Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Waarom kleine tablets gaan domineren

Door: | 10 juli 2012 12:12

Apple

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2

Sorry iPad, maar je bent te groot en te duur om de ook in toekomst de ongenaakbare tabletkoning te blijven.

De meeste moderne tablets zijn gebaseerd op de grootte van de iPad. En de meeste tablets zijn iPads. Deze realiteit maakt dat analisten denken dat de iPad het juiste formaat van een tablet voorstaat. Toch geloof ik dat over twee jaar, de tablets ter grootte van een iPad nog maar klein marktaandeel zullen kunnen claimen.

Het is misschien moeilijk te geloven, maar het was enkele jaren terug ook ondenkbaar dat er nog ruimte zou zijn voor een nieuw consumentenapparaat tussen de smartphone en de laptop. Nu is het duidelijk dat er voor twee soorten tablets wel degelijk een markt is. Zowel voor iPads met een diagonaal van 10 inch en kleinere apparaten met een diagonaal van 7 inch is voldoende ruimte.

Niet alleen is het formaat van beide soorten tablets verschillend, ook is de manier waarop ze gebruikt worden totaal anders. De grote tablet is draagbaar, terwijl de kleinere mobiel te gebruiken is. Dat is een fundamenteel verschil.

Prijs

De voornaamste succesfactor van kleine tablets is hun relatief lage prijs. Nu al, maar ook zeker komende jaren, zul je 7 inch tablets met een prijs ergens tussen de 100 en 200 euro steeds vaker tegenkomen.

Natuurlijk zijn er al genoeg telefoons met deze en zelfs lagere prijzen. Maar telefoons vereisen een telefoonabonnement, wat de totale cost of ownership (TCO) al gauw enkele honderden of zelfs duizenden euro's gedurende het werkzame leven van de smartphone laat bedragen.

Bij kleinere tablets betalen kopers een erg lage prijs - en ze zijn klaar met uitgeven.

Toegang tot Wi-Fi wordt steeds minder vaak een probleem nu steeds meer mensen een persoonlijke hotspot met zich mee dragen - met zo'n kastje of softwarefunctie maak je van je smartphone een mobiele breedbandverbinding.

Het kopen van zo'n goedkope tablet is een beslissing met weinig consequenties. Het is een snelle impulsaankoop. Mensen zullen er meerdere kopen. Mensen gaan ze kopen voor hun kinderen, terwijl kinderen ze voor zichzelf zullen kopen.

De echte motivatie is niet zozeer de lage kosten in de zin dat meer mensen ze kunnen kopen. Lage kosten betekenen namelijk ook een lage materiële waarde, wat veel mensen de incentive geeft om de tablet overal te gebruiken, altijd. Het is een gadget waaraan weinig risico's verbonden zijn. Ze worden minder snel gestolen. En ze zijn makkelijker te vervangen wanneer ze gestolen worden of kapotgaan.

De kleinere formfactor vergoot het aantal locaties en omstandigheden waarin je een tablet kunt gebruiken. Het springt minder in het oog en past in een binnenzak.

Wanneer je liever geen iPad meeneemt

Zo zou ik zelf mijn 500 euro kostende iPad niet in de volgende omstandigheden willen gebruiken, maar wel een 200 euro kostende Nexus 7 van Google: Op het strand, in restaurants, in de bioscoop (ja, ik zet 'm uit voor de trailers vertoond worden), tijdens het wandelen, in minder goede buurten, op een boot, enzovoorts.

Meer locaties waar je de tablets kunt gebruiken betekent meer gebruik en meer genoegdoening. Goedkoop is een feature, goedkoop vergroot mobiliteit.

0 Reacties op: Waarom kleine tablets gaan domineren

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.