Zo maak je goede coverfoto's voor je social media

© PXimport

Zo maak je goede coverfoto's voor je social media

Geplaatst: 18 februari 2015 - 08:10

Aangepast: 14 december 2022 - 15:47

Redactie ID.nl

Je moet niet altijd op het uiterlijk afgaan, maar bij accounts op social media draait het toch ook om hoe het eruit ziet. In dit artikel leer je hoe je je eigen coverafbeeldingen kunt maken voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn, inclusief ontwerpideeën en formaten.

Dit is je kans om creatief te zijn en je persoonlijkheid te laten schitteren - want uiteindelijk zegt een plaatje meer dan duizend woorden. Lees ook: 9 tips voor een veilig gebruik van social media.

De grootte doet ertoe

De afbeeldingen die je voor verschillende sociale mediadiensten gebruikt hoeven niet te verschillen, maar elke dienst vereist andere afmetingen. Je kunt natuurlijk de afbeelding bijsnijden en herpositioneren tijdens het uploadproces, maar als je zorgt dat het formaat van tevoren precies goed is, heb je meer controle en kun je rekening houden met het feit dat bepaalde delen van de afbeelding soms overlapt worden door je profielfoto of -tekst.

Hieronder staan de momenteel aanbevolen formaten voor de populairste sociale media, en hoewel sommige diensten grotere afbeeldingen accepteren, werken onderstaande formaten goed op zowel de desktop als mobiele apparaten:

Facebook: Covers voor persoonlijke pagina's of fanpagina's zijn 851x315 pixels. Je profielfoto wordt weergegeven als overlay linksonder, met je naam als tekst rechts daarvan. Facebookgroepen hebben coverafbeeldingen van 801x250 pixels.

Twitter: Coverafbeeldingen zijn 1500x500 pixels. Je profielfoto wordt links onderaan weergegeven als overlay, met je naam en biografie eronder.

Google+: Coverafbeeldingen zijn 1080x608 pixels. Je profielfoto, naam en andere informatie staan links van je coverfoto, niet als overlay.

LinkedIn: LinkedIn's coverafbeeldingen zijn 1400x425 pixels, maar ze zijn momenteel alleen voor Premium (betaalde) accounts. De coverafbeelding heeft geen overlays.

© PXimport

Een goede profielfoto (links) is duidelijk ingezoomd op je gezicht en schouders.

Het formaat van profielfoto's varieert ook per dienst, hoewel ze altijd vrij klein zijn. Een goede manier is om een portretachtige foto van jezelf te uploaden - of het logo van je bedrijf als het een bedrijfspagina is - en vervolgens de bijsnijdfunctie van de dienst te gebruiken om te zorgen dat je hoofd, nek en schouders binnen de het vak vallen.

De coverfoto opbouwen

Om een mooie coverafbeelding te maken, heb je een programma nodig waarmee je een aangepast documentformaat kunt kiezen, en meer dan één afbeelding in dat document kunt zetten en tekst kunt toevoegen. Dergelijke programma's zijn TurboCollage, Pixelmator, Adobe Photoshop Elements, Adobe Photoshop CC en dergelijke.

Het eenvoudigste programma om te gebruiken is waarschijnlijk Photoshop Elements 13; het heeft een nieuwe Facebook Cover-optie in het Create-menu van de Editor die met verschillende sjablonen van een of meer afbeeldingen een cover aanmaakt met het perfecte formaat (en een profielfoto).

© PXimport

Facebook gebruikt een automatische overlay, houd daar rekening mee bij het maken van een coverfoto.

Welke applicatie je ook gebruikt, de eerste stap is het aanmaken van een nieuw document met een van de bovenstaande formaten, doorgaans door File > New te kiezen en de juiste dimensies en resolutie (gebruik 72ppi) in te voeren. Vervolgens moet je afbeeldingen in je document importeren en de belangrijke gedeeltes dusdanig schikken dat ze niet overlapt worden door de overlays die de dienst toevoegt. Zet voor de zekerheid geen tekst in de onderste 145 pixels.

Wat moet je opnemen

Gebruik een oneven aantal van je beste afbeeldingen. Kies afbeeldingen van hoge kwaliteit, die het beste bij je persoonlijkheid of hobby passen. Gebruik foto's die je zelf genomen hebt, foto's die je gekocht hebt van een bedrijf dat royaltyvrije stockafbeeldingen verkoopt of afbeeldingen die vrij beschikbaar zijn of brede gebruiksrechten hebben (NASA's Visible Earth-afbeeldingen, bijvoorbeeld). Gebruik geen afbeeldingen die je van het internet hebt gehaald via een zoekopdracht met Google.

Als het om een persoonlijke pagina gaat, kun je besluiten een persoonlijk motto of gezegde toe te voegen. Houd het wel netjes, en houd het kort. Vergeet niet dat de hele wereld dit kan zien, ook huidige en toekomstige vrienden, familie, kennissen en zelfs bazen.

© PXimport

Door links te gebruiken kunnen bezoekers de website van je bedrijfspagina makkelijker vinden.

Als het een bedrijfspagina is, zorg dan dat je de URL en slogan toevoegt, en dat deze goed zichtbaar zijn. Als je een product te koop hebt, voeg er dan een foto van toe om de naamsbekendheid te vergroten.

Sla het op in het juiste formaat

Als je klaar bent, sla je een masterversie van je document op in het eigen formaat van de software, zodat je hem later opnieuw kunt bewerken. Gebruik vervolgens het File > Save As commando van de software om een JPEG- of PNG-kopie op te slaan die je naar de dienst gaat uploaden.

Het JPEG-formaat heeft een kleinere bestandsgrootte, terwijl PNG een hogere kwaliteit afbeelding produceert omdat er bij de compressie geen data verloren gaat. Als je coverafbeelding een logo of tekst bevat, kun je het beste PNG-8 gebruiken. Als je afbeelding een groot kleurverloop bevat, zoals in een foto van de lucht, gebruik dan PNG-24, dat meer kleuren ondersteunt dan PNG-8 (maar daardoor ook groter is). Voor het andere kun je beter JPEG gebruiken, ingesteld op de hoogste kwaliteit.

Facebook is berucht om het nog verder comprimeren van JPEG's tijdens het uploadproces, dus als je coverfoto er wazig uitziet, gebruik dan PNG-8 of PNG-24.

 

© PXimport

Met bijvoorbeeld TurboCollage kun je snel en gemakkelijk een fotocollage maken voor je coverfoto.

Als je deze tips in je achterhoofd houdt, zullen je coverafbeeldingen op de sociale media er op hun best uitzien en zullen ze de juiste boodschap overbrengen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000