Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

11 tips voor centraal cloudbeheer

Door: Dirk Schoofs | 06 augustus 2015 08:06

None
Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3

Ben je een beetje actief op het internet, dan gebruik je ongetwijfeld verschillende online opslagdiensten. Op die manier beschik je over meer gratis opslagruimte, met als nadeel dat het onduidelijk kan worden waar je wat hebt staan. Jolicloud centraliseert het beheer van je online documenten.

Tip 01: Alles in de datawolk

Het aantal verschillende cloudopslagdiensten is haast niet meer te tellen en iedere week groeit zelfs het legertje online beheertoepassingen om deze verschillende opslagdiensten te combineren. Het Franse Jolicloud heeft een elegante manier bedacht om verschillende diensten voor opslag in de datawolk en sociale media met elkaar te verbinden. Het resultaat is doordacht en mooi: "Bien sûr, très jolie". Je hoeft niets te installeren, alles werkt via de internetbrowser. Er is niet zo lang geleden ook een app geweest voor het iOS, maar die is op het moment van schrijven niet meer beschikbaar. Ook mobiele apparaten zijn dus op het web aangewezen. Het aanmelden bij Jolicloud verloopt kinderlijk eenvoudig. Zorg dat je de wachtwoorden bij de hand hebt en tien minuten later ben je klaar.

Tip 02: Opslagdiensten

Je start door je Dropbox-, Twitter- of Facebook-account aan deze dienst te koppelen. Via een gewoon mailadres kun je ook registreren. Enkele seconden later ploft een bevestigingsmail in je elektronische brievenbus om de registratieprocedure af te ronden. Jolicloud Drive geeft via één login toegang tot alle bestanden die je op verschillende online opslagplaatsen bewaart. Je hoeft die diensten slechts één keer te verbinden met Jolicloud Drive. Met de knop Manage accounts verbind je de accounts met deze centrale beheerder. Op dit ogenblik is deze webtoepassing afgestemd op tien cloudopslagdiensten: Dropbox, Box, Droplr, CloudApp, Copy, Google Drive, MediaFire, One Drive, Put.io en SugarSync. OS X-gebruikers zullen zich afvragen waarom iCloud niet in het rijtje staat, maar in Apple heeft zijn eigen diensten altijd al sterk afgesloten. Geen iCloud dus.

Tip 02 Uiteraard moet je toestaan dat Jolicloud toegang krijgt tot je online bestanden.

Adieu Jolibook, hoera Jolicloud

Jolicloud is een bijproduct van het light besturingssysteem voor netbooks Joli OS. Dit is een ultralicht besturingssysteem dat op de markt kwam voor gebruikers met minder krachtige hardware. De kern van dit systeem bestond uit Jolicloud, een interface die je via de browser benaderde en die de content van cloudopslagdiensten en van sociale media samenbracht. De ontwikkeling van het Joli OS is stopgezet door de opkomst van de Chromebooks met Googles Chrome OS. Daarop hebben de Franse ontwikkelaars het systeem vertaald naar de dienst die we hier bespreken.

De Jolibook moest de duimen leggen voor de Chromebook.

Tip 03: Gratis of betaald

Je kunt Jolicloud Drive gratis gebruiken, er is geen opslagbeperking. De limieten zitten immers bij de aangesloten clouddiensten en niet bij Jolicloud. Toch is er ook een pro-versie die 50 euro per jaar of 5 euro per maand kost. Hiermee is het mogelijk om verschillende accounts van dezelfde dienst te beheren. Veronderstel dat je een Dropbox-account op het werk gebruikt en een andere Dropbox-account voor privégebruik, dan heb je via Jolicloud Drive toegang tot de inhoud van beide accounts. De gratis versie ondersteunt slechts één account per internetdienst. Een tweede voordeel van de pro-editie is dat je bestanden rechtstreeks kunt verplaatsen tussen verschillende clouddiensten door middel van 'drag and drop'.

Tip 04: Drive per drive

In de linkerbalk verschijnen onder Drive de online opslagdiensten die je hebt gekoppeld aan Jolicloud Drive, maar je kunt hier ook veelgebruikte mappen vastpinnen en zelfs documenten vastzetten. Wil je later nog meer accounts toevoegen dan gebruik je de plusknop onder Content, naast Manage accounts. Klik op de gewenste drive om de bestanden en mappen te zien die aanwezig zijn in je account. Pas wanneer je een map of bestand selecteert, verschijnen in de bovenbalk zes knoppen om deze gegevens te behandelen. Met Rename geef je een bestand of map een andere naam en met Move verplaats het bestand naar een andere map.

Je kunt ook bestanden simpelweg naar een andere locatie binnen dezelfde drive slepen. Om bestanden van clouddienst A naar dienst B te verhuizen, moet je in de gratis versie een ommetje via de harde schijf van je computer, in de pro-editie kan dat zoals gezegd wel. De knoppen Download, Delete en Copy spreken voor zich. En klik je op Share dan vraagt Jolicloud Drive eerst of je zeker weet dat je dit wilt delen. Nadat je op OK hebt geklikt, opent de webapp een venster om de internetlink te kopiëren of om het bestand rechtstreeks te delen via Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, Pinterest, Tumblr of Evernote. De mogelijkheden hangen af van het bestandstype dat je wilt delen.

Tip 04 In één oogopslag lees je de capaciteit van je cloudopslag en zie je de bestanden die online opgeslagen zijn.

3 Reacties op: 11 tips voor centraal cloudbeheer

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 1 jaar, 11 maanden geleden henkvdb
    De bekende cloud-diensten gaan steeds meer over op 2-stappen-verificatie. Is dat bij Jolicloud ook mogelijk?
    Zo niet dan wordt Jolicloud de zwakste schakel in de veiligheidsketen.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Handige dienst. Krijg bij jolicloud alleen het niet voor elkaar mijn Facebook foto's te zien? Heb ingelogd met Facebook maar kan daarnaast bij sociaal geen Facebook aanklikken? Tips hoe ik dat wel voor elkaar krijg?
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 1 jaar, 9 maanden geleden Schadeoplossing
    Bijzonder gedetailleerde review! Dit is een goede aanvulling op een artikel dat wij hebben geschreven: https://schadeoplossing.nl/digitale-data-verloren/ Het is niet alleen handig om alles in de cloud te hebben, het is ook nog eens veilig dat niet alles binnen de huismuren is opgeslagen. Een brand of waterschade zou je hele digitale verleden kunnen vernietigen. De Cloud is echt een uitkomst!
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.