Zo kan Apple het MKB beter bedienen

© CIDimport

Zo kan Apple het MKB beter bedienen

Geplaatst: 31 augustus 2011 - 06:19

Aangepast: 13 december 2022 - 12:55

Redactie ID.nl

Met een nieuwe CEO die zich meer op de business kan richten, ontstaan er nieuwe kansen voor het MKB bij Apple.

Apple en het MKB kennen een interessante relatie. Hoewel Apple er alles aan doet om niet als zakelijke leverancier te worden gezien, doet het ondertussen wel de nodige concessies. Daarbij gaat het niet om traditioneel Mac-vriendelijke branches als de grafische industrie die alleen Mac's gebruiken, maar ook om bedrijven die Mac's voor recepties en andere publiek zichtbare computers kiezen.

Steve Jobs richtte zijn blik op de consument. En via die consumentenfocus glipte Apple stiekem het bedrijfsleven binnen. Mac's worden vaak binnen bedrijven gebruikt omdat de eigenaar of eigenaren Mac's thuis gebruiken en dezelfde ervaring op werk willen. Of ze willen gewoon machines op voor de klant zichtbare werkplekken hebben die er goed uitzien.

De nieuwe CEO van Apple is een man van operationele zaken. Cook bracht realiteitszin in Jobs' grote, soms megalomane doelen. Hij was de belangrijke man op de achtergrond. Cook zou ervoor kunnen zorgen dat het bedrijf een aardige niche binnen het MKB opbouwt, vooral nu HP de voor het MKB belangrijke Personal Systems Group wil verzelfstandigen. Dit zijn zeven dingen die Tim Cook kan doen om Apple's positie binnen het MKB te versterken.

1. Blijf doen wat je altijd al goed deed

Laat het duidelijk zijn dat er geen reden is om het kind met het badwater weg te gooien. Bedrijven die voor Mac's doen dat ondanks dat ze weten dat de kosten voor aanschaf hoger liggen, ze met mogelijke compatibliteitsproblemen te maken krijgen en andere issues op hun weg vinden. Er is dus geen directe aanleiding voor Apple om de huidige productlijn aan te passen. Apple hoeft niet - en wil dat ook niet - meer Macs naar de markt te brengen als dit ten koste gaat van hun dierbare marges.

IT-beslissers die toch al Mac's willen kopen, willen ook geen goedkope stukken plastic met daarop een Apple-logo, in plaats van de hoogwaardige, geïntegreerde designs die het op dit moment levert. Apple hoeft niet naar de onderkant van de markt om zakelijk succesvol te zijn. Maar hieronder volgen wel wat zaken die geoptimaliseerd kunnen worden.

2. Apple Store winkels - serieuze business

Apple heeft al success met Apple Store winkels, die speciale salesteams hebben voor bedrijven. Met programma's als Joint Venture worden bedrijven geholpen om over te stappen naar Mac's en wordt ondersteuning geboeden. Toch is er een vreemde paradox.

Zo worden zakenlieden afgeschrikt door de drukte bij de Stores, vertelt een verkoper van de winkel mij. Ook de consumentenfocus van Apple helpt daar niet bij. Ondernemers zijn drukke baasjes en die willen niet wachten tot een 14-jarige klaar is met het spelen met PhotoBooth om te kunnen evalueren of een MacBook Air de juiste keuze is of niet.

Het is misschien overdreven om te stellen dat Apple-winkels met speciale "business hours" zouden moeten komen, maar het is geen gekke gedachte om op aparte tijden ondernemers te ontvangen zodat zij hun vragen kunnen stellen in een minder chaotische omgeving. (Dat geldt trouwens ook voor de nieuwe winkel die begin 2012 in Amsterdam geopend wordt.)

3. Stimuleer het kanaal. En nu echt.

Apple en het MKB hebben - zoals eerder gezegd - een interessante relatie. Apple en onafhankelijke resellers hebben een haat-liefdeverhouding. Veel winkels blijven Apple verkopen omdat ze dat altijd al deden, omdat ze zelf in de producten verkopen of omdat de klanten erom vragen. Maar ik durf te zeggen dat niemand het doet omdat Apple dit lucratief maakt en gemakkelijk maakt om zaken met het bedrijf te doen.

De consumentstrategie heeft Apple geen windeieren gelegd, maar bedrijven zijn geen consumenten. Om echt de behoeften van de business te bedienen, moet je dezelfde taal spreken en de producten aanbieden binnen hun verkoopkanalen. Naast het openen van nieuwe Apple Stores, kan Apple dit het beste doen door zijn menselijke kant te tonen en het makkelijker maken voor onafhankelijke resellers om Apple producten te voeren.

Het verbeteren van de relatie met 'het kanaal' ligt in het straatje van Cook - aangezien hij een groot gedeelte van zijn carrière in de resellerbranche heeft doorgebracht, naast dat hij lang voor IBM actief is geweest binnen de pc-business.

4. Excellente software voor de zakelijke markt

Belangrijk voor de ervaring met een Mac is dat de standaard geleverde software krachtig is. Applicaties als iPhoto en iMovie maken foto- en videobewerking ontzettend eenvoudig, terwijl de uitgebreidere optionele pakketten iDVD en Garageband voor consumenten uitstekend is.

Maar waar blijft het pakket iBusiness? OK, er is zoiets als iWork. Maar dat is slechts een basale productiveitssuite die net even anders werkt dan Microsoft Office. Veel bedrijven hebben flink geïnvesteerd in Office en willen bij dit platform blijven ook als ze naar Mac overstappen.

Apple kan de Mac zakelijk een stuk interessanter maken wanneer ze zakelijke applicaties gaan aanbieden. Natuurlijk zijn die producten van derden beschikbaar, zo biedt Microsoft ook Office voor de Mac, maar kennen geen van hen de integratie die Apple-producten bieden. Niemand suggereert dat Apple een SAP, Oracle of IBM moet worden, maar door een aantal belangrijke businessapplicaties te selecteren en daar een geweldig Apple-product van te maken, kan hetzelfde beteken voor zakelijke gebruikers als voor consumenten die van een Windows-pc overstappen naar een Mac, deels om gebruik te kunnen maken van iPhoto en iMovie.

5. Maak het goed te beheren

Of het nu gebeurt door een IT-personeelslid, een afdelingshoofd of een externe partij, alles op een MKB-netwerk zal goed gemonitord, onderhouden en beheerd moeten worden. Sommige zaken gaan prima via de Apple Screen Sharing software in Snow Leopard en Lion. Maar om het echt eenvoudig te maken, zou je het liefst een tool hebben die gemakkelijk met het dashboardsysteem van het bedrijf (of externe partij) gelinkt kan worden.

Sinds de lancering van OS X, doet Apple goed zijn best om conflicten en problemen met Mac's in heterogene computeromgevingen uit de weg te ruimen. Maar Macs zijn nog lang niet zo eenvoudig te beheren in zakelijke omgevingen als Windows-gebaseerde machines dat zijn.

6. Besteed meer aandacht aan Boot Camp en virtualisatie

Hoeveel Apple ook verlangt naar een wereld waarin op ieder beeldscherm een appeltje prijkt, feit blijft dat Windows ongeveer 90 procent van de markt blijft domineren. Investering in Windows-gerelateerde training, applicaties en infrastructuur kan verhinderen dat IT-beslissers voor een overstap naar Mac kiezen.

Natuurlijk zijn er mogelijkheden op Windows applicaties op een Mac te draaien, variërend van een aparte partitie in Boot Camp of door het virtualiseren van Windows applicaties naast Mac applicaties via software als VMware Fusion of Parallels Desktop. Er was een tijd waarin Apple hoog van de toren blies wat betreft deze mogelijkheden, maar vandaag is het lastig geworden om verwijzingen naar deze opties binnen de marketing van Apple te vinden. Apple zou er goed aan doen om te blijven verkondigen dat een overstap naar Mac geen alles-of-niets ervaring hoeft te zijn.

7. Ga in gesprek met vertegenwoordigers van bedrijven!

Deze lijst met zaken die Apple zou kunnen doen om aantrekkelijker te worden voor bedrijven is zeker niet compleet. Apple kent consumenten goed. Maar kent Apple ook de wensen van bedrijven goed? Dit is een gebied waarop Apple veel terrein kan winnen door goed naar hen te luisteren.

Apple heeft een geweldige reputatie op gebied van luisteren. Ze komen met producten die aansluiten op de behoeften van gebruikers, ondanks dat ze hier niet expliciet om gevraagd hebben. Als ze deze zelfde vaardigheid binnen het MKB kunnen tonen, zou het een geweldige speler kunnen worden.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten