Waarop kunnen we verder innoveren?

© CIDimport

Waarop kunnen we verder innoveren?

Geplaatst: 9 januari 2012 - 12:27

Aangepast: 16 november 2022 - 09:24

Redactie ID.nl

Softwarematig zijn de mogelijkheden voor innovatie op mobiel gebied eindeloos. Op hardwaregebied lijkt dat lastiger en lijken apparaten soms in hun ontwikkeling stil te staan, al kun je wel interessante ontwikkelingen bespeuren.

De iPad van Apple zette een standaard op tabletgebied en eigenlijk doet de iPad 2 niets meer dan daarop voortborduren: de tablet werd dunner, sneller, kreeg een webcam, maar in feite is het gewoon enkel een geëvolueerde versie van hetzelfde idee. Hetzelfde geldt voor concurrent Samsung met zijn Galaxy Tab; ook de opvolgers van dat apparaat (de Tab 7.7 en 10.1) waren afgezien van de interne hardware nagenoeg gelijk aan hun voorganger. In de wereld van smartphones is het niet anders.

Je ziet zulke evoluties overal en daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. Als een product in een aantal opzichten verbeterd kan worden en er is vraag naar vanuit de (zakelijke) gebruiker, is het logisch dat de fabrikant met een versie 2.0 op de proppen komt. Dit gebeurt al decennia en zal ook niet veranderen.

Het gebruiksdoel van het apparaat verandert

Een ander verhaal zijn revoluties op gebied van hardware, waarbij hetzelfde apparaat niet alleen qua specificaties verbeterd, maar ook één of meerdere nieuwe gebruiksdoelen krijgt. Zo was het bijvoorbeeld ooit helemaal niet vanzelfsprekend dat computers voor gaming gebruikt gingen worden, maar hebben innovaties op gebied van grafische krachtpatserij en invoerapparatuur ervoor gezorgd dat moderne op gamers gerichte pc's meer weg hebben van spelconsoles dan van productiemachines.

Op tabletgebied gebeurt hetzelfde en worden met nieuwe modellen nieuwe typen consumenten aangeboord die deze apparaten anders gebruiken dan de eerste tabletbouwers ooit voor ogen houden. Zo zie je een duidelijke differentiatie optreden tussen tablets gericht op entertainment en tabletcomputers gericht op productiviteit. Het blijft uiteraard een tablet waarop beide bezigheden prima mogelijk zijn, maar steeds meer consumenten kopen deze producten om enkel datgene ermee te doen wat eerder onlogisch leek. Zo zie ik dat veel nieuwe kopers een dergelijk product enkel aanschaffen omdat ze er gemakkelijk mee naar video kunnen kijken, gamen of e-books lezen. Dat ze er ook uitstekend mee kunnen browsen, e-mailen en presenteren is voor hen bijzaak.

Een aantal tabletbouwers speelt in op deze differentiatie door hun product - in de nu toch al aardig bevolkt geraakte markt - eruit te laten springen met niet zozeer evolutionaire maar daadwerkelijk revolutionaire eigenschappen. Een kenmerkend voorbeeld is Asus met zijn EeePad Transformer, waarvan afgelopen zaterdag de tweede versie (de Transformer Prime) in de winkel kwam te liggen.

Een uniek product boekt uniek resultaat

De Transformer was an sich geen bijzondere tablet. De specificaties waren vergelijkbaar met concurrenten als Samsung, Lenovo en Acer, maar wat Asus enorm goed deed was de tablet leverbaar maken met een aanklikbaar toetsenbord waarmee je in feite een netbook met een touchscreen creëerde. Dat gegeven maakte de tablet van Asus uniek en legde ze geen windeieren: de tablet werd naar een aarzelend begin snel goed verkocht en veroverde na de iPad de tweede plek in de markt. Ik betwijfel of de tablet hetzelfde had gedaan wanneer het toetsenbord niet zo'n prominente accessoire was geweest of wanneer de accessoire minder integratie met de tablet had gekend. Waarschijnlijk had de tablet niet boven zijn talloze broertjes, die met dezelfde Nvidia Tegra 2 chip uitgerust waren, uit kunnen stijgen.

Met de Transformer Prime zet Asus nog sterker in op dat toetsenbord/dockingstation en de nieuw ontgonnen zakelijke doelgroep. Zo wordt de tablet voor dezelfde adviesprijs aangeboden als 64GB-versie zonder toetsenbord als 32GB met toetsenbord/dock. Volgens Asus wordt dat bewust gedaan omdat de zakelijke gebruiker dat toetsenbord er absoluut wil hebben en minder behoefte heeft aan opslagruimte. De gebruiker die de tablet koopt voor entertainmentdoeleinden heeft daarentegen meer behoefte aan opslag en ziet weinig meerwaarde in een keyboard met touchpad.

Willen we allemaal toch meer van hetzelfde?

Vergeleken met andere aanbieders denk ik dat Asus slim bezig is en zich op een geniale manier differentieert van de rest van de markt. Het roept bij mij ook de vraag op in hoeverre andere fabrikanten in staat zijn tot dezelfde innovaties, aangezien het werkelijke onderlinge verschil vaak bij software (de bekende gerestylde userinterfaces en 'unieke' apps) beperkt blijft.

Wat zou jij als fabrikant veranderen? Zonnecellen, dualscreen, ingebouwde digitale televisie (DVB-T), 4G-connectiviteit zijn enkele van deze mogelijkheden en zie je ook her en der opduiken, maar maken deze werkelijk het verschil? Wat zou jij terug willen zien op een tablet? Is het überhaupt nodig dat er op dat gebied verder geïnnoveerd wordt of is het iPad-concept - wat bijna iedere fabrikant klakkeloos lijkt te volgen - voldoende? Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten