5 tips om alles uit LinkedIn te halen

© PXimport

5 tips om alles uit LinkedIn te halen

Geplaatst: 22 augustus 2018 - 02:27

Aangepast: 24 november 2022 - 13:14

Stefanie Katzenbauer

LinkedIn is in Nederland een van de grootste zakelijke sociale platformen. Het loont dan ook werkelijk om hier wat tijd in te investeren zodat je alles eruit haalt wat erin zit. Wij helpen je daarmee natuurlijk graag, dus bij deze 5 tips om alles uit LinkedIn te halen.

1. Investeer tijd en aandacht

Net zoals alle sociale media kanalen vraagt ook LinkedIn om behoorlijk wat tijd en aandacht, wil je er succesvol mee bezig zijn. Zorg er daarom voor dat je regelmatig dingen post zodat je zichtbaar blijft. Bijvoorbeeld een update over interessant nieuws in de branche, iets wat je gezien hebt (docu of ted-talk) of een update over jezelf.

Benut hiermee ook het voordeel dat je door middel van je onderwerpen jezelf op een zakelijke wijze kan profileren. Maar daarmee is de kous nog niet af. Alleen maar posten is helaas niet genoeg.

Weet welke updates er door anderen geplaatst worden. Deel hier en daar een ‘interessant’ duimpje uit. Vergeet ook niet mensen te feliciteren met jubilea of verjaardagen. Daarnaast kom je als een enorm geïnteresseerd persoon over als je reacties achterlaat op de zorgvuldig samengestelde posts van anderen. Wees origineel en denk goed na over de inhoud van je reactie. Ook deze zullen door veel mensen gezien worden!

Als je het moeilijk vindt om deze online aanwezigheid vol te houden, is het een idee om bepaalde dagen en tijden met jezelf af te spreken die je aan LinkedIn wil besteden. Zet het op je To Do lijst zodat je aan het eind van de dag weer iets kan afvinken.

Vergeet tenslotte ook niet je LinkedIn-account voldoende te beschermen.

Media has no description

© PXimport

2 Meld je aan bij groepen

Groepen op LinkedIn zorgen ervoor dat je op de hoogte bent van de laatste werk gerelateerde nieuwigheden en ontwikkelingen. In deze groepen zitten ook vaak mensen die heel handig kunnen zijn voor je netwerk.

Je kunt nieuwe groepen ontdekken. Hier komen groepen te staan waarvan LinkedIn op basis van je profiel en netwerk denkt dat deze voor jou interessant kunnen zijn.

Zelf groepen zoeken is natuurlijk ook een mogelijkheid. Typ in de zoekbalk een vaardigheid of onderwerp dat past bij jouw zakelijke profiel. In de resultaten zullen groepen verschijnen waarin dit woord voorkomt. Kijk daarnaast eens bij je netwerkcontacten. Ook zij zullen aangemeld zijn bij voor jou relevante groepen.

3 geef aan dat je beschikbaar bent

Als je werkzoekend bent, wil je dat elke potentiële werkgever terecht komt bij jouw profiel. Dit doe je door in de koptekst van je profiel aan te geven dat je ‘op zoek’ en ‘beschikbaar’ bent voor werk.
Je bewerkt deze tekst door rechtsboven op je eigen profiel te klikken en vervolgens op het pennetje rechts van je profielsamenvatting te klikken.

Media has no description

© PXimport

4. voeg een elevatorpitch toe

Ook dit stuk tekst voeg je toe aan de kopregel van je profiel, net na het gedeelte waarin je aangeeft dat je werkzoekende bent.
Denk na over je sterke punten, wat je kan toevoegen aan een bedrijf en wat je doel is in een baan. Door jezelf hier kort en krachtig neer te zetten, geef je een potentiële werkgever alvast een inzicht in wie jij bent als werknemer en maak je meer kans op een bericht! Vergroot daarnaast je vindbaarheid door SEO-gericht te schrijven. Dit houdt in dat je bepaalde steekwoorden/zoektermen herhaalt zodat wanneer iemand gaat Googelen op “daadkrachtige werknemer” jouw naam als eerste verschijnt!

5. voeg beeld toe van je prestaties

Je laat je profiel extra opvallen door hier en daar “bewijs” van je geleverde prestaties te laten zien. Ben je bijvoorbeeld expert op het gebied van customer journey research en heb je hierover een flitsende presentatie gegeven? Upload deze dan zodat iedereen jouw vaardigheden kan bewonderen!

Je voegt deze informatie toe door op het plusje rechts naast het onderdeel ‘ervaring’ te klikken. Hier kun je per werkgever toevoegen wat je functie was maar heb je ook de mogelijkheid om mediabestanden te uploaden.

Media has no description

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000