5 tips voor je clouddiensten

Door: Theske Slijkerman | 25 juni 2018 12:32

Apps & Software

Velen van ons hebben accounts bij Dropbox, Google Drive, Microsoft OneDrive en misschien gebruik je ook nog wel ergens anders wat (al dan niet gratis) opslagruimte. Al die bestanden op verschillende plekken: dat maakt het er niet overzichtelijker op natuurlijk! Hoe benader je al die bestanden nou makkelijk? Wij geven 5 tips voor je clouddiensten.

Al ben je in het dagelijks leven nog zo opgeruimd, de kans is best groot dat het digitaal een zooitje is. Want houd je wel goed bij welke bestanden waar staan? Heb je niet van alles dubbel? Je kunt natuurlijk voor één dienst kiezen, daar een betaald abonnement nemen zodat je meer opslagruimte hebt en vervolgens al je bestanden daarheen overhevelen. Maar dat vindt niet iedereen de beste oplossing.

01 Bestanden verspreid

De voordelen van cloudopslag ken je vast wel: vanaf al je apparaten altijd bij je bestanden kunnen, ze worden online veilig bewaard en je kunt mappen gemakkelijk delen met anderen. Maar, al die online opslagdiensten beperken logischerwijs de gratis opslagruimte. Het gevolg is dat velen een tweede account aanmaken bij zo’n dienst, of meerdere diensten gebruiken. Of misschien heb jij graag je persoonlijke bestanden in Google Drive staan, heb je ook een werk-account daar, maar werkt de vereniging waar je vrijwilliger bent met Microsoft OneDrive. En via je smartphone sla je jouw beelden bij Dropbox op. Het telkens inloggen bij verschillende online opslagdiensten om bij bepaalde bestanden te komen, is eigenlijk best onhandig, dat moet toch anders kunnen? Waar een probleem ontstaat, daar wordt een oplossing gecreëerd, dus ja: dat kan ook anders. Er bestaan inmiddels diverse diensten/programma’s, we noemen die ook wel cloudverzameldiensten, cloudbeheerders en/of cloudmanagers. We vertellen je eerst wat je ermee kunt en gaan daarna in drie korte workshops met drie diensten aan de slag.

01 Met een cloudbeheerder breng je al je opslagdiensten bij elkaar.

02 Cloudverzameldiensten

Cloudmanagers laten jou al je opslagdiensten vanuit één interface benaderen. Er bestaan inmiddels diverse managers in verschillende varianten en ze focussen zich op verschillende dingen. Zo zijn er diensten die volledig online werken, programma’s die je kunt downloaden en varianten die beide beiden. Ook het aantal opslagdiensten dat wordt ondersteunt wisselt, al kunnen ze allemaal overweg met de populairste. Wij vinden het een groot voordeel dat je vaak ook meerdere accounts van één clouddienst kunt toevoegen, dus je kunt meerdere Google Drive-accounts of meerdere Dropbox-accounts hebben en die gemakkelijk in één keer benaderen.

02 Meerdere Drive-accounts benaderen vanuit één omgeving, superhandig.

Machtigingen

Gebruik je de cloudverzameldienst niet meer of wil je dat die geen toegang meer heeft tot een van jouw cloudopslag-account? Dan moet je de machtiging die je hebt afgegeven zelf herroepen. Dat gaat niet via de cloudmanager maar via de dienst die je eraan gekoppeld had. Hoe het precies werkt, verschilt per dienst. Voor Google (Drive) kun je hier terecht. Voor Microsoft (OneDrive) meld je je aan en klik je op Apps en services die toegang hebben tot je gegevens. Voor Dropbox ga je naar de account-instellingen en trek je bij het tabblad Gekoppelde apps de machtiging in.

Apps die je niet langer gebruikt ontneem je alle machtigingen.

03 Functies

Je geeft zo’n dienst toegang tot jouw cloud-accounts door middel van een machtiging (je geeft dus niet je inloggegevens af, zie ook het kader ‘Machtigingen’). Let wel op dat je voor de cloudverzameldienst een sterk wachtwoord gebruikt: wie jouw accountgegevens van zo’n beheertool te pakken krijgt, kan via deze weg bij je data bij al je opslagdiensten.

Een van de redenen dat je zo’n cloudbeheerder gebruikt, is dat je gemakkelijk toegang hebt tot je verschillende accounts. De meeste beheerders kunnen ook bestanden voor je overzetten (kopiëren of verplaatsen) tussen verschillende clouddiensten. Ook het (automatisch) laten synchroniseren van mappen is bij een aantal diensten mogelijk. En ben je op zoek naar een bepaald bestand, dan is het erg handig als je met één actie alle gekoppelde opslagdiensten kunt doorzoeken.

03 Bestanden verplaatsen of kopiëren moet gemakkelijk gaan bij zo’n manager.

04 Gratis of betaald

De meeste verzameldiensten hebben zowel gratis als betaalde versies. De gratis versie heeft dan bijvoorbeeld een beperking in het aantal diensten dat je kunt toevoegen, het aantal bestanden dat je (tegelijk) kunt overzetten, de hoeveelheid verkeer (up- of downloaden/verplaatsen van bestanden) die je mag genereren of de mate van beveiliging van je bestanden. De betaalde versies hebben vaak ook diverse extra mogelijkheden zoals back-ups, het inplannen van synchronisatie en uitgebreidere deelopties. Kijk voordat je een keuze maakt voor een cloudmanager naar de mogelijkheden van de gratis versie en naar de prijs van de upgrade voor als je meer wilt, want die bedragen lopen erg uiteen.

05 Data versleutelen

De meeste – vaak Amerikaanse – cloudopslagdiensten voorzien wel in versleutelde bestandsopslag, maar gewoonlijk wordt dat pas op de server gedaan. Dan heeft de dienst zelf de encryptiesleutel in handen, en kunnen zij dus bij jouw gegevens. Bovendien worden bestanden tijdens de overdracht vaak onversleuteld verstuurd. Wil je meer bescherming, dan is het gratis Cryptomator aan te raden, beschikbaar voor Windows, macOS, Linux, iOS en Android. Deze opensourcetool voorziet in end-to-end-encryptie en kun je voor meerdere cloudopslagdiensten tegelijk inzetten (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de gratis versie van BoxCryptor).

05 Je maakt zoveel digitale kluizen aan als je zelf wilt.

0 Reacties op: 5 tips voor je clouddiensten

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.