20 tips voor Office 16

Door: Edmond Varwijk | 15 januari 2016 07:54

Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3
  4. pagina 4

Tip 6: Eenvoudig delen

Documenten op OneDrive kun je nu eenvoudig delen met andere Office-gebruikers. Open het document en klik op Delen. Typ bij Personen uitnodigen de naam van de persoon met wie je het document wilt delen of zoek ze op in de contacten door op het pictogram van het telefoonboek te klikken. Standaard kan iedereen een gedeeld document bewerken, maar verander je Kan bewerken in Kan bekijken, dan kunnen de anderen het alleen nog inzien. Klik daarna op Delen. In het Delen-venster zie je de personen met wie je het document hebt gedeeld. Zij ontvangen een mailbericht met een koppeling naar het document om het samenwerken te starten.

Tip 7: Samenwerken

Met Word en PowerPoint kun je een document niet alleen makkelijk delen maar kun je het ook gelijktijdig samen bewerken. Om te zien welke personen een document gelijktijdig bewerken, klik je op Delen. Onder de streep zie je de personen die het document kunnen bekijken of bewerken. Bewerkt iemand het document op dat moment ook echt, dan staat zijn naam boven de streep met in rode letters eronder 'bewerken'. Dit hoeft jou niet te weerhouden ook wijzigingen aan te brengen! PowerPoint houdt alle wijzigingen en bij en synchroniseert ze zodra je het document opslaat. Open het en je hebt weer de nieuwste versie.

Je kunt in Office 2016 met meerdere mensen in één document werken.

Tip 8: Realtime typen

Samenwerken gaat met Word nog weer beter dan met PowerPoint. Word kan namelijk de wijzigingen die iemand anders aanbrengt in een gedeeld document, direct weergeven in jouw geopende document. Je ziet dan echt wat iemand anders aanpast en kunt het bijvoorbeeld via Skype direct bespreken. Dit realtime typen schakel je in door op Delen te klikken en dan bij Wijzigingen automatisch delen te kiezen voor Altijd. Kies je voor Nooit dan worden wijzigingen alleen zichtbaar na het opnieuw openen van een document, kies voor Vragen als je elke keer dat je het document opent wilt beslissen of je de wijzigingen live wilt zien of pas later.

Tip 9: Wijzigingen zien

Heb je het realtime typen ingeschakeld dan zie je hoe het document door alle auteurs, onder je handen wordt gewijzigd en geüpdatet. Van elke deelnemer zie je de cursor, in een eigen kleur. De wijzigingen die ze doen, zie je telkens in het document toegevoegd of verwijderd. Een onderdeel van een document dat een ander aan het wijzigen is, wordt door Word vergrendeld tot die persoon in een ander onderdeel gaat werken of zijn document opslaat. En hetzelfde geldt omgekeerd: wijzigingen die jij aanbrengt zijn vergrendeld tot jij jouw versie van het document opslaat of Word dit automatisch doet.

Je ziet in het document precies waar anderen mee bezig zijn.

Tip 10: Bestandsgeschiedenis

Werk je samen aan een document, dan wil je altijd terug kunnen naar een eerdere versie. Helaas doen de Office-programma's dit nog niet erg goed. Alleen wanneer je de bedrijfsversie van OneDrive of SharePoint Online gebruikt, kun je dit vanuit het Office-programma zelf doen. Via Bestand > Geschiedenis kun je dan de versie selecteren en herstellen. Gebruik je Office privé, dan moet je hiervoor naar de online apps. Ga naar Office.com, log in en start Word Online of een van de andere online Office-programma's. Klik op de drie puntjes rechtsboven, kies Vorige versies. Selecteer de versie en klik op Herstellen of Downloaden.

Je kunt heel eenvoudig terug naar eerdere versies van het document.

0 Reactie(s) op: 20 tips voor Office 16

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.