Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

10 tools om tijd te besparen

Door: Redactie Computer!Totaal Redactie Computer!Totaal | 04 november 2013 16:13

Apps & Software

Iedereen is druk. We zetten 10 tijdbesparende tools op een rij die op meerdere platformen zijn te gebruiken. Dit zijn tools om snel over te stappen tussen apparaten, eenvoudig complexe taken te verrichten of om uiteenlopende zaken te onthouden.

1. Buffer

De tijd die je steekt in het beheren van meerdere sociale kanalen beheren kun je flink verkorten zonder dat dit ten koste gaat van je aanwezigheid online. Deze dienst werkt momenteel met onder meer Twitter, Facebook en Google+ om met een vooraf bepaald schema updates naar bedrijfspagina's te sturen.

Om het makkelijker te maken om berichten in een wachtrij te plaatsen, is de dienst geïntegreerd met een aantal apps, waaronder SocialBro en Instapaper. Ook zijn er extensies of add-ons voor de browsers Chrome, Firefox, Opera en Safari. De zakelijke versie ondersteunt meerdere gebruikers en is beschikbaar vanaf 50 dollar per maand voor het koppelen van 25 accounts en 5 gebruikers.

2. Google Chrome

Chrome bespaart tijd dankzij de synchronisatie van je favorieten, wachtwoorden en andere surfgeschiedenis over meerdere platforms. Deze browser is beschikbaar voor Windows, OSX, Linux en mobiele platforms iOS en Android.

Door in te loggen in de mobiele browser, worden je activiteiten gesynchroniseerd met je webactiviteiten op de pc als je daar ook inlogt. Wachtwoorden en favorieten die je gebruikt op de pc zijn hierdoor ook meteen beschikbaar op de smartphone. Ook zijn er nieuwe thema's en extensies te downloaden via de Chrome Web Store.

3. Evernote

De populaire notitiedienst Evernote is in een paar jaar uitgegroeid van een interessant appje, tot een handige clouddienst. Net als we net bij Chrome zagen, zit de tijdbesparing vooral in de synchronisatie van notities, afbeeldingen en geluidsopnames op meerdere platforms.

De dienst is gratis, maar er zijn ook een betaalde en zelfs bedrijfsvarianten beschikbaar. Premium-diensten zijn bijvoorbeeld offline toegang tot de eigen opslag en een zoekfunctie binnen PDF's. Evernote Business biedt voor tien dollar per maand onder meer eenvoudiger delen van bestanden tussen collega's en een zoekfunctie bij de cloudmappen van aangesloten bedrijfslaptops.

4. Microsoft Exchange Online

Er gaat veel aandacht naar Google Apps, maar Microsoft heeft gaandeweg ook verbeteringen toegevoegd aan zijn online dienst Office 365. Als het je alleen maar gaat om het delen en inzien van bestanden - en je onderweg niet hoeft te bewerken, is het instapplan voor €3,30 per maand een interessante optie.

Hiermee krijgen gebruikers 50 GB opslagruimte voor. Behalve e-mail biedt Exchange Online een agenda, contactenlijst, notities en taken om productiviteit te verhogen. Deze features kunnen gebruikt worden op allerlei apparaten, inclusief mobiele platforms, pc-applicatie (ook Mac) of webinterface.

5. IrfanView

Ook al werkt IrfanView alleen op de pc, de software is té handig om niet op te nemen in deze lijst. Het is freeware voor Windows die een reputatie heeft veroverd als snelle, compacte grafische applicatie om snel een breed scala aan bestanden te openen of te converteren naar een gangbaar formaat.

Het programma ondersteunt onverwacht veel bestandsformaten, inclusief video- en audioformaten. IrfanView is een gratis en handige oplossing om snel grote hoeveelheden bestanden in bulk te converteren. Slaat de database alles op in CR2's en moet je een map JPG's hebben die de gebruiker eenvoudig kan inzien? IrfanView zet ze in één klap om.

6. LastPass

Wie gebruikt er nou nog post-its om wachtwoorden te onthouden? Helaas nog te veel mensen. Er zijn veel wachtwoordbeheerprogramma's, waarvan LastPass een handige is vanwege de online toegang. Het archief met wachtwoorden wordt versleuteld opgeslagen en dat kan online, maar ook lokaal op een usb-apparaat. Het standaardpakket voor Windows, Linux en OS X is gratis. LastPass Enterprise kost 24 dollar per jaar en biedt onder meer het delen van wachtwoorden binnen een afgesloten groep.

7. Pocket

Pocket, voorheen bekend als Read It Later, is een leesdienst als Instapaper, waarbij je interessante artikelen waar je even geen tijd voor hebt opslaat voor later. Meer dan 500 verschillende apps ondersteunen integratie met Pocket waardoor je via deze apps artikelen kunt bewaren in Pocket. Eenmaal in de leeslijst, zijn de artikelen vanaf een hoop platforms te lezen, inclusief iOS en Android. De dienst ondersteunt verder browsers Chrome, Firefox, Opera en Safari.

8. RescueTime

Deze dienst houdt voor je in de gaten of je je tijd goed besteed. De RescueTime-client draait onopvallend in de achtergrond en noteert hoeveel tijd er wordt besteed aan onder meer productiviteits-apps of sociale media. In het dashboard is vervolgens inzichtelijk hoe de tijdverdeling is, waardoor je verkeerde tijdsmanagement eventueel bij kunt stellen. De standaardversie is gratis en er is een betaalde variant die meer rapportage-opties biedt en deze kost 72 dollar per jaar of 9 dollar per maand.

9. Snagit

Met Snagit is het makkelijk om screenshots en video's te pakken om bijvoorbeeld een handleiding in elkaar te draaien of een videotutorial te maken. Het voordeel is dat je altijd beelden kunt oppikken en dat complexe projecten kunnen worden gedeeld met collega's.

Ook zijn lange webpagina's te pakken met Snagit, zonder dat je handmatig hoeft te scrollen en meerdere afbeeldingen aan moet maken. Ook zijn delen van afbeeldingen te markeren om er de aandacht op te vestigen.

10. Trillian

Deze chatclient is beschikbaar voor veelgebruikte zakelijke platforms, inclusief Windows, OS X, iOS en Android en heeft integratie met Facebook, Twitter en LinkedIn. Een opvallende eigenschap is de mogelijkheid om een chatgesprek op bijvoorbeeld een smartphone te vervolgen, waarbij de hoogtepunten van het gesprek op de pc te zien zijn.

Ook is de chatgeschiedenis te doorzoeken, waardoor je belangrijke informatie die ergens is besproken snel terugvindt. Trillian for Business biedt bedrijven een afgeschermd chatnetwerk met eigen beveiligingspolicies en dat kost 2 dollar per maand per gebruiker.

0 Reacties op: 10 tools om tijd te besparen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.