Xiaomi is 10 miljard dollar waard 3 jaar na oprichting

Door: | 26 augustus 2013 13:08

Apple

Xiaomi is een razendsnel groeiende Chinese smartphonemaker die zich op de bovenkant van de markt richt met highend smartphones als de Red Rice. Het bedrijf werd 3 jaar geleden opgericht, en blijkt inmiddels al tien miljard dollar waard.

De waardebepaling blijkt uit een nieuwe investeringsronde, waardoor het bedrijf in een klap ruim het dubbele waard is dan eerder door analisten werd gedacht. Xiaomi concurreert in eigen land fel met Apple en is daar het bedrijf uit Cupertino inmiddels in marktaandeel gepasseerd.

Xiaomi bestaat pas 3 jaar en verkocht de eerste smartphone in de zomer van 2011. Dik twee jaar later lijkt het bedrijf op weg te zijn om meer dan 15 miljoen smartphones te verkopen. Daarnaast is het bedrijf dus na een investering het dubbele waard.

Met deze waardebepaling in de achterzak en een zesde positie in de Chinese smartphonemarkt lijkt de weg open voor verdere groei voor Xiaomi. De combinatie van high-end smarthones met goede tot zeer goede specificties op het gebied van snelheid en kwaliteit display tegen een zeer lage prijs, lijkt zeer vruchtbaar.

De nieuwe Xiaomi Red Rice, bijvoorbeeld, draait op Android 4.2, heeft een 1,5 GHz quadcore-processor, 4,7 inch hd-scherm met een resolutie van 1280 bij 720 pixels, 1 GB aan werkgeheugen en een 8 megapixel-camera van Samsung. De Xiaomi Red Rice heeft een 1,3 megapixel-camera aan de voorzijde en 4 GB opslagruimte dat uitbreidbaar is met een microSD-kaart. Verder is er nog een dual-sim mogelijkheid en het krasbestendige Gorilla Glass 2, dat voor een duurzaam en stevig scherm moet zorgen.

Wat dat kost? Ongeveer 130 dollar. In China, dat wel.

Lei Jun, een van de oprichters van Xiaomi, is een uitstekende ondernemer, die van meerdere startups mijardenbedrijven heeft gemaakt. Hij is slim genoeg om met dezelfde partners als Apple te partneren (Broadcom, Foxconn) toen de eerste smartphone (binnen 2 dagen uitverkocht) van de band moest gaan rollen.

Xiaomi wordt niet voor niet de "Apple van China" genoemd. Dat komt ook, omdat Lei Jun Steve Jobs imiteert als er weer een nieuwe smartphone wordt geintroduceerd. Dat doet hij in spijkerbroek, en in zwarte coltrui.