Wat is een hashtag?

Door: Martin Gijzemijter Martin | 14 augustus 2013 07:08

Apple

Wie regelmatig Twittert, denkt niet eens na over de term. Maar voor wie net komt kijken klinkt het als hocus pocus: hashtags. Oorspronkelijk slechts gebruikt voor Twitter, inmiddels maakt ook Facebook er gebruik van. Maar wat is het eigenlijk, een hashtag? En waarom bestaan ze?

Puinbak

Één van de redenen dat Twitter zo leuk is, is dat het zo lekker snel en luchtig communiceert. Dat ging lange tijd prima, maar wanneer je op zoek was naar een Tweet in een bepaald genre of over een bepaald onderwerp, dan was dat eigenlijk niet te doen. Je moet het voor je zien als een archiefkast waar je met duizend mensen allerlei belangrijke documenten in opbergt. Maar in plaats van ze netjes in te delen in categorieën, gooit iedereen alles zomaar de kast in. Vind dan nog maar eens terug wat je zoekt.

Zonder hashtag is Twitter een wirwar aan berichten.

Twitter zonder hashtags is als een archiefkast zonder mappen. En dus werden de hashtags, oftewel de mappen geïntroduceerd. Door een hashtag te gebruiken in een Tweet, kun je er een bepaald onderwerp aan toekennen, zodat het voor mensen eenvoudiger wordt om te sorteren op een bepaald soort Tweet. Je maakt een hashtag door in een Twitterbericht (Tweet) een # te typen, met direct daarna het woord, zoals #computertotaal.

Conversaties

Of Twitter het ooit zo bedoeld heeft of niet weet niemand, maar interessant is dat hashtags het mogelijk hebben gemaakt om centrale discussies te voeren om een medium dat zo verstrooid is als Twitter. Televisieprogramma’s maken daar handig gebruik van door hashtags te definiëren (zoals #tvoh voor The Voice of Holland).

Door te filteren op die hashtag kunnen Twitteraars zich alleen richten op berichten die met dat programma te maken hebben, en kan er dus heel efficiënt gediscussieerd worden op een medium dat van nature helemaal niet zo centraal van aard is. Niet alleen heel handig voor commerciële doeleinden, maar het maakt Twitter op zo’n vrijdagavond met een programma ook ineens een heel gezellig medium.

Filter je op een hashtag, dan kun je ineens centrale discussies volgen.

Commercieel

De insteek van Twitter voor het introduceren van hashtags was uiteraard niet (helemaal) zonder eigenbelang, het maakte het platform namelijk commercieel ook een stuk aantrekkelijke. En dat had het bedrijf nou net hard nodig. Door hashtags te introduceren kun je namelijk ook centrale discussies voeren over bijvoorbeeld merken, initiatieven, festivals, noem maar op, waardoor je het sociale netwerk eenvoudig kunt gebruiken om mensen ergens voor te enthousiasmeren terwijl zij, aan de andere kant, diezelfde hashtag kunnen gebruiken om voorpret te beleven (bijvoorbeeld wanneer het om een festival gaat).

Dat het effectief is, is gebleken, nu ook Facebook hashtags heeft geïntroduceerd op een moment dat aandeelhouders meer resultaten willen zien op advertentiegebied.

Uiteraard hebben hashtags ook commerciële voordelen.