Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor ons privacy- en cookiebeleid. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Akkoord

Waar blijft Augmented Reality?

Door: | 14 juli 2011 10:07

Apple

Augemented Reality leek een aantal jaar geleden dé hit te worden op het gebied van mobiele apps, maar van die belofte is vooralsnog weinig terecht gekomen. Gaat het alsnog gebeuren?

Zouden we intussen niet met virtual reality helmen naar films moeten kijken? Zodat je de film vanuit perspectief van de hoofdpersoon beleeft en niet enkel in bedriegend "3D"? Helaas heeft de technologie de belofte niet waar kunnen maken. Helmen leveren slechts kleine beelden waarin de pixels duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn. Verversingsfrequenties? Houd er maar over op. Zo'n helm bezorgt je letterlijk verschrikkelijke koppijn.

"Ik vrees dat hetzelfde met Augmented Reality gebeurt", zegt Alex Makarov, hoofd development bij iOS-ontwikkelaar SHAPE Services. "Proof-of-concept apps zijn er gaaf uit, vooral op YouTube. Maar wanneer je deze dingen in de echte wereld wilt proberen, loop je tegen allerlei problemen aan."

Mediastorm over AR lijkt uitgewaaid

Augmented Reality, of simpelweg AR, is een trend die enkele jaren geleden binnen de mobiele markt met veel tamtam opkwam, maar waarover de enthousiaste geluiden verstomd zijn geraakt. AR is eigenlijk een extra laag van informatie (vaak afkomstig van internet) die op een bewegend beeld of filmopname wordt geprojecteerd. Kijkers van Eredivisie voetbal zullen AR herkennen aan de liggende virtuele reclameborden vlak naast de doelen, die in werkelijkheid niet bestaan. Ook het weerbericht, waarbij gewoon nog een blauwe of groene wand gebruikt wordt, is een vorm van AR.

Bedrijven als Layar, Zugara en Total Immersion hebben afgelopen jaren hard gewerkt aan AR-oplossingen voor de mobiele markt. Ook SHAPE denkt na over AR-apps en introduceerde met CheckIn+ een iPhone app met ingebouwde AR-technologie om plekken te vinden waar je met Facebook Places en Foursquare kunt inchecken. Een andere populaire app als het gratis AroundMe kent eveneens AR-functionaliteit.

Wat schaar je onder de noemer AR?

Wat AR deels van een doorbraak houdt, is de troebele definitie. Stel dat je met je iPhone via een app een barcode scant en daarmee informatie over dezelfde producten bij andere winkels krijgt, zoals bijvoorbeeld RedLaser doet, is dat dan ook AR?

"Het blijft een niet goed begrepen technologie", zegt Gartner-analist Van Baker. “Ook is de toegevoegde waarde niet geheel duidelijk totdat je een specifieke implementatie in actie zit. Dan pas wordt de technologie door consumenten op waarde geschat."

Een ander obstakel voor AR is het slechte presteren van de apps. Net als die VR-helmen, is de gebruikservaring van AR op smartphones ondermaats en moet je vaak te lang wachten voordat de AR-data op je scherm verschijnt.

Smartphones niet snel genoeg

Dit probleem heeft te maken met hardwarebeperkingen op de huidige generatie telefoons en is vooral merkbaar wanneer je op de smartphone gaat multitasken. “Als je met AR wilt navigeren terwijl je naar een muziekje luistert - iets wat ik in de auto vaak doe - dan hebben telefoons daar merkbaar moeite mee", zegt tech-analist Rob Enderle. “Augmented Reality doet een aanslag op de prestaties, daarom komt niet nog niet van de grond."

Apple ziet het desondanks zitten in AR. Website AppleInsider ontdekte afgelopen een ingediend patent van Apple waarin een split-screen op de iPad beschreven wordt, waarin op het ene scherm een live camerabeeld getoond wordt en op het andere een AR-informatielaag.

Het patent beschrijft een van de uitdagingen waar AR nog voor staat: “Ondanks sterke wetenschappelijke en commerciële interesse in AR-systemen, zijn veel AR-oplossingen complex en duur, waardoor ze niet bruikbaar zijn voor de doorsnee consument", schrijft het bedrijf uit Cupertino.

Toepassingen blijven interessant

Apple gokt erop dat AR zijn belofte in de toekomst alsnog zal inlossen. Het patent van Apple zou kunnen betekenen dat een docent met een iPad via AR het examenwerk van een student controleert. Of een dokter die AR gebruikt in combinatie met patroonherkenning om informatie over een patiënt te verkrijgen.

Kyle Wiens, medeoprichter van website iFixit, hoopt nog een keer op een iPad/iPhone AR-app waarmee monteurs hun apparaat over een kapotte motor kunnen hangen om te zien wat er aan mankeert. “Dat zou fantastisch zijn. We wachten nog op de killer app voor Augmented Reality."

0 Reacties op: Waar blijft Augmented Reality?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.