Wat weet Apple van u?

Door: Edmond Varwijk | 27 januari 2012 14:01

Apple

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3

In dit deel van de reeks 'Wat weet bedrijf X over ons' leggen we Apple onder de loep. Apple maakt mooie en eenvoudig te gebruiken producten die het bedrijf een vriendelijk imago geven. Maar behalve vriendelijk is Apple ook een multinational die veel geld moet verdienen, en Apple weet ook dat dit beter gaat wanneer het meer over zijn klanten weet. Welke gegevens verzamelt Apple eigenlijk zoal over u, en hoe houdt u daar controle over?

Toen Apple nog gewoon computers maakte speelde het bedrijf nauwelijks een rol in het leven van alledag. Apple-computers waren mooi maar veel te duur om door meer dan een kleine minderheid gebruikt te worden. Een Apple kwam u daardoor eigenlijk alleen tegen bij drukkerijen en opmaakbureaus. In de tien jaar sinds de introductie van de iPod is dit radicaal veranderd. Apple is nu groter dan Microsoft en Google en er is bijna geen huishouden meer waar niet minimaal één Apple-product wordt gebruikt. Daarbij is Apple erg succesvol met zijn online diensten. Als geen ander is het bedrijf erin geslaagd klanten na de aanschaf van een iPad of MacBook nog aanvullende diensten als iTunes, MobileMe en iCloud te laten gebruiken. Dankzij die diensten bezit Apple een enorme hoeveelheid informatie over zijn klanten, veel meer dan andere verkopers van computers en mediaspelers. En hoe vriendelijk het imago van Apple ook is, juist op het punt van privacy en omgaan met klantgegevens, heeft het niet de reputatie die past bij zijn imago. De vraag of het wel verstandig is om Apple al dat inzicht in uw reilen en zeilen te geven is dan ook niet onterecht, het nemen van maatregelen mogelijk zelfs verstandig.

1. Apples privacybeleid

Apple is er veel aan gelegen het positieve imago te behouden. Bekennen informatie over klanten te verzamelen en ook te gebruiken lijkt dan geen goede zet, maar kan kritiek voorkomen. Zeker wanneer daarbij wordt gewezen op het eigen privacybeleid. Het is een beproefde tactiek die ook Apple gebruikt. Het bedrijf geeft op zijn website uitgebreid uitleg over de informatie die van de klanten wordt verzameld en waarvoor het wordt gebruikt. Apple heeft zijn privacybeleid zelfs laten certificeren bij online privacywaakhond TRUSTe. Volgens Apple betekent dit dat zijn privacybeleid voldoet aan de door TRUSTe opgestelde voorwaarden, maar hoewel TRUSTe ook inhoudelijke eisen stelt, betekent het vooral dat Apple zijn privacybeleid heeft gepubliceerd en zich er naar eigen zeggen ook aan houdt.

2. Welke gegevens verzamelt Apple?

Apple verzamelt zowel persoonlijke als niet-persoonlijke gegevens. Met de persoonlijke gegevens bedoelt het 'gegevens die kunnen worden gebruikt om een bepaalde persoon te identificeren of te benaderen', terwijl de niet-persoonlijke gegevens juist 'niet direct te herleiden zijn tot een bepaald individu'. Persoonlijke gegevens zijn volgens Apple uw naam, adres, telefoonnummers, e-mailadres, contactvoorkeuren en creditcardgegevens. Niet-persoonlijke gegevens zijn beroep, taalvoorkeur, postcode, netnummer, maar ook de locatie en tijdzone waar Apple-producten worden gebruikt en het unieke toestelnummer van de iPhone (UDID).

Apple geeft online ruim informatie over de gegevens die het verzamelt over zijn klanten en wat het daar mee doet.

Bij het bezoek aan een Apple-website, het gebruik van online diensten of interactieve applicaties, het lezen van een e-mailbericht of het bekijken van een advertentie, maakt Apple gebruik van trackingtechnieken zoals cookies, pixeltags en web-beacons. Dit biedt Apple de mogelijkheid het gedrag van zijn klanten 'beter inzichtelijk' te maken en te zien welke onderdelen van de website worden bezocht en of de klant zich laat sturen door de advertentie. De gegevens die Apple op deze manier verzamelt worden door het bedrijf als niet-persoonsgebonden gegevens beschouwd. Het gebruik van cookies kan binnen Safari worden uitgeschakeld via Voorkeuren / Privacy. Via Info is informatie te krijgen over cookies die al geplaatst zijn, via Verwijder alle websitegegevens kan dat worden opgeschoond. Om blijvend geen cookies te accepteren, moet bij Blokkeer cookies worden gekozen voor Altijd. Via de optie Beperk toegang tot locatievoorzieningen kan bovendien worden voorkomen dat cookies locatiegegevens bijhouden. Op iPad en iPod gaat dit via Instellingen / Safari en dan Accepteer cookies / Nooit. Via de opties Wis cookies en gegevens kunnen bovendien bestaande cookies worden verwijderd.

Met cookies kan Apple informatie van u verzamelen. Wilt u dit niet, dan kunt u de cookies verwijderen.

3. IP-adres

Of een IP-adres, waarmee een gebruiker ook geïdentificeerd kan worden, tot de persoonlijke of niet-persoonlijke gegevens wordt gerekend, laat Apple afhangen van de lokale wetgeving. Alleen wanneer de wetgever een IP-adres als een persoonlijk gegeven beschouwt, doet Apple dat ook volgens het privacybeleid. In Nederland geldt het IP-adres 'in combinatie met een tijdstip' op basis van een juridisch advies van het College Bescherming Persoonsgegevens als een persoonlijk gegeven (zie pagina 10 van de richtsnoer). Apple zou dit dus ook als niet-persoonlijk moeten behandelen, maar de garantie daarvoor ontbreekt in het privacybeleid. Dit beleid is (zoals hiervoor beschreven) conform de richtlijn van TRUSTe. Er is een Nederlandstalige versie, maar de regeling is niet specifiek voor Nederland aangepast.