via Amazon.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten