Wired iPad-app: mooi maar geen vuurwerk

Door: | 28 mei 2010 13:05

Apple

Van de twee dagen geleden verschenen iPad-app van het Amerikaanse tijdschrift Wired werden in 24 uur 24.000 exemplaren verkocht. De verwachtingen over de app waren vooraf hooggespannen. Was dat terecht?

In 24 uur 24.000 exemplaren van een tijdschrift-app verkopen. Het Amerikaanse tech-tijdschrift Wired deed het daarmee stukken beter dan het mannenblad GQ dat van z'n eerste nummer op de iPad een schamele 365 stuks verkocht. Dat hoge aantal van Wired is ongetwijfeld mede te danken aan de hooggespannen verwachtingen naar aanleiding van de presentatie door Adobe en Wired van hun concept app.

Worden die verwachtingen bewaarheid? Deels wel. De Wired-app ziet er uitermate strak uit. Qua vormgeving is het allemaal zeer doordacht. Slimme usability foefjes om zoveel mogelijk gebruik te maken van de beschikbare schermgrootte, zodat je minder hoeft te scrollen bijvoorbeeld.

Het duurde even voordat ik doorhad dat deze app meer is dan een lint aan elkaar geplakte PDFjes. Wired heeft gekozen voor een soms wat mystieke navigatie. Sommige dingen moet je dus zelf uitzoeken. Tikken op ieder plaatje om te checken of er iets achter schuilt, maakt het lezen van een magazine wel weer tot een feestje vol verrassingen.

Geen vuurwerk

Vuurwerk biedt de nieuwe Wired-app helaas niet. Cool zijn de interactieve onderdelen zoals de Lego Lamborghini (2 minuut 43 in de videoreview hieronder) of de ronddraaiende maan (1:33). Maar verder is het toch vrij traditioneel. Tekstje hier, plaatje en videootje daar.

Is dat erg? Sommige Twitteraars schreven helemaal geen behoefte te hebben aan vuurwerk. Wired maakt gebruik van een vertrouwd concept. Het lijkt op print, met een extra interactief sausje. Wellicht wordt dit de standaard voor iPad-magazines. En om het op z'n Cruijfiaans te zeggen: als dat werkt, dan werkt dat.

Het zou overigens ook kunnen dat Wired expres niet al te spectaculair uitpakt. De productiekosten zouden de pan uit rijzen en daarnaast moeten volgende nummers dan ook aan een dergelijk hoge standaard voldoen. Nu is er nog wat om naar uit te kijken.

Anyhow, bekijk het allemaal zelf in deze korte videoreview. Of download de app voor 3,99 euro in de iTunes store (dat is minder dan de helft van de print editie bij de sigarenboer).