Wunderkit als wondermiddel tegen chaos

© PXimport

Wunderkit als wondermiddel tegen chaos

Geplaatst: 10 augustus 2012 - 10:48

Aangepast: 16 november 2022 - 10:12

Robbin Ooijevaar

Samenwerken aan projecten kan resulteren in chaos. Na mailtjes met actiepunten, taakverdelingen, opmerkingen en aanpassingen is er dan nauwelijks overzicht. Ook bestaat het risico dat bepaalde taken blijven liggen. Met Wunderkit houdt u samen met andere projectleden overzicht over de taken en op de voortgang. Hierdoor worden projecten sneller en efficiënter afgerond. Wunderkit is inzetbaar op vele fronten: van een feestje plannen of het structureren van studiegroepen tot complete zakelijke projecten.

1. Takenlijst op steroïden

Takenlijstjes zijn de basis van Wunderkit. Een takenlijstje is een opsomming van actiepunten. Zodra een punt is afgewerkt, streept u het door. Met Wunderkit kunt u een project aanmaken en hierin meerdere takenlijstjes groeperen. Neem bijvoorbeeld het fictieve project 'tuinpad aanleggen'. Hieronder vallen punten als opmeten, stenen uitkiezen, stenen/zand kopen en gereedschap huren. Een Wunderkit-project kunt u delen met anderen en zo taken verdelen. Wunderkit vereist in het begin enige discipline, maar na een zeer korte leerweg kan iedereen ermee werken.

© PXimport

2. Wunderkit? Wunderbar!

Wunderkit is een crossplatform-dienst die beschikbaar is op elke computer, het enige wat u nodig hebt is een browser en een account. Voor de iPhone is er een app beschikbaar met nagenoeg dezelfde functionaliteit als de web-app. Handmatig synchroniseren is niet nodig, alles gaat automatisch zodat u altijd en overal over uw Wunderkit-omgeving beschikt. In tegenstelling tot vergelijkbare diensten is Wunderkit geheel gratis en eenvoudig te doorgronden. Dit laatste doet niet af aan de mogelijkheden: u gebruikt de functie die u nodig hebt.

© PXimport

3. Samenwerken

Door een project te delen, kunt u samenwerken met anderen. Het project bevat een werkruimte met taken, notities en een overzicht. Projecten kunt u openbaar maken of, zoals we in dit artikel doen, delen met door u geselecteerde mensen. Hierdoor krijgen anderen in een gesloten omgeving toegang tot de projecten, onderliggende taken en takenlijsten. Zo hebben alle deelnemers inzicht in wat er nog gedaan moet worden. Zodra een taak is uitgevoerd, wordt deze doorgestreept door een vinkje te plaatsen. De persoon die de taak heeft aangemaakt, ontvangt hiervan een melding.

© PXimport

4. Aanmelden

Ga naar Wunderkit.com en gebruik Connect with Facebook of Connect with Twitter om toegang te krijgen. U kunt ook een registratie doorlopen met een mailverificatie via Sign up. Wunderkit is gratis, maar er komt ook een betaalde Pro-versie met technische ondersteuning en uitgebreidere apps. Met dit laatste doelen de makers op uitbreidingen die werken in de Wunderkit-omgeving (vergelijkbaar met apps in Spotify). App-uitbreidingen zijn op het moment van schrijven nog niet beschikbaar. De huidige apps (taken, overzicht en notities) blijven altijd gratis.

© PXimport

5. Nieuw project

Een Workspace (werkruimte) is de verzamelplaats voor een nieuw project. In elke werkruimte vindt u drie apps: Dashboard (overzicht), Tasks (taken/todo-lijstjes) en Note (notities). Klik op New workspace en geef de werkruimte de naam van het project. In dit voorbeeld gaan we een nieuwe website maken en noemen het project Website studiegroep. Controleer of de optie Make this workspace secret actief is. Met Choose image kunt u de werkruimte voorzien van een plaatje. Klik direct op Create workspace om de werkruimte aan te maken.

© PXimport

6. Project delen

Een werkruimte delen is geen vereiste, maar wel een van de speerpunten van Wunderkit. Om anderen toegang te geven tot een project, kunt u de sociale netwerken Facebook en Twitter gebruiken, maar uiteraard ook mail. Het is mogelijk om een 'rolverdeling' aan te brengen in de vorm van één of meer beheerders (admin) en standaardgebruikers. Voor alle onderdelen in Wunderkit geldt: houd het eenvoudig, dan kan iedereen ermee werken! Bij de in dit artikel beschreven stappen is iedereen gelijk en kan iedereen dus taken toevoegen, aanpassen en afstrepen.

© PXimport

7. Taken

Het belangrijkste onderdeel van een project zijn de taken: Tasks. Klik op Tasks voor een overzicht van taaklijstjes (lists). De basistaaklijst heet Inbox. Rechts in beeld kunt u een taakomschrijving intypen bij Add task, bevestig met Enter. Kies voor telegramstijl. Dan weten andere projectgenoten (zonder veel te lezen) waarover het gaat. Voor ons websiteproject maken we twaalf taken aan: van Structuur website bedenken tot Controle na oplevering. Een voltooide taak kunt u (of een van de andere bij het project betrokkenen) doorstrepen door een vinkje te plaatsen.

© PXimport

8. Verzameling taken

Hoewel overzicht centraal staat bij Wunderkit, hebt u hier zelf ook een verantwoordelijkheid in. Door de Inbox vol te proppen met ellenlange lijsten, is het overzicht snel zoek. Bij grotere projecten als een website, kunt u meerdere taaklijsten aanmaken met de knop Add list: bijvoorbeeld Voortraject, Werkzaamheden en Puntjes op de i. Taken die u eerder hebt aangemaakt in de Inbox, zijn eenvoudig te verslepen naar de juiste taaklijst. Bij elke taaklijst staat een cijfer dat het aantal taken in een lijst vertegenwoordigt. Klik op All voor een compleet overzicht van alle taaklijsten.

© PXimport

9. Notities en dashboard

Naast de taken heeft Wunderkit twee andere apps: Notes (notities) en Dashboard (overzicht). Bij notities kunt u teksten of berichten achterlaten die niet thuishoren bij taken. Notes werkt als een soort prikbord. Projectleden kunnen iets schrijven en andere projectleden kunnen reageren. Dashboard is een soort 'geschiedenis' van het gehele project. Hier vindt u een overzicht van nieuwe taken, maar ook meldingen als er een taak is afgerond. Het nadeel van Dashboard is de overvloed aan meldingen: u krijgt overzicht, maar hoeft niet alles te weten.

© PXimport

10. Uitnodigen

Open het project dat u wilt delen en kies People. Geef onderin beeld het mailadres op van de persoon die u toegang wilt geven tot het project en klik op Send invites. Als u meerdere personen gelijktijdig wilt toevoegen, scheidt u de mailadressen met een komma. De genodigden krijgen bericht en kunnen eventueel een Wunderkit-account aanmaken of verbinden via sociale media. Gebruik het tabblad Manage workspace members voor een overzicht van de projectleden. Hier kunt u mensen met de knop Remove verwijderen en zo de toegang tot de gedeelde werkruimte ontzeggen.

© PXimport

11. Wie doet wat?

Als u met anderen samenwerkt, is het prettig als iedereen zijn taak weet. Het verdelen van taken kan op meerdere manieren. Zo kunt u voor elke persoon een aparte taaklijst aanmaken. Dit werkt overzichtelijk voor de persoon in kwestie, maar minder voor de rest van de groep. De initialen toevoegen van degene die de taak moet uitvoeren werkt beter. De taak Teksten schrijven wordt uitgevoerd door studiegenoot Dennis en noteren we dus als D: Teksten schrijven in de taaklijst. Marcel bekommert zich om de foto's en dus noemen we deze taak M: Foto's uitzoeken.

© PXimport

12. Markeren

Rechts van een taak vindt u een hartje. Dit is een soort 'Like-systeem' (bekend van Facebook). Hiernaast staat een tekstballon waarmee u en andere gebruikers een opmerking kunnen plaatsen bij een taak. Let op: gebruik deze functies met mate! Overzicht houden is belangrijker dan 'leuke' dingen uithalen met Wunderkit. De stermarkering (links van een taak) is wel uitermate handig. Hiermee kunt u een taak uitlichten uit de lijst, bijvoorbeeld omdat de betreffende taak prioriteit heeft. Ook hier geldt: gebruik de ster niet voor alle taken, anders slaat het principe de plank mis.

© PXimport

Wunderkit versus Wunderlist

Wunderkit is geen experimentele eendagsvlieg, maar een opvolger van Wunderlist. Het grootste verschil tussen de diensten is een verbeterde manier om samen te werken. Deze mogelijkheid was al aanwezig in Wunderlist, maar hierbij moest u anderen per taak uitnodigen. Bij Wunderkit nodigt u anderen uit bij een project waarin meerdere taken samenkomen. Dit werkt sneller dan steeds uitnodigingen versturen. Iedereen heeft een eigen Wunderkit-omgeving met hierin projecten van anderen. De Wunderkit-app werkt op dit moment alleen op de iPhone. De app voor Android-, BlackBerry- en Windows Mobile-gebruikers is nog niet beschikbaar in Wunderkit, wel voor Wunderlist-gebruikers.

© PXimport

Beter samenwerken

De diensten Wunderlist en Wunderkit zijn gemaakt door 6 Wunderkinder, een jong bedrijf uit Berlijn. Ook bij Wunderlist staan taaklijsten centraal, maar dan meer persoonlijke taaklijsten. Wat betreft het gebruiksgemak is er geen reden meer om Wunderlist te proberen of om hiermee verder te gaan. Wunderkit heeft meer mogelijkheden en is net zo gebruiksvriendelijk als zijn iets oudere broertje. Er bestaat helaas geen hulpmiddel om Winderlist naar Wunderkit te migreren.

- Wunderlist

- Wunderkit

- 6 Wunderkinder

13. Mobiele app: installatie

De mobiele app van Wunderkit integreert naadloos met de webdienst. Op het moment van schrijven was de app uitsluitend beschikbaar voor iPhone, maar het is te verwachten dat ook Android-, Windows Mobile- en BlackBerry-gebruikers worden bediend in de toekomst. Download de Wunderkit-app vanuit de App-store op uw iPhone. Na het invullen van uw inloggegevens zijn alle projecten (en de projecten waarvoor u bent uitgenodigd) direct beschikbaar, precies zo als u gewend bent in de web-app.

© PXimport

14. Mobiele app: gebruik

Werken met de Wunderkit-app is net zo eenvoudig als de web-versie. U hoeft niets te synchroniseren, alles verloopt automatisch. Uiteraard gaat het aanmaken van taken dankzij toetsenbord en muis veel sneller op de pc of Mac, maar ook dit is met enige oefening goed te doen op een touchscreen. Dankzij de mobiele app houdt u ook overzicht in de voortgang van een project en kunt u snel afstrepen. Zodra iemand anders een taak heeft uitgevoerd, geeft uw iPhone een melding.

© PXimport

15. Sneller met sneltoetsen

Net als bij Windows-programma's krijgt u bij steeds meer webdiensten de beschikking over sneltoetsen. Hiermee kunt u zonder de muis aan te raken de juiste functie activeren of uitvoeren. In Wunderkit zijn dit bijvoorbeeld een nieuwe taak aanmaken (Alt+T), taken doorzoeken (Alt+F) of een taak bewerken (Enter). Sneltoetsen hebben alleen voordeel als u ze onthoudt, anders kunt u beter de muis gebruiken. Leer de belangrijkste sneltoetsen uit uw hoofd; een overzicht krijgt u met Alt+?.

© PXimport

16. Werken met deadlines

Hoe groter de projectgroep of het aantal taken, des te belangrijker worden deadlines. Het is eenvoudig om per taak een deadline in te stellen. Dubbelklik op een bestaande taak of maak een nieuwe taak aan. Klik rechts van de taak op het kalender-icoontje en geef aan wanneer de taak klaar moet zijn. Naast de taak wordt nu de datum getoond. Deze kleurt rood op het moment dat de datum is verstreken, maar nog niet werd afgevinkt. De taaklijst krijgt naast het cijfer met het aantal aanwezige taken een extra rode markering waaruit u het aantal verlopen taken kunt aflezen.

© PXimport

17. Eigen foto

Als u Wunderkit gebruikt met een Facebook/Twitter-koppeling, is de kans groot dat uw afbeelding van dit sociale netwerk zichtbaar is in de Wunderkit-omgeving. Ditzelfde gebeurt ook als u een Gmail-adres gebruikt voor de registratie en ooit een afbeelding hebt gekoppeld aan uw Google Plus of Google-account. De afbeelding lijkt overbodig, maar werkt zeer prettig als u samenwerkt met anderen. Andere projectleden zien direct wie een bericht heeft geplaatst of ergens op reageert. De afbeelding is eenvoudig achteraf aan te passen via Profile / Edit profile / Upload image.

© PXimport

18. Projectfoto

Voor projecten geldt hetzelfde als voor personen die aan het project werken: door een afbeelding toe te voegen, is het eenvoudiger om projecten visueel te identificeren. Kies een toepasselijk plaatje, liefst zo vierkant mogelijk. Gebruik eventueel een fotobewerker voor de goede uitsnede. Klik op een projectwerkruimte en kies Profile / Edit profile / Upload image. Voor wie nog een stapje verder wil gaan in het onderscheiden van projecten, kan hier ook de achtergrondkleur aanpassen met het tabblad Design. Zo onderscheidt u privé- en zakelijke projecten met een ander kleurthema.

© PXimport

19. Discipline

Zoals alle nieuwe diensten vereist Wunderkit vooral in het begin enige discipline. De dienst is hier uiteraard geen vervanging voor. Leer uzelf aan om één keer per dag of per week de lopende projecten door te nemen. Belangrijker nog: voer taken uit die op uw bordje liggen. Het geeft rust en overzicht als een project in Wunderkit staat, maar er moet uiteraard nog wel gewerkt worden om iets af te krijgen. Het wegstrepen van taken maakt het werken met Wunderkit prettig: weer een klusje gedaan!

© PXimport

20. Liever niet...

Hoewel we ons er zelf ook wel eens per ongeluk schuldig aan maken, is het verstandig om geen wachtwoorden en andere gevoelige informatie in Wunderkit te gebruiken. Omdat Wunderkit prettig werkt en projecten standaard niet zichtbaar zijn voor derden, moeten we niet vergeten dat het hier een clouddienst betreft met een sociaal karakter. Een verkeerde muisklik waarmee u een project per ongeluk publiekelijk deelt, is altijd een risico. Dit geldt voor Wunderkit in dezelfde mate als andere plekken op internet waarbij samenwerken wordt gefaciliteerd.

© PXimport

21. Selecteer

De beste tip die we kunnen geven om alles uit Wunderkit te halen, luidt: "Gebruik wat u nodig hebt". De dienst zit vol slimmigheden, maar in het begin is het goed om zo weinig mogelijk te gebruiken. Zo blijft alles overzichtelijk en leert u Wunderkit snel doorgronden. Geavanceerde functies als deadlines toekennen, extra takenlijstjes en chatberichten zijn leuk, maar kunnen de samenwerking ook bemoeilijken als sommige projectleden Wunderkit niet in één keer snappen. Zet eerst alle taken in één lijst, nodig deelnemers uit en begin ermee te werken, dan komt de rest vanzelf!

© PXimport

Meer diensten

Wunderkit blinkt uit in het delen van taken, zodat u een project samen (of alleen) tot een goed einde kunt brengen, niets over het hoofd hoeft te zien en weet wat er nog moet gebeuren (en gedaan is). Er zijn meerdere programma's en diensten beschikbaar, al dan niet betaald, om projecten in te richten. Nadeel van veel pakketten is een leercurve, en deze is bij Wunderkit zeer laag. Hier staat tegenover dat sommige functies niet aanwezig zijn. Zo kunt u geen 'afhankelijkheden' instellen of een automatisch tijdpad maken. Dit is wel mogelijk bij pakketten als MS Project (commercieel) en ToDoList (gratis), maar deze software vereist veel meer moeite om te doorgronden. Alternatieven voor Wunderkit.

© PXimport

Bestanden delen?

Wunderkit concentreert zich volledig op projecten en taken. Het resultaat is een krachtig en functioneel communicatiemiddel om samen te werken, maar er ontbreekt één essentieel onderdeel dat u ongetwijfeld nodig hebt: het delen van en samenwerken aan bestanden. Hiervoor zijn meerdere gespecialiseerde gratis diensten beschikbaar die we regelmatig bespreken in Computer!Totaal, zoals Dropbox, SugarSync en SkyDrive.

- Dropbox

- SugarSync

- SkyDrive

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten