Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

21 tijdbesparende tips voor de zakelijke pc-gebruiker

Door: Redactie Computer!Totaal Redactie | 28 mei 2013 06:45

None
Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3

Wat is de beste manier om een doorgewinterde pc-gebruiker te onderscheiden van een stuntelende amateur? De deskundige heeft geen tijd te verliezen. Tijd is immers geld, en er zijn vele manieren om zelfs de meest elementaire computertaken sneller uit te voeren. Wij gaan aan je educatie bijdragen met 21 eenvoudige dingen die je kunt doen om tijdens het gebruik van de pc minder tijd te verkwisten.

Dit is een vrij vertaald artikel van onze zustersite PCWorld.com, geschreven door Alex Castle (@atcastle). De mening van de auteur komt niet per definitie overeen met die van ComputerTotaal.nl.

1. Tem je e-mail met Inbox Zero

E-mail is een belangrijke tool, maar ook een enorme tijdverspiller. Voor elke seconde dat je productief aan het communiceren bent verlies je waarschijnlijk vijf of meer seconden met het doorzoeken van oude e-mails of piekeren over de enorme lading e-mails in je inbox. Als je je mailbox vandaag nog organiseert, zal je voortaan telkens wanneer je inlogt enkele minuten besparen.

Ten eerste, probeer je inbox zo goed mogelijk leeg te maken, en probeer het ook zo te houden. Er zijn verscheidene populaire systemen om je e-mail te organiseren. Inbox Zero is eenvoudig, gemakkelijk te begrijpen en je kunt er meteen mee aan de slag.

2. Maak vergaderingen efficiënter

Vergaderingen zijn een noodzakelijk kwaad, maar als je ze zo efficiënt mogelijk maakt hoeven ze je productiviteit niet te hinderen. Less Meeting is een dienst voor het aanmaken van vergaderingsnotulen die sterk de nadruk op snelheid legt. Less Meeting beschikt over standaardfuncties als het aanmaken van notities en notulen, plus een aantal timers die je kunnen helpen een vergadering te beëindigen voordat mensen in slaap vallen.

3. Leer Microsoft Office sneltoetsen te gebruiken

Om een applicatie goed te kunnen beheersen moeten je vingers de sneltoetsen – de toetsencombinaties om zonder de muis te navigeren – onthouden. Je kent waarschijnlijk de meest elementaire sneltoetsen wel (zoals Ctrl-C om te kopiëren), maar er zijn er veel meer in Windows en iedere desktopapplicatie.

Ga niet een lijst met sneltoetsen zitten bestuderen. Probeer in plaats daarvan het programma KeyRocket uit. Het draait op de achtergrond terwijl je Word, PowerPoint, of Excel gebruikt, en duidt sneltoetsen aan wanneer je ze nodig hebt. Eenvoudige analyses laten ook zien hoeveel tijd je bespaart. De volledige versie kost 30 dollar.

4. Voeg een tweede monitor toe

Als je regelmatig meerdere programma’s tegelijk gebruikt, besteed je veel meer tijd aan het minimaliseren en maximaliseren van softwarevensters dan je denkt. Outlook minimaliseren, een item in Excel controleren en vervolgens terugschakelen naar Outlook, het kost tijd en onderbreekt ook nog eens je concentratie waardoor het moeilijker is om opnieuw je aandacht op je taak te vestigen.

Waar wacht je nog op? Neem een tweede monitor. Als je maximale beeldschermruimte nodig hebt om video’s te bewerken of op de beurs te handelen, zou je misschien zelfs kunnen overwegen om meer dan twee monitoren te nemen. Dit maakt het zoveel makkelijker om je door taken en applicaties heen te werken.

5. Gebruik een programma voor visualisatie van de harde schijf

Als je de neiging hebt om je harde schijf vol te zetten en je alleen ruimte vrijmaakt wanneer het echt nodig is, ben je ook je computer aanzienlijk aan het vertragen – vooral wanneer het de Windows systeemschijf betreft. Maak nu meteen zoveel mogelijk ruimte vrij. Probeer eens een programma uit dat de harde schijf visualiseert, zoals WizTree. Het scant je harde schijf en laat zien waar zich de grootste ruimteverbruikers bevinden.

6. Schakel het wachtwoordscherm van Windows 8 uit

Wachtwoorden zijn belangrijk, maar niet altijd noodzakelijk. Als je pc bijvoorbeeld in een afgesloten thuiskantoor staat en niet vol staat met zeer waardevolle data (of data die al op een andere manier met een wachtwoord beveiligd is), dan verspil je met het Windows 8 vergrendelscherm elke keer dat je opstart kostbare seconden. Om dit scherm uit te schakelen, moet je gebruikmaken van het eerbiedwaardige Command Prompt, één commando invoeren en vervolgens een instelling veranderen in een dialoogvenster. Het is eenvoudig. Hier vind je meer informatie over het verwijderen van het Windows wachtwoord.

7. Maak een apart gebruikersaccount op je pc aan

Als je je persoonlijke en professionele data op dezelfde pc hebt staan, is het tijd om er een lijn tussen te trekken. Maak op je thuiscomputer een aparte gebruikersaccount aan voor je werk, zodat je minder wordt afgeleid en bestanden en applicaties die je voor je werk gebruikt gemakkelijker kunt vinden wanneer je ze nodig hebt.

Om in Windows 8 een nieuwe gebruikersaccount aan te maken ga je naar het Settings scherm en klik je op het tabblad Users (het tweede van boven). Onderaan vind je de optie om een nieuwe gebruiker toe te voegen. Windows raadt aan dat je voor deze nieuwe identiteit een Microsoft-account gebruikt, maar je kunt dat weigeren en in plaats daarvan een lokale gebruiker aanmaken.

Lees op de volgende pagina tip 8 t/m 14 voor nog meer efficiëntie...

0 Reacties op: 21 tijdbesparende tips voor de zakelijke pc-gebruiker

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.