5 redenen waarom Pokémon GO zo populair is

Door: Martin Gijzemijter Martin | 12 juli 2016 11:07

Apps & Software

Je kunt het bijna niet gemist hebben: de gratis smartphone-game Pokémon GO is in rap tempo de wereld aan het veroveren. Maar waaróm is Pokémon GO dan zo populair?

1. Augmented reality is geweldig

Augmented reality, de technologie waarbij er een virtuele laag over de wereld wordt gelegd waarop van alles kan worden getoond, is niet nieuw. Pokémon GO is echter de eerste game die er écht in is geslaagd om er een leuke en verslavende ervaring van te maken. Een fantasiegame spelen (Pokémon vangen) in de wereld waarin je je elke dag begeeft, maakt de dag natuurlijk een stuk leuker. Het is letterlijk een verrijking van je wereld (al vermoeden wij dat het tegenovergestelde waar is, maar wie zijn wij om te oordelen). Lees ook: Zo zet je Pokémon GO op je smartphone.

2. Bestaande franchise, nieuw platform

En dan zwemt er opeens een Magikarp rond op de redactie.

De allereerste Pokémon-game (zowel op de GameBoy als het kaartspel) verscheen in 1996 en veroorzaakte een enorme hype. In de jaren daarna is de hype flink weggezakt, maar Pokémon is altijd populair gebleven, en er zijn nog regelmatig nieuwe titels verschenen. Deze nieuwe game maakt gebruik van nieuwe technologie, én is beschikbaar op de populairste game-platformen ter wereld: iOS en Android. De game is gratis én je hoeft geen GameBoy meer te kopen, dat zijn ingrediënten voor succes.

3. Nostalgie

Pokémon GO wordt lang niet alleen maar door kinderen gespeeld, sterker nog, we vragen ons af of er überhaupt wel kinderen zijn die het spelen, want we zien vooral volwassenen als zombies over straat lopen. De reden: pure nostalgie. Reken maar uit, als je in 1996 een jaar of negen was, dan ben je nu 29, prima tijd voor je eerste midlife crisis. Vergeet niet, de liefde voor Pokémon was behoorlijk sterk in 1996, en oude liefde roest niet.

4. Briljante marketing

De laatste dagen is Pokémon GO voortdurend in het nieuws geweest. Mensen lopen als kippen zonder kop over straat, veroorzaken gevaarlijke verkeerssituaties, en worden zelfs beroofd omdat hun spelletje ze (door criminelen) naar afgelegen plekken heeft geleid. Marketingstunt van de makers? Dat zou wel heel ver gaan, maar reken maar dat de makers er niets aan doen om dit nieuws de kop in te drukken, sterker nog, waarschijnlijk wakkert het marketingteam de koppen alleen maar verder aan.

5. Schaarste

Tot slot: de eerste wet van vraag en aanbod: schaarste. Pokémon GO wordt gefaseerd uitgerold en dat betekent dat nog niet iedereen het kan spelen. Combineer dat met de nieuwskoppen die natuurlijk hartstikke nieuwsgierig maken en alle eerdergenoemde punten en je krijgt het ultieme hebbeding: ik wil dit en ik kan het niet krijgen. Overigens kán het wel, maar dan via een trucje dat we hier uitleggen, en juist dat maakt het zo briljant. Extreem veel moeite moeten doen om iets te mogen spelen. Van deze rage zijn we voorlopig nog niet af.