Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

11 tips voor WPS Office - Het gratis alternatief voor MS Office

Door: Ignace de Groot | 18 maart 2016 10:41

None
Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3

Microsoft Office is nog altijd de populairste kantoorsuite en volgens velen ook de beste. Maar al dit fraais komt wel met een stevige prijs. WPS Office is een gratis alternatief voor Windows, Android en iOS, en - méér dan OpenOffice of LibreOffice - compatibel met de kantoorsuites van Microsoft.

Tip 01: WPS Office?

WPS Office, tot voor kort Kingsoft Office, is van Chinese origine. Het is een kantoorsuite waarbij niet alleen de documenten nagenoeg geheel compatibel zijn met die van Microsoft, maar waarbij ook de interface en functies duidelijk op die van MS Office zijn afgestemd. Wie Microsoft Office kent, zal zich in WPS dus snel thuis voelen. De suite bestaat uit drie grote onderdelen: Writer, Presentation en Spreadsheets en we hoeven je vast niet te vertellen waar die voor staan. Je kunt WPS Office voor Windows hier gratis downloaden en voor mobiele apparaten (Android en iOS) kun je terecht in de officiële app stores. Er is ook een betaalde versie van WPS Office, voor als je bijvoorbeeld macro-ondersteuning nodig hebt. Zie voor meer info het kader 'Gratis versus betaald'. Lees ook: 14 handige functies van Office 2013.

Tip 01 WPS Office, voor Windows, iOS en Android.

Gratis versus betaald

Op de website van WPS Office krijg je een overzicht van de belangrijkste verschillen tussen de gratis Personal Edition en de Business Edition. Nu is het wel zo dat je bij de installatie van de gratis editie alle functies van de betaalde variant kunt gebruiken, maar die pret is na 30 dagen voorbij. Na deze periode verschijnt een watermerk op je afgedrukte documenten en op de documenten die je van hieruit als pdf bewaart. Bewaren in doc, xls en ppt blijft mogelijk, maar docx, xlsx en pptx zitten er niet meer bij (deze laatste kun je echter wel nog openen). Je speelt ook de ondersteuning van VBA en macro's kwijt. Specifiek voor Writer verlies je de mogelijkheid tot mailmerge (verzendlijsten), bij Presentation val je terug op minder geavanceerde animaties en in Spreadsheets zoek je dan vergeefs naar geavanceerde formules en draaitabellen.

Vind je dit alles te restrictief, dan kun je op elk moment upgraden naar de Business Edition. Die kost circa 73 euro voor een levenslange licentie voor één pc, met onbeperkt gebruik op mobiele apparaten (wat nog altijd beduidend minder is dan MS Office).

Tip 02: Installatie

De installatie van de Windows-versie is rechttoe, rechtaan. Wel kun je in het startscherm de interfacetaal wijzigen, Nederlands zit er jammer genoeg niet bij (een Nederlandse spellingscontrole blijkt gelukkig wel mogelijk: zie tip 4). Via Change settings kun je onder meer het installatiepad wijzigen, aangeven of je WPS Office standaard aan de bestandstypes doc, xls en ppt wilt koppelen en of je documenten standaard in die formaten wilt bewaren. Met Install Now voltooi je de installatie in enkele ogenblikken. Op je bureaublad vind je de pictogrammen van de drie programmaonderdelen terug, maar in de programmagroep WPS Office tref je ook nog de map WPS Office Tools aan, met daarin WPS Office Configuration Tool. Geeft WPS Office ooit problemen, dan kun je in de configuratie-tool met een druk op de knop Start Repairing WPS Office reanimeren. Via de knop Advanced kun je onder meer de instellingen wijzigen die je wellicht eerder via Change Settings had aangepast.

Tip 03: Configuraties

Naast deze algemene configuratietool laat elk van de drie programmaonderdelen zich uiteraard ook uitgebreid instellen. Dat doe je via de gekleurde knop, uiterst links op de menubalk, waarna je Options aanklikt. Welke opties je hier precies te zien krijgt, hangt natuurlijk af van de module waar je op dat moment mee werkt (Writer, Presentation of Spreadsheets), maar bij de rubriek General and Save tref je in elk geval de mogelijkheid aan om de standaard opslaglocatie van documenten in te stellen of aan te geven hoe vaak je een automatische back-up van geopende documenten wilt. In de rubriek Security vind je een optie om het actuele document met een wachtwoord af te schermen. We raden je hoe dan ook aan alle rubrieken even te doorlopen: er zijn vast nog opties die je zelf interessant vindt.

Elke programmamodule beschikt over specifieke instellingsmogelijkheden.

Tip 04: Spelling

Zoals gezegd voorzien de makers van WPS Office vooralsnog niet in een Nederlandstalige interface; wel in een tiental andere talen. Omschakelen doe je via het knopje met de letter A, helemaal bovenaan rechts. Je kunt echter wel een Nederlandstalige spellingscontrole activeren. Dat gaat vrij eenvoudig: open het menu Review en klik uiterst links op de knop Spell Check, waarna je Set Language kiest. Er verschijnt een dialoogvenster waarin je onder meer Dutch terugvindt. Selecteer dit en klik op Set Default. Wanneer je nu de spellingscontrole start - dat kan ook met de sneltoets F7 - zal die met Nederlands overweg kunnen.

Correcte maar niet herkende woorden toevoegen kan ook: je kiest dan in het pop-upvenster van Spell Check voor Add to Dictionary. Of je klikt op Custom Dictionaries om het woord in een eigen woordenboek op te nemen. Klik je vervolgens op Modify, dan voeg je het woord aan het woordenboek CUSTOM.DIC toe. Via de knop Add is het ook mogelijk eigen woordenboeken te creëren of van andere gebruikers te importeren. Die woordenboeken worden dan aan de Dictionary list toegevoegd: plaats er een vinkje voor als je wilt dat de spellingscontrole daar voortaan rekening mee houdt.

5 Reacties op: 11 tips voor WPS Office - Het gratis alternatief voor MS Office

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Ik vind de titel van het artikel misleidend.
    Het programma is weliswaar gratis, maar na 30 dagen door alle beperkingen eigenlijk niet goed meer te gebruiken.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Dit is trial software en niet gratis, Libre office is wel gratis.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Niet 'het' gratis alternatief, maar 'een' gratis alternatief.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 3 maanden, 2 weken geleden monika1964
    ik installeerde het programma naar aanleiding van jullie artikel en was er aanvankelijk best tevreden mee. Kort daarna realiseerde ik me dat een aantal functies wegvielen tenzij je advertenties bekeek of betaalde, dat eerste was verregaand en tijdrovend om doen, je moest echt naar de pagina van adverteerder enz …
    Maar het TOPPUNT is dat ik a maanden de software eraf wil, en het gaat niet , de uninstall software blokkeert keer op keer en een snelle google search toont dat ik lang niet de enige ben met dat probleem , jullie oplossing daarvoor is dus ook welkom :), en het is inderdaad geen gratis software maar trail software , dat het niet te uninstallen valt is schandalig vind ik .
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 3 maanden, 2 weken geleden monika1964
    heb intussen openoffice, wel degelijk volledig gratis ….
    AUB help met uninstall wps zeer erg welkom
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.