‘Browserkeuzescherm heeft niet geholpen’

Het browserkeuzescherm voor Windows heeft de kleine browsers niet geholpen. En ook de trends van de grote browsers zijn nagenoeg ongewijzigd.

Microsoft heeft het verplichte browserkeuzescherm een jaar geleden ingevoerd. Sindsdien hebben de kleine, onbekendere browsers bijna geen marktaandeel gewonnen. Alle zeven ‘kleintjes’ zitten deze maand onder de 0,05 procent marktaandeel, meldt het Britse PC Pro. Die kleinere browsers staan in het keuzescherm ook buiten beeld: gebruikers moeten naar rechts scrollen om ze überhaupt te zien.

Minimale percentages

De maker van SlimBrowser zegt dat het browserkeuzescherm niet echt iets heeft opgeleverd. “We krijgen minder dan 200 downloads per dag via het Microsoft-kanaal”, vertelt een woordvoerder aan PC Pro. Hij verwijst daarmee naar het keuzescherm. “Dat is ongeveer 5 procent van ons totale aantal downloads. We zijn waarschijnlijk de kleinste van de 12 browsers, dus ik denk dat het een veel kleiner percentage is voor de andere kleinere browsers.”

Afgelopen zomer zijn twee browsers (GreenBrowser en Sleipnir) uit het keuzescherm verwijderd. Lunascape en het van Chrome afgeleide Iron hebben hun plaats ingenomen. Tegenover PC Pro spreekt Sleipnir-maker Fenrir tegen dat het niet groeide. Een woordvoerder zegt dat die browser marktaandeel wint, en dat het keuzescherm daarbij heeft geholpen omdat het aantal actieve gebruikers bijna is verdubbeld en het aantal downloads verviervoudigd. Concrete aantallen worden niet gegeven.

Top 5

Ook de grote browsers trekken weinig profijt van het één jaar oude keuzescherm, blijkt uit metingen door Statcounter. Het keuzescherm is op last van de Europese Commissie voorgeschoteld aan Europese IE-gebruikers op Windows XP, Vista en 7. Terwijl er voor de grote browser wel degelijk marktaandeelverschillen zijn, is dat niet te danken aan het keuzescherm.

De trends voor de vijf meestgebruikte browsers (Internet Explorer, Firefox, Chrome, Opera en Safari) vertonen namelijk een redelijk doorlopende lijn. Die beweging, zoals de neergang van Microsofts IE en de opkomst van Google’s Chrome, vertoont geen dip, piek of versnelling sinds de invoering van het keuzescherm. Dit geldt zowel voor heel Europa (gemeten van maart 2009 tot eind februari 2011) als voor Nederland (in dezelfde periode).

IE stabiliseert

De minieme impact van de opgelegde Europese antitrustmaatregel is voor de zomer al belicht door Webwereld. In oktober stelde StatCounter nog dat het keuzescherm wel degelijk resultaat heeft. Het zou de daling van IE vaart hebben gegeven. De Microsoft-browser dook toen wereldwijd onder de 50 procent, en zat in Europa zelfs op 40 procent marktaandeel. IE zit volgens StatCounter deze maand op 40,78 procent (en wereldwijd op 50,3 procent).

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten