10 tips om alles in de cloud te zetten

Door: martijn-gijzemijter | 22 september 2016 07:12

Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2

6 IFTTT

IFTTT staat voor If This, Then That. Het is een dienst waarmee je regels op kunt stellen die er vervolgens voor zorgen dat er iets gebeurt. Bijvoorbeeld: als ik een bestand upload naar Dropbox, upload dat dan ook naar OneDrive. Zo kun je heel veel dingen voor jezelf automatiseren. Het enige dat je daarvoor moet doen is een account aanmaken op www.ifttt.com. Zoek vervolgens eerst even of het ‘recept’ dat je zoekt al bestaat, en maak het anders zelf aan door te klikken op My Recipes / Create a Recipe. Je wordt stap voor stap door het proces geleid, het is écht heel makkelijk.

7 Cloud-software

En hoe zit het dan met de bestanden waarmee je werkt op je computer? Hoe sla je die dan het makkelijkst op in de cloud? Telkens een bestand uploaden via je browser is niet praktisch. Dat weten de aanbieders van clouddiensten gelukkig ook en daarom zijn er voor alle clouddiensten programma’s die je kunt downloaden waarmee je een synchronisatiemap aanmaakt op je pc. De map van OneDrive heb je al als je ingelogd bent met een Microsoft-account. Van elke clouddienst kun je de software downloaden op de site van de betreffende aanbieder.

Om gemakkelijk bestanden van je pc naar de cloud te krijgen, download je het programma van de betreffende clouddienst.

8 Windows Verkenner

Wanneer je de software van de clouddienst van je keuze hebt geïnstalleerd (tip 7), dan wordt er (bij de meeste diensten) een map in Windows Verkenner geplaatst. Zorg dat je deze map hoog in je lijst met Snelle toegang (of Favorieten bij oudere Windows-versies) et, dan ‘grijp’ je er het snelst naar. Een extra tip: rechtsklikken op een bestand/map en klikken op Kopiëren naar ondersteunt – afhankelijk van de dienst – ook je synchronisatiemap. Zo heb je nooit meer een excuus om niet op te slaan in je cloud-map.

Sleep de map van je clouddienst naar het onderdeel Snelle toegang in Windows.

9 OS X Finder

In Finder in macOS (voorheen OS X) wordt de map van je clouddienst automatisch toegevoegd op een plek bovenin, waardoor het makkelijk is om bestanden ernaartoe te slepen. Ben je echter een fervente bureaubladwerker, dan heb je daar niet zoveel aan. In dat geval is het goed om te weten dat je de map van je cloudienst ook naar je Dock kunt sturen. Dat is in sommige gevallen sowieso handiger, omdat de map uitklapt wanneer je er met je muis overheen beweegt, dus je kunt meteen naar de gewenste map in de Finder slepen.

In macOS sleep je de synchronisatiemap naar je Dock voor extra snelle toegang.

10 WhatsApp-foto’s

Voor de laatste tip combineren we twee technieken. Leuk, al die foto’s in WhatsApp op je smartphone, maar je wilt ze niet allemaal handmatig downloaden en uploaden naar de cloud. Gelukkig hoeft dat niet. Druk in WhatsApp op Instellingen / Chats en schakel Bewaar ontv. media in. Foto’s en video’s worden nu automatisch gedownload. Combineer je nu deze tip met tip 3 en schakel je de auto-upload-functie van Dropbox in, dan worden je WhatsApp-beelden automatisch in je Dropbox geplaatst. Wel zo handig. Let trouwens op: bij een telefoon met kleinere opslagcapaciteit kan je ruimte sneller vol raken met de auto-download van WhatsApp. Verwijder dan regelmatig de beelden uit de foto-app, ze staan nu toch veilig in de cloud.

0 Reactie(s) op: 10 tips om alles in de cloud te zetten

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.