20 tips voor Office 16

Door: Edmond Varwijk | 15 januari 2016 07:54

How To

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3
  4. pagina 4

Tip 16: Formules schrijven

Wiskundige formules invoeren in een document of spreadsheet kan heel lastig zijn. Er zijn al flinke verbeteringen gemaakt en Office 2016 voegt een nieuwe mogelijkheid toe. Via Invoegen > Symbolen > Vergelijking kun je het onderdeel Inktvergelijking openen. In het gele vak schrijf je nu de wiskundige formule en de inktvergelijker zet deze om in geldige symbolen. Dit werkt het makkelijkste met een interactieve tablet of een aanraakgevoelig apparaat zoals een tablet met een stylus, maar het kan ook op de pc met de muis. Je kunt correcties doorvoeren met Wissen en Selecteren en corrigeren. Als de formule klopt, klik je op Invoegen.

Je kunt lastige formules beter uitschrijven dan typen.

Tip 17: Schermopname

Via Invoegen > Schermopname kun je al vanuit elk Office-programma een schermafdruk invoegen in een document. In PowerPoint 2016 kun je nu een echte filmopname van het scherm maken, inclusief geluid. Start PowerPoint en open een nieuwe presentatie. Klik op Invoegen > Schermopname maken. Selecteer dan met de muis het deel van het computerscherm dat je wilt opnemen. Geluid opnemen staat standaard aan, met een klik op Audio kun je het uitschakelen. Als je de muiscursor niet in de opname wilt, zet je die uit via het knopje Aanwijzer opnemen. Klik op Opnemen om de opname te starten. Stoppen doe je via Windows-toets+Shift+Q.

Ook je scherm opnemen kan direct vanuit de Office-apps.

Office op alle apparaten

Windows is allang niet meer het enige besturingssysteem waarop je met Office aan de slag kunt. Zolang je de bestanden opslaat op OneDrive, kun je ze openen en bewerken op elke pc, Mac, smartphone of tablet. Gebruik je een tablet of smartphone, dan zijn er voor iOS en Android echte apps voor Word, Excel, PowerPoint en OneNote. Gebruikers van Windows Phone kunnen aan de slag met Microsoft Office Mobile. Daarnaast kunnen alle gebruikers, zelfs die met een Linux-pc, de Office-documenten bewerken via de browser met behulp van de Office Online-apps.

Tip 18: Conflicten oplossen

Een functie die ook in Word en Excel niet zou misstaan, is in PowerPoint ineens wel aanwezig. Werk je met meerdere tegelijk aan een presentatie en treden daarbij conflicten op, dan maakt PowerPoint deze conflicten nu heel direct zichtbaar. Zodra een van de personen die de presentatie bewerkt zijn resultaat wil opslaan en het conflicteert met de wijzigingen van anderen, toont PowerPoint naast elkaar de beide versies en geeft de keuze voor een van hen. Selecteer Mijn wijzigingen of Wijzigingen van anderen als de juiste versie en klik op Gereed. Bij meerdere conflicten klik je op Volgende om eerst de andere conflicten op te lossen.

PowerPoint laat conflicten, die ontstaan doordat meerdere mensen aan één presentatie werken, direct zien.

Tip 19: Nieuwe sjablonen

De vernieuwing in Access, het databaseprogramma in Microsoft Office, is zeer beperkt. Eigenlijk hebben alleen enkele sjablonen voor lokale databases een 'make-over' gekregen, deze zien er nu weer eigentijds uit. Waarom de keuze op de sjablonen voor Activa, Contactpersonen, Taken, Studenten en Acties is gevallen, is onbekend, het hadden vermoedelijk evengoed enkele andere kunnen zijn. Ben je een Access-gebruiker en heb je geen Office 365, dan zouden wij niet naar Office 2016 upgraden.

De nieuwe sjablonen zorgen ervoor dat alles er weer eigentijds uitziet.

Tip 20: De laatste Office

De belangrijkste verandering in Office 2016 is helemaal onzichtbaar. Het is dezelfde stap die Microsoft ook met Windows maakt: van een enorme release eens in de drie à vier jaar, naar een continue levering van nieuwe functies. Het Office-team heeft het op zijn weblog over maandelijkse updates. Anders dan het Windows-team heeft het die belofte de eerste maand ook vervuld. Zo is de macro-editor in Office voor Mac 2016 flink uitgebreid, kun je vanaf november direct vanuit elke online Office-app Skypen. Er is ook nu al een Chrome-extensie uitgebracht om nog gemakkelijker met Chrome Office Online te kunnen gebruiken.

Chrome Office Online brengt Microsoft Office naar je browser.

Office voor de Mac

Al eerder dan de Windows-gebruikers, kon iedereen met een Mac kennismaken met de nieuwe Office. Office voor Mac 2016 bevat bovendien (in elk geval op het oog) meer veranderingen dan Office voor Windows. Office voor Mac 2016 brengt bijvoorbeeld voor het eerst OneNote naar de Mac en ook is er voor het eerst een echt Windows-gelijke versie van Outlook. Ook bij Office voor Mac speelt OneDrive een grote rol: net als bij Windows is het ook hier de ideale plek om documenten te bewaren als je ze later gemakkelijk op andere apparaten wilt kunnen openen of delen met anderen.

0 Reactie(s) op: 20 tips voor Office 16

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.