© CIDimport

Wat is Instagram?

Geplaatst: 16 april 2012 - 10:39

Aangepast: 13 december 2022 - 18:47

Redactie ID.nl

Facebook nam vorige week voor een bedrag van 1 miljard dollar de populaire app Instagram over. Maar wat is het precies en waarom is de app juist voor Facebook zo interessant?

In feite is Instagram een mobiele app om foto's te delen, maar het is tegelijkertijd een sociaal netwerk. Het werkt net als Twitter met volgers, maar in plaats van tekstupdates ontvang je fotoupdates. De app maakt het mogelijk om foto's een ander uiterlijk te geven door het plaatsen van extra fotolagen die bijvoorbeeld een low-end jaren '80 camera kunnen imiteren.

De tijdlijnen van zowel Facebook als Twitter staan daarom bol van de Instagram-foto's. Aangezien het om bewerkte foto's gaat die nou niet bepaald bekend staan om de haarscherpe kwaliteit, kun je jezelf afvragen waarom ze dan toch zo populair zijn.

Wat is Instagram?-15082296

© CIDimport

Niet iedereen loopt er warm voor

Het is goed om te weten dat deze Instagram-plaatjes niet bij iedereen geliefd zijn. Uit een recente Facebook-peiling onder 2000 personen kwam naar voren dat Instagram-foto's na babyfoto's als meest irritant worden ervaren. Respondenten noemen Instagram-foto's teveel een trucje en hekelen de "onnodige fotografische effecten". Ook professionele fotografen hebben kritiek op de werking van de app en bekritiseren de toegepaste effecten van Instagram op kwaliteit.

De fans van Instagram loven juist het feit dat het bij deze manier van fotograferen niet om originele, heldere foto's gaat. Macworld-journalist Jon Seff, een fervent gebruiker van Instagram, roemt de app omdat het de foutjes in zijn foto's maskeert en het de compositie interessanter maakt. "Anders zouden het maar saaie plaatjes zijn."

Het prettige aan Instagram is dat het uitblinkt in eenvoud en daarom juist op smartphones - welke vaak niet zijn uitgerust met de allerbeste digitale camera's - uitstekend rendeert. Instagram toont aan dat je prima plaatjes kunt schieten zonder dure lens of uitgebreide belichting. Foto's nemen en het bewerken ervan via Instagram gaat razendsnel; bovendien kan de gebruiker de foto met één druk op de knop met de rest van de wereld delen. Met name het nostalgisch effect van de foto's spreekt aan bij een grote groep smartphone-bezitters, zegt Seff. "Het doet ze denken aan de 'goeie ouwe tijd'."

Waarom is het 1 miljard dollar waard?

Dit weekend liet Instagram weten dat er binnen de database ruim 40 miljoen gebruikers geregistreerd staan. Via de dienst worden iedere dag enkele miljoenen foto's gedeeld. Nu de app sinds kort ook voor Android beschikbaar is, zullen die aantallen ongetwijfeld sterk toenemen. Toch had Instagram zelf geen businessmodel; het verzamelde geen inkomen met de gratis app.

Facebook nadert de grens 900 miljoen actieve gebruikers. Op het sociale netwerk worden dagelijks honderden miljoenen foto's geüpload. Wat moet Facebook met een app die ruwweg maar drie procent van het eigen netwerk beslaat? Bovendien kent Instagram geen officiële website en geen desktopclient.

Volgens Macworlds Lex Friedman koopt Facebook het relatief kleine Instagram dan ook niet vanwege de community of de technologie. Het is het bedrijf van CEO Mark Zuckerberg volgens de columnist eerder te doen om een groot marktaandeel op gebied van online fotografie, een prominentere aanwezigheid op mobiele apparaten en om de gegevens van de fotografen - wie neemt de foto's, waar gebeurt dat en wanneer?

Instagram is wat dat betreft een logischer aankoop dan het ooit dominante Flickr, dat inmiddels op zijn laatste benen lijkt te lopen. Het eveneens bij het grote publiek bekende Picasa is van Google en dat zou laatstgenoemde nooit aan concurrent Facebook verkopen.

Wat betekent de overname?

Mark Zuckerberg heeft beloofd dat Instagram zelfstandig zal blijven voortbestaan. Het ligt in lijn der verwachting dat Instagram binnenkort uitgebreid zal worden met talloze nieuwe filters en functionaliteiten, aangezien bij het bedrijf Facebook honderden ontwikkelaars actief zijn.

Verder is het aannemelijk dat Facebook de gebruiksvoorwaarden van Instagram gaat aanpassen, waarschijnlijk naar het model dat het ook toepast voor de content die op het sociale netwerk gedeeld wordt. Dat betekent dat je bij het uploaden van content, het intellectueel eigendom daarmee ook aan Facebook overdraagt. Zoals we inmiddels weten, gebruikt Facebook deze informatie voor advertenties en marketingdoeleinden.

Gebruik door bedrijven

Instagram is gericht op persoonlijk gebruik, maar leent zich ook voor zakelijke toepassingen. Zo laten diverse mediabedrijven hun verslaggevers via Instagram nieuwsfoto's maken. Andere bedrijven gebruiken de app om hun merken te voorzien van een fotostream, op dezelfde manier als zij ook Pinterest zijn gaan gebruiken om op een moderne, visuele manier via een alternatief kanaal marketing te doen. Ken je zelf nog voorbeelden? Heb je zelf goede of slechte ervaringen met de app? Laat het hieronder weten in de reacties.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten