Waarom Apple de algoritmes van de Apple Store aanpast

Door: Justin Doornekamp | 25 september 2019 17:20

iPad App Store
Apple

Apple heeft veranderingen doorgevoerd in het algoritme van de App Store, waardoor apps van Apple nu minder vaak bovenaan komen te staan bij de zoekresultaten. Waarom eigenlijk?

Apple is zelf altijd te spreken geweest over de veiligheid en kwaliteit van de Apple Store, maar toch is er veel kritiek gekomen op de manier waarop het bedrijf zijn positie gebruikt om de concurrentie voor te blijven.

Sinds Apple zijn besturingssysteem uitrustte met eigen technologie om schermtijd te meten, heeft het bedrijf bijvoorbeeld al een reeks apps verwijderd die hetzelfde doen. Daarop reageerden onder meer app-ontwikkelaars verontwaardigd. Twee ontwikkelaars van iOS-apps hebben Apple zelfs aangeklaagd vanwege de monopoliepositie die het bedrijf met zijn App Store heeft. Toezichthouders in de Verenigde Staten en Europa zijn inmiddels een officieel onderzoek gestart naar mogelijk machtsmisbruik door Apple.

Apps van Apple vaak bovenaan

In juli rolde uit onderzoek van de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal dat apps van Apple vaak bovenaan staan in de zoekresultaten als er wordt gezocht op populaire woorden als ‘weer’ en ‘muziek’.

Recent bevestigde New York Times de bevindingen op basis van data van de afgelopen zes jaar. Wordt er in de App Store gezocht naar ‘muziek, dan vind je Apple Music bovenaan. Maar daarna komt niet Spotify, YouTube Music of een andere muziekdienst, maar vind je GarageBand, iTunes Remote en iTunes Store. Dit zijn allemaal apps van Apple.

Apple ontkent dat het sjoemelde met de zoekresultaten en gooit het op een “complex algoritme”. Apple stelt tegenover de New York Times dat het algoritme automatisch apps van dezelfde ontwikkelaars bundelt in de zoekresultaten.

Hoewel dit waarschijnlijk relevant is voor de Office-apps van Microsoft, zal het in veel gevallen leiden tot irrelevante zoekresultaten.

Tóch veranderingen doorgevoerd

Toch heeft Apple veranderingen doorgevoerd in de algoritmes van de Apple Store, zo merkte New York Times op. De apps van Apple verschijnen nog steeds vaak bovenaan in de zoekresultaten, maar relevante apps van andere ontwikkelaars komen nu eerder in de resultaten naar boven.

Apple geeft alleen toe dat het algoritme wat verbeterd is en volgens topman Eddy Cue is er nog een slag te slaan. Cue zegt dat de apps van Apple zó populair zijn dat het bedrijf zichzelf een “handicap” moest opleggen, zodat apps van derden beter zichtbaar werden.

0 Reactie(s) op: Waarom Apple de algoritmes van de Apple Store aanpast

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.