Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

20 tips voor Office 16

Door: Edmond Varwijk | 15 januari 2016 07:54

None
Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3
  4. pagina 4

Onlangs is de nieuwe versie van Microsoft Office uitgekomen. Office 16 is een gratis update voor Office 365-gebruikers, maar ook los aan te schaffen. In dit artikel lopen we de nieuwe functies door, zodat je ze meteen kunt toepassen of juist kunt beoordelen of de functies de moeite waard zijn.

Tip 1: 365 upgraden

De upgrade naar Office 2016 is het makkelijkste voor iedereen met een Office 365-abonnement. Heb je geen haast, dan kun je wachten tot Office zelf meldt dat er een upgrade naar 2016 beschikbaar is en die dan installeren. Wil je nu met Office 2016 aan de slag maar heb je nog 2013, ga dan naar office.com en log in met je Microsoft-account. Klik op Mijn account > Installeren. Voor een standaardinstallatie, klik je op Installeren. Wil je aangepaste opties, een andere taal dan Nederlands of de 64bit-versie van Office, klik dan op Taal en installatieopties > Aanvullende opties.

Je kunt zelf kijken of er updates zijn via de website van Microsoft.

Tip 2: Andere versies

Heb je geen abonnement op Office maar een gewone licentie, dan moet je betaald upgraden voor de nieuwe versie: alleen voor Office 365-gebruikers is de upgrade binnen de abonnementsperiode gratis. Een nieuwe licentie van Office 2016 kun je in de winkel kopen of online. Office 2011 voor de Mac kun je niet upgraden naar 2016. Het is wel mogelijk de twee versies naast elkaar te installeren of eerst de oude Office voor de Mac te verwijderen.

Office 2016 is ook te verkrijgen zonder Office 365 Abonnement.

Tip 3: Wat wil je doen?

Office 2016 lijkt heel veel op zijn voorganger en de veranderingen zijn ook bescheiden. Gelukkig zijn er wel veranderingen, en die zitten vooral in de meest gebruikte onderdelen: Word, Excel en PowerPoint. Zo'n nieuwe functie is 'Geef aan wat u wilt doen'. Hiermee kun je functies in Office opsporen. Klik op Geef aan wat u wilt doen rechtsboven in het lint in elk van de Office-programma's en typ wat je wilt doen. Je hoeft geen moeilijke termen te gebruiken, gebruik gewone mensentaal en Office zal het begrijpen. Je kunt deze zoekfunctie ook altijd starten via Alt+Q.

Tip 4: Slim opzoeken

Informatie nodig over een onderwerp in een tekst? Selecteer eerst in Word, PowerPoint of Outlook het woord of begrip waarover je meer informatie wilt opzoeken. Klik erop met de rechtermuisknop en kies Slim opzoeken of klik in het lint op Controleren > Slim opzoeken. De eerste keer lees je de privacy-informatie en klik je op Ik snap het. Daarna opent in de rechterkantlijn het Inzichten-paneel met informatie over het geselecteerde onderwerp. De zoekfunctie hierachter is Bing, de zoekmachine van Microsoft. Deze is als het gaat om het zoeken van websites nog lang niet van het niveau van Google, maar voor het opzoeken van begrippen volstaat het.[i]

Zo kun je snel meer informatie vinden over een woord of begrip in een tekst.

Tip 5: Office-kleur

Het is geen echte functie, maar wordt desondanks veel toegepast: het Office-thema. In één keer alle Office-programma's een andere kleurstelling geven. Vooral het donkere thema is populair, zo weten we, maar dat is niet het thema waar Office standaard mee start. Je kunt het thema aanpassen via Bestand > Opties > Office-thema. Er is keuze uit drie thema's: Kleurrijk, Donkergrijs en Wit. Selecteer het thema van jouw keuze en klik op OK. Het is een Office-thema, het geldt dus voor alle onderdelen van Microsoft Office, ongeacht vanuit welk programma je de kleuraanpassing uitvoert.

Als je een Office-thema instelt, geldt deze voor alle onderdelen van Microsoft Office.

0 Reacties op: 20 tips voor Office 16

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.