8 tips voor de gratis Office-killer Open365

Door: Toon van Daele | 23 november 2016 11:36

Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2

Microsoft en Google voeren al langer een verbeten strijd uit om zoveel mogelijk gebruikers aan hun eigen kantoorsuites te binden. Daar is onlangs een derde rivaal bijgekomen: Open365, een gratis openbronplatform dat verder bouwt op LibreOffice (online). Deze dienst is weliswaar nog in bèta maar je kunt er al aardig wat mee doen.

Tip 01: Wat?

Wanneer je naar https://open365.io surft kom je meteen te weten dat Open365 voor een groot gedeelte voortborduurt op LibreOffice online. Dat is op zijn beurt de wat uitgeklede cloudversie van het populaire openbronpakket LibreOffice. Tegelijk maakt Open365 dankbaar gebruik van SeaFile, een systeem waarbij bestanden op een centrale server worden bewaard die dan via een clientmodule met pc’s en mobiele apparaten kunnen worden gesynchroniseerd. Je krijgt maar liefst 20 GB cloudopslag cadeau, maar het is nog de vraag hoe lang men dit royale aanbod zal aanhouden. Lees ook: 11 tips voor WPS Office.

Om het wat oneerbiedig uit te drukken: Open365 is een Dropbox met de mogelijkheid om documenten online te bekijken, te creëren en te bewerken. Dat zijn overigens niet alleen documenten uit de stal van LibreOffice, maar ook een aantal mediabestanden evenals de Microsoft-tegenhangers .docx, .xlsx en .pptx. De kernapplicaties zijn Writer, Calc, Impress, Gimp en Mail (gebaseerd op Kmail, de standaard e-mailclient uit de Linux KDE-desktopomgeving).

Voor alle duidelijkheid: op dit moment verkeert Open365 nog in een bètastadium. Dat vertaalt zich in een soms wat tragere respons maar ook in een duidelijk minder uitgebreide en gepolijste functieomvang dan de grote concurrenten Microsoft Office 365 en Google Docs (Apps).

Tip 01 De kernapplicaties van de Open365-suite.

Tip 02: Aanmelding

Volgens eyeOS, de makers van Open365, wordt het mogelijk Open365 ook op eigen servers te hosten. Daar zullen vooral (gevorderde) gebruikers met privacygevoelige data oor naar hebben, maar in dit artikel houden we het in elk geval bij de standaard cloudversie, op de servers van open365.io. Logischerwijs heb je hiervoor een account nodig. Surf dus naar https://open365.io en klik op Sign up. Vul hier je gebruikersnaam in. Kies die zorgvuldig gezien die automatisch aan je e-mailadres (voor de mailapplicatie) van Open365 zal worden gekoppeld. Vul ook de andere gegevens in en bevestig met Register.

Normaliter wordt even later automatisch de bijhorende client gedownload. Daar hoef je je op dit moment echter nog niet om te bekommeren, temeer omdat je dit bestand ook altijd nog later kunt downloaden (zie ook tekstkader). Vervolgens druk je op I’m ready, waarna je bij Open365 aanmeldt met je nieuwe e-mailadres (<gebruikersnaam>@open365.io) en je wachtwoord. Op de vraag of Open365 meldingen mag weergeven antwoord je best met Toestaan. Het gaat namelijk onder meer over notificaties rond up- en downloads en (video)chatverzoeken. Even later beland je dan in je ‘hub’: een online dashboard met een overzicht van je (ook gedeelde) bestanden. Je merkt dat Open365 al een eerste ‘bibliotheek’ (My Library) voor je heeft klaargezet met daarin al een drietal voorbeeldbestanden (docx, xlsx en pptx). Het startschot is gegeven.

Tip 02 Je persoonlijke ‘hub’ bij Open365: een overzicht van je (gedeelde) bestanden.

Tip 03: Bibliotheken

We kunnen ons zo voorstellen dat je niet meteen baat hebt met de standaardnaam My Library – of met de inhoud van die map. Geen nood: via het vuilnisbakje en je bevestiging heb je die zo verwijderd! Na een verversing van je browservenster staat de teller nu weer netjes op 0 bytes / 20.0 GB en verschijnt de melding dat je nog geen bibliotheken hebt gecreëerd. Dat heb je echter zo voor elkaar met de knop +New Library. Je kunt trouwens meerdere bibliotheken (met zelfgekozen namen) aanmaken, bijvoorbeeld een voor zakelijk en een voor persoonlijk gebruik. Merk op dat Open365 je ook toelaat een versleutelde bibliotheek te creëren – een vinkje bij Encrypted en een stevig wachtwoord (2x) volstaat. Op het moment van schrijven ondersteunde LibreOffice deze functie nog niet: wil je dus bijvoorbeeld vanuit Writer een bestand wegschrijven naar zo’n versleutelde bibliotheek, dan zal dat (nog) niet lukken. Maar goed, het is alvast nuttig als je data (tijdelijk) op een beveiligde manier wilt opslaan.

Tip 03 Versleutelde bibliotheken: nog niet (helemaal) op punt …

Tip 04: Bestandsoperaties

Bibliotheken zijn natuurlijk pas zinvol als ze ook inhoud bevatten. Wanneer je zo’n bibliotheek opent vanuit je hub, dan merk je bovenaan de knop New File op. Een teleurstelling wellicht, want langs deze weg kun je voorlopig alleen maar ‘markdown’-bestanden creëren – tekstbestanden met een eenvoudige markup-syntax (meer uitleg vind je hier).

Gelukkig zijn er uitwegen. Eén ervan is de knop Upload, waarmee je bestanden vanaf je eigen computer kunt uploaden – of nog makkelijker: je versleept de gewenste bestanden gewoon naar dit browservenster. Zoals gezegd kan Open365 overweg met diverse mediabestanden en met bestanden uit LibreOffice en MS Office, maar het is op zich ook mogelijk willekeurige andere bestanden te uploaden. Als je zo’n niet-ondersteund bestand aanklikt in je bibliotheek, dan verschijnt alleen een venster met een downloadknop (zodat je het op je lokale toestel kunt openen en bewerken). De mogelijkheid om een bestand uit je bibliotheek te downloaden vind je trouwens ook wanneer je de muispijl over de bestandsnaam houdt en het Download-knopje indrukt. Je vindt hier ook het pijltje More Operations met een uitklapmenu. Hier kun je dan bestanden hernoemen, verplaatsen en kopiëren.

Tip 04 Via het sterpictogram plaats je belangrijke bestanden in de groep ‘Starred’.

0 Reactie(s) op: 8 tips voor de gratis Office-killer Open365

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.