Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Waarom het Android niet lukt game-machine iOS te onttronen…

Door: Redactie Computer!Totaal Redactie | 16 mei 2013 14:09

Apple

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2

Google heeft deze week een volledig op Android gericht game-centrum aangekondigd, compleet met achievements, leaderboards en savegames in de cloud. Maar is dit genoeg om Android tot een volwaardig game-platform te smeden? Feit is namelijk dat het maken van Android-versies van games bij veel ontwikkelaars onderaan de prioriteitenlijst staat en games meestal eerst beschikbaar komen in Apple’s App Store.

Voor menig spellenmaker is het bijzaak, iets dat nu eenmaal moet gebeuren. Zelfs vandaag de dag is het moeilijk om een spel te vinden dat uitsluitend beschikbaar is voor het Linux-platform, of een ontwikkelaar die bereid is om zijn eeuwige liefde aan Android te verklaren. Mensen mogen dan wel Android-games ontwikkelen, ze lijken er geen plezier in te hebben.

Game-ontwikkelaars aan het werk.

Het is een jungle

Toen Apple in 2008 haar App Store lanceerde, zorgde dit voor een verandering van het speelveld van mobiele games. De spellen werden toegankelijker voor mensen die zelf nooit een toegewijde handheld - zoals een Nintendo DS of Sony PSP - zouden aanschaffen.

Er zijn dan ook een heleboel succesverhalen aan te wijzen. Zo werd Angry Birds een wereldwijd fenomeen en ontwikkelaar Rovio Games een held van de game-industrie. OMGpop, de ontwikkelaar van Draw Something, dreigde failliet te gaan maar werd door dit spel gered. Zeven weken later kreeg het bedrijf een aanbod van 180 miljoen dollar. De boodschap was duidelijk: de juiste app doet meer dan alleen je rekeningen betalen, je kunt er zelfs een rockster mee worden.

Apple versus Google

Hoewel Apple de bal aan het rollen heeft gebracht, bleef Google niet ver achter. De Google Play Store is sinds Android gelanceerd werd rijper geworden, en veel van de apps uit de App Store zijn nu ook in de digitale winkel van Google te vinden. Android heeft bovendien een hoger marktaandeel dan iOS. Daarmee is Android het meest gebruikte mobiele besturingssysteem ter wereld. In alle opzichten moet de Google Play Store de ideale omgeving zijn voor elke ontwikkelaar – een digitale goudmijn, klaar om gedolven te worden.

Wind-up Knight van Robot Factory.

Maar is het daadwerkelijk het paradijs zoals Google wil doen geloven? Chris Pruett denkt van wel. Hij werkt bij Robot Invader, een ontwikkelingsstudio voor games uit Silicon Valley met een voorliefde voor monsterfilms en schattige actiefilms uit de vijftigerjaren. Zowel Wind-up Knight als het nieuwste spel van het bedrijf Rise of the Blobs, worden consequent in de pers geprezen. Pruett zegt dat de verkoopcijfers op Android twee keer zo hoog liggen als op iOS.

Kwantiteit is beslist een factor. Sinds de lancering is Wind-up Knight 7 miljoen keer gedownload, en bijna 5 miljoen van die downloads komen van Android-gebruikers, rapporteert Pruett. “In ons geval verdienen we met onze Android-versie aanzienlijk meer dan met de iOS-tegenhanger, hoewel beide versies exact hetzelfde spel zijn en evenveel aandacht van hun platformeigenaren krijgen.”

Spacetime Studios, ontwikkelaar van de mobiele MMO-franchise Legends, heeft een vergelijkbare mening. In een interview met onze zustersite TechHive merkte CEO Gary Gattis op: “Van dag tot dag verdienen we eigenlijk meer aan de Google Play Store dan de Apple App Store. De gemiddelde opbrengst per iOS-gebruiker ligt een stuk hoger, maar we hebben zoveel meer Android-gebruikers dat dit verschil moeiteloos wordt gecompenseerd.”

Android-gaming is niet leuk

Dergelijke positiviteit voor de Google Play Store is natuurlijk niet universeel. Owen Faraday, redacteur van Pocket Tactics, die enige tijd geleden voor Wired over Android gaming schreef, noemde de Google-marktplaats “een desolate woestijn”.

Faraday citeerde verscheidene ontwikkelaars, van wie vele Android als een noodzakelijk kwaad lijken te beschouwen dat geplaagd wordt door digitale piraten. Piraterij is een uiterst kwaadaardige kwestie. Studio directeur Miles Jacobson van Sports Interactive rapporteerde ooit dat maar liefst 9 van de 10 Football Manager Handheld spellen illegaal waren. En hoewel Madfinger Games nog steeds van plan is om ondersteuning te bieden voor Android-gebruikers, onthulde Anna Porizkova eerder aan Gamasutra dat op een gegeven moment 90 procent van de Shadowgun spellen illegale kopieën waren, voordat dit cijfer uiteindelijk terugliep naar een nog steeds opvallende 78 procent.

[youtube]16cToLf5YoY[/youtube]

Nicholas Vining, chief technical officer van Gaslamp Games, is al meer dan tien jaar werkzaam in de sector. Ondanks zijn werk voor verschillende open source en Linux-gerelateerde projecten, twijfelt hij enigszins aan de rendabiliteit van het platform. “De mensen voor wie ik vroeger contractwerk deed, ondervinden doorgaans dat ze – als ze geluk hebben – aan Android ongeveer 1 procent verdienen van wat ze verdiend zouden hebben aan iOS. Als dat klopt, zouden we met een Dredmor-port nooit ons geld terugverdienen, en zouden we uiteindelijk waarschijnlijk aan de deal verlies lijden.”

Epic Citadel

Je kunt nog meer afleiden uit datgene wat niet expliciet gezegd wordt. Chair Entertainment lanceerde in januari het prachtig uitziende Epic Citadel in de Google Play Store – drie jaar nadat de demo voor het eerst te zien was. Is dat een positieve indicatie van wat komen gaat? Misschien. Misschien niet. In een interview met Mashable uit 2011 lieten de gebroeders Mustard doorschemeren dat zorgen over piraterij één van de belangrijkste redenen was dat de Infinity Blade-franchise niet voor Android-gebruikers beschikbaar werd gemaakt.

“We zijn ervan overtuigd dat het probleem zal worden opgelost en dat de Google Play Store een levensvatbare plek voor game-ontwikkelaars zal worden, maar vooralsnog is dit niet het geval,” vertelde Donald aan Mashable. Dus “het ligt niet aan de technologie, het ligt aan het bedrijfsplatform.”

Het is inmiddels bijna halverwege 2013, en piraterij vormt nog steeds een probleem. Hier is nog een voorbeeld van ontevredenheid van ontwikkelaars met Android. Telltale Games imponeerde zowel de pers als het publiek met haar point-and-click avonturenspel The Walking Dead. Net als de eerder verschenen serie stripverhalen en de tv-show heeft het spel een indrukwekkend aantal onderscheidingen gekregen: In totaal heeft het spel, dat in vijf afleveringen is onderverdeeld, meer dan 80 ‘Game of the Year’-awards ontvangen. Met een dergelijk succes zou een Android-port onvermijdelijk geweest moeten zijn. Maar tot grote teleurstelling van Android-gebruikers alom heeft de langverwachte port nooit plaatsgevonden.

The Walking Dead.

In een interview met PA Report gaf Telltale Games slechts een matig positieve verklaring voor het feit dat er nog geen Android-versie van The Walking Dead is verschenen: “De uiteenlopende hardware-specificaties, piraterij en de toestand van het Android-equivalent van de App Store, maken het erg lastig om onze spellen naar het Android-besturingssysteem over te brengen. Om deze problemen met het Android-platform tegen te gaan zouden onze spellen op een heel andere manier gebouwd en/of verkocht moeten worden, terwijl de huidige manieren momenteel op alle andere platforms prima werken. Zal The Walking Dead: The Game ooit op Android verschijnen? We hopen het, maar we hebben vandaag nog niets aan te kondigen.”

Lees op de volgende pagina verder over de game-ontwikkeling van Android...

0 Reacties op: Waarom het Android niet lukt game-machine iOS te onttronen…

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.