Ziek van digitale smurfbessen

Door: | 25 februari 2011 14:02

Apple

Ziek ben ik er van. Niet omdat ik teveel smurfberries heb gegeten, maar omdat die gepeperde rekening van Smurfs’ Village mij bakken met geld kost.

Smurfs’ Village, een variant op het inmiddels beruchte Farmville, bezorgde menig ouder afgelopen weken de schrik van hun leven. De schattige app voor iOS is weliswaar gratis te downloaden, maar verkrijgt inkomsten door zogenaamde in-app aankopen. Dankzij dit aan de buitenkant verborgen aankoopsysteem kan ontwikkelaar Capcom niet veel, maar heel veel geld verdienen, vaak zonder dat je het als ouder of voogd in de gaten hebt. Je installeert de app met behulp van een iTunes-account en wordt al bij de eerste keer opstarten de kans geboden een paar van die lekkere smurfbessen te kopen.

Met smurfberries gaan je smurfen harder werken. Dat is enorm handig, want anders moet je ontzettend lang wachten voordat de blauwe dwergjes een huisje of bruggetje hebben gebouwd. En als je lang moet wachten, sta je in het spel stil, dus zijn die smurfberries razend aantrekkelijk.

Kinderen zijn zich minder bewust van de consequenties

Mocht je jouw iPad of iPhone vaak aan je kind uitlenen, dan is het goed voor te stellen dat kinderen die smurfberries gaan kopen als ze met deze applicatie bezig zijn. Hoewel het voor iedere volwassene duidelijk is dat extra’s als deze flinke sommen geld kosten, is dat voor een kind minder evident.

Hoewel de Amerikaanse telecomautoriteit FCC heeft aangekondigd een onderzoek naar de praktijken in te stellen omdat kinderen mogelijk misleid worden, verwacht ICT-jurist Arnoud Engelfriet niet dat zal blijken dat er sprake is van misleidende activiteiten. “Wel begrijp ik dat ze willen onderzoeken of het duidelijk genoeg staat aangegeven dat je voor zulke extra’s daadwerkelijk moet betalen. De ontwikkelaar moet dat ook voor aanschaf in de App Store duidelijk maken.”

In Nederland hebben ouders die Capcom of Apple hierom willen aanklagen geen poot om op te staan. “Het is de volledige verantwoordelijkheid van de ouders, pas als ze zouden adverteren dat het gratis was, dan is er sprake van een probleem. Zolang duidelijk wordt gemaakt dat het om een betaalde transactie gaat, zie ik geen aanleiding om iets tegen de app-maker te beginnen.”

'KPN of T-mobile klaag je ook niet aan'

Engelfriet maakt een vergelijking met mobiele abonnementen. “Als kinderen van papa of mama een mobiele telefoon met abonnement cadeau krijgen en er torenhoge rekeningen binnenkomen, zal ook niemand gaan roepen dat het de schuld van KPN of T-mobile is”, aldus de jurist van ICTRecht.nl.

Mocht je het toch zo’n leuk spel vinden dat je het je kind per se wilt laten spelen, dan is er gelukkig een oplossing. Apple biedt de mogelijkheid om in-app aankopen in iOS uit te zetten via het icoon Instellingen. Ga hierin naar Beperkingen en dan bij het kopje ‘Toegestaan materiaal’ voor het uitzetten van het schuifje bij ’Kopen vanuit apps’. Deze beperkingen kun je met een pincode beveiligen. Ga je in Smurfs’ Village nu naar de winkel met smurfbessen, dan krijg je de melding dat aanschaf van betaalde content niet langer mogelijk is. (Nu maar hopen dat Gargamel je dorpje niet weet te vinden…)