Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Waarom de iPad wint van Android tablets

Door: | 05 mei 2011 09:58

Apple

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2

Waar Apple’s iPad de wereld in een flits veroverde, stellen de Android-alternatieven tot nu toe teleur. Wat maakt de iPad zo anders?

Ik heb me gruwelijk verslikt in de iPad. Laat ik het maar gewoon toegeven: ik zag helemaal niks in het ding. Jarenlang probeerden allerlei fabrikanten het fenomeen tablet-pc van de grond te tillen, totdat ze het opgaven en berusten in het beeld dat de tablet veroordeeld was tot niche-toepassingen in de gezondheidszorg en pakhuizen. En dan komt Apple vol zelfvertrouwen met iets dat op het oog precies hetzelfde is, en verovert de hele wereld. In één klap. Alsof het niets is. Alsof de iPad was waar iedereen al die tijd op zat te wachten.

Ik was niet de enige die stijl achterover sloeg. Alle andere fabrikanten hadden zich er al lang bij neergelegd dat het tablet-formaat nooit een groot verkoopsucces zou worden. Maar toen Jobs zijn kunstje flikte, wisten ze niet hoe snel ze hun designteams terug de studio in moesten sturen. En ze hadden geluk, want Google was juist bezig met een OS dat uitermate geschikt leek voor dit klusje. Het moest alleen nog even af…

Inmiddels is de eerste serieuze Android tablet verkrijgbaar, maar het resultaat valt een beetje tegen. Wat heet: van de Motorola Xoom zijn (volgens analist Trip Chowdhry) tot nu toe slechts zo’n 25.000 stuks verkocht. Motorola Mobility spreekt zelf van 250.000 stuks, maar dat zijn alleen de exemplaren die aan winkels zijn uitgeleverd – over daadwerkelijke verkopen zegt dat niets. Maar sowieso: Apple’s iPad ging in veel minder tijd maar liefst 2,5 miljoen keer over de toonbank – en dat hadden er zelfs meer kunnen zijn als Apple er maar genoeg had laten produceren.

Er zijn inmiddels al meer tablets op Android-basis aangekondigd, maar zelfs ik kan zien dat geen van die tablets dezelfde aantrekkingskracht heeft als de iPad. Misschien ben ik gewoon niet de juiste persoon om dit te beoordelen, maar ik zie geen van de tot nu toe gepresenteerde alternatieven een deuk schoppen in het iPad-imperium.

Wat is de truc?

Wat gebeurt hier nou precies – waar zit hem dat nou in? Is dat nou het beroemde Apple-effect? Heeft Jobs het kattekruid van de computerwereld in handen? Dat kan het toch niet zijn – de iPhone was net zo’n overweldigend succes in de smartphone-wereld, maar inmiddels hebben de Android-telefoons in pure verkoopcijfers die Apple-foon al ingehaald. Voor het einde van dit jaar is Android de koning op smartphone-gebied, zeggen de analisten. iPhone blijft op een marktaandeel van 25 tot 30 procent staan (in de VS), BlackBerry houdt 10 tot 15 procent, en de overige platforms zijn verwaarloosbaar. Zelfs op de zakelijke smartphonemarkt regeert Android tegen 2012.

Maar voor de tablets ziet het er een stuk minder rooskleurig uit. RIM’s PlayBook (ook een Android-variant) werd met hoongelach ontvangen. Eigenlijk maken alle tot nu toe gepresenteerde tablets een hulpeloze indruk. Als je ze ziet, waan je je ineens weer terug in de tijd dat de tablets al waren opgegeven. Ik kan het niet nalaten me af te vragen waarom we ook al weer dachten dat ze nu ineens wel een succes zouden worden? Oh ja, de iPad…

Het kan natuurlijk gewoon te vroeg zijn. Het heeft ook een tijdje geduurd voordat Android smartphones op gang kwamen. Apple heeft de neiging zijn nieuwe producten met een enorme knal te lanceren, maar Google is meer van de gestage benadering. De eerste Android-telefoons waren ook niet direct geweldige alternatieven voor de smartphone, maar juist de voortdurende ontwikkeling van zowel het platform als het hardware-aanbod heeft ze uiteindelijk ver gebracht. Misschien is het een kwestie van tijd en zitten de fandroids gewoon weer te wachten tot het moment daar is om de overstap te wagen.

Maar er kan ook iets anders aan de hand zijn. Er is namelijk een belangrijk verschil tussen wat Google (en trouwens ook Microsoft) met het tablet-platform doet, en hoe Apple het concept benadert. Het is subtiel, maar het zou wel eens kunnen verklaren waarom Apple het heeft gered waar de rest het nooit van de grond kon krijgen.

0 Reacties op: Waarom de iPad wint van Android tablets

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.