10 tips om alles in de cloud te zetten

Door: Martin Gijzemijter | 22 september 2016 07:09

Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2

Wat de cloud is hoeven we je echt niet meer uit te leggen, en waarom het handig is om je documenten daarin op te slaan ook niet. De grote vraag is: hoe maak je het opslaan in de cloud standaardonderdeel van je werkwijze, zodat je niet zelf telkens hoeft te onthouden dat je het in de cloud moet opslaan?

Welke cloud?

Er zijn talloze manieren om bestanden op te slaan in de cloud en daarnaast zijn er ook nog eens veel verschillende cloud-aanbieders. We gaan hier niet alle methodes voor alle aanbieders bespreken, maar bespreken de methodes die wij het handigst vinden. Dat wil dus niet zeggen dat de methode die wij gebruiken voor bijvoorbeeld Dropbox niet beschikbaar is voor OneDrive. We laten je alleen zien wat er mogelijk is. Lees ook: De 9 beste gratis clouddiensten onder de loep.

1 Office-documenten

Je Office-documenten opslaan in de cloud is een stuk eenvoudiger geworden met de komst van Office 365, tenminste, als je het niet erg vindt om gebruik te maken van OneDrive. Microsoft heeft namelijk ondersteuning ingebouwd voor OneDrive, maar niet voor andere clouddiensten. Om je OneDrive-account te koppelen als je niet ingelogd bent met je Microsoft-account) klik je op Bestand / Opslaan als / OneDrive, en vervolgens op Toevoegen. Log in met je OneDrive-account en je kunt voortaan rechtstreeks openen vanuit en opslaan in OneDrive.

Office ondersteunt opslaan in OneDrive, en je kunt er ook direct bestanden uit openen.

2 Reservekopieën

Denk jij een veilige back-up in de cloud te hebben door mappen te synchroniseren met Dropbox, Google Drive of OneDrive? Dan moeten we je teleurstellen: een veilige reservekopie is dit niet. Dit soort clouddiensten is vooral bedoeld voor synchronisatie van bestanden tussen je computer en de cloud. En dat wil je bij een back-up nou net niet, want een verwijder-foutje of virus wordt dan ook gesynct. Een reservekopie van je bestanden kun je dan ook het beste maken bij een commerciële dienst die daar expliciet voor bedoeld is, zoals KPN Backup of Argeweb. Bij deze twee diensten krijg je voor ca. 7 euro per maand onbeperkt opslag voor je reservekopieën. Daarbij krijg je bij dit soort diensten specifieke software die ervoor zorgt dat je zelf niet meer na hoeft te denken over het uploaden van je reservekopie.

Reservekopieën kun je beter uploaden naar de daarvoor bedoelde diensten.

3 Smartphone foto’s

Iedere smartphone heeft zo z’n eigen methode om foto’s te uploaden naar de cloud (denk maar aan Apples iCloud en Google Foto’s). Maar wat als je liever gebruikmaakt van een dienst als Dropbox? Dan is het goed om te weten dat Dropbox een app heeft voor diverse platformen waarmee je alle foto’s die je maakt automatisch kunt laten uploaden. Je krijgt die vraag wanneer je de app voor het eerst start en inlogt, maar ook (werkwijze op een iPhone) via Instellingen / Camera-upload. Schakel deze functie in en je foto’s worden automatisch in Dropbox geplaatst.

4 Gmail-bijlagen

Er is een script te vinden op internet dat ervoor zorgt dat al je bijlagen automatisch worden opgeslagen in Google Drive, maar dat raden we af. Niet omdat het niet veilig zou zijn, maar omdat je veel meer (oninteressante) bijlagen krijgt dan je denkt. Je Google Drive wordt dan binnen no-time een zooitje. Als je in Gmail met je muis over een bijlage beweegt, zie je een knop Opslaan in Drive, wat die doet spreekt voor zich. Voor Chrome-gebruikers is er ook een handige extensie om bijlagen op te kunnen slaan in Dropbox. Je vindt deze extensie in de Chrome Web Store onder de naam Save Emails to Dropbox.

5 Outlook.com-bijlagen

Er zijn helaas geen extensies die je in staat stellen om je bijlagen uit een mail in Outlook.com (de online maildienst van Microsoft) op te slaan in Dropbox. Wél ondersteunt de dienst sinds enige tijd rechtstreeks opslaan in (en uploaden vanuit) OneDrive. Wanneer je een mailtje opent met een bijlage, klik dan op het pijltje naar beneden naast de bijlage en kies voor Opslaan in OneDrive.