Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

9 slimme uitbreidingen voor Google Docs

Door: Dirk Schoofs | 04 januari 2016 11:46

None
Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2

Google heeft zich de afgelopen jaren uitgesloofd om haar online programma's in Google Drive zo handig mogelijk te maken. Toch zijn er ondertussen een heleboel uitbreidingen van derden bijgekomen die Google Documenten en Google Spreadsheets veel meer mogelijkheden geven.

Google Documenten

Tip 1 - Mindmap

MindMeister is een snelle manier om een opsommingslijst om te toveren tot een spinschema of mindmap. Je begint met een afgewerkte lijst waarin je het idee gestalte hebt gegeven; alles is netjes opgesomd in de traditionele hiërarchische structuur.

Om het spinschema te zien, ga je naar het menu Add-ons en selecteer je MindMeister. De tool zal automatisch een mindmap genereren. In tegenstelling tot een lijst met bullets, krijg je bij een mindmap de structuur op een grafische manier voorgeschoteld. Het is niet mogelijk om de mindmap te wijzigen, omdat het schema als een afbeelding in beeld komt. Wil je de mindmap toch aanpassen, dan moet je eerst de opsommingslijst bijwerken en de zaak even opnieuw omzetten. Het enige wat je daarna nog met de mindmap kunt doen, is het verslepen, verkleinen en vergroten. De oorspronkelijke lijst kun je uiteraard wel verwijderen, zodat je alleen de mindmap overhoudt.

Installeren

Google Add-ons zijn scripts die enthousiaste programmeurs hebben gemaakt met Apps Script. Om zo'n uitbreiding te installeren, open je Google Documenten of Google Spreadsheets en ga je via het menu Add-ons naar de opdracht Get add-ons. Je krijgt dan een overzicht van de meest populaire uitbreidingen, bovendien lees je hoeveel gebruikers de add-on al hebben geïnstalleerd.

Er is ook een zoekvak om snel een specifieke add-on, bijvoorbeeld MindMeister, te kunnen vinden. Klik op de gewenste add-on om informatie over de functies te lezen en wanneer je vervolgens op de blauwe knop met het plusteken klikt, kun je de add-on installeren.

Tip 2 - Inhoudsopgave

Net zoals in Microsoft Word kun je in Google Drive automatisch een inhoudstabel samenstellen. Uiteraard moet je dan, net zoals bij alle andere tekstverwerkers, gebruikmaken van de tekststijlen zoals Titel, Kop 1, Kop 2 enzovoort. Die stijlen staan in de optiebalk van Google Documenten. De inhoudstabel zelf vorm je met de add-on Table of contents. Eenmaal actief, verschijnt hij als een paneel aan de zijkant van het document. Klik op de blauwe knop met de twee pijltjes waarna de inhoudstabel in het paneel verschijnt. In de inhoudsopgave kun je op de titels klikken, zodat je snel naar het gewenste hoofdstuk kunt navigeren.

Je bepaalt zelf hoeveel sub-niveaus de inhoudstabel mag weergeven.

Tip 3 - Sjablonen

Mis je de bibliotheek met sjablonen uit Microsoft Office? Met Template Gallery kom je bij de professionele templates van Vertex.com. Het gaat om een breed assortiment Engelstalige sjablonen, verdeeld in verschillende categorieën, maar als je de inhoud toch vervangt door je eigen informatie, speelt de taal geen rol meer. Elke template kun je kopiëren naar je eigen Google Drive.

Het menu Add-ons

Hoe meer add-ons je installeert, hoe langer de rij functies in het menu Add-ons wordt. Er bestaan add-ons voor Google Documenten, Google Spreadsheets en Google Formulieren, maar ze werken wel apart van elkaar. De uitbreidingen die je installeert in de ene toepassing, zul je nooit te zien krijgen in het menu van de andere toepassing.

Deze uitbreidingen hebben we aan onze online tekstverwerker toegevoegd.

Tip 4 - Markeren

Texthelp Study Skills is een prima vondst om fragmenten van een tekst te markeren. Eerst selecteer je het stukje tekst dat je wil laten opvallen, dan klik je op één van de vier markeerstiften. De markeerstiften zitten in een afzonderlijk pallet, zodat je ze snel kunt bereiken. Ben je klaar, dan kun je alle gemarkeerde fragmenten opvragen in een nieuw document met de knop Collect highlights. Er is ook een knop om alle markeringen met één muisklik te verwijderen.

Nadat je de fragmenten hebt gemarkeerd, kun je aangeduide fragmenten verzamelen.

Tip 5 - Bibliografie

Onze favoriet is EasyBib, een vondst die goud waard is wanneer je tekst wil voorzien van een bibliografie die moet voldoen aan internationale standaarden. Typ of plak de titel in het zoekvak van de uitbreiding en gebruik de tabbladen om aan te geven of het om een boek, een artikel in een tijdschrift of om een website gaat. Deze slimmerik zoekt zelf het bedoelde werk en plaatst de juiste verwijzing onderaan in de bibliografielijst. Bovendien kent EasyBib zowat alle bibliografieconventies, zoals de MLA-, APA-, Chicago- of Harvard-methode. Hierdoor komt iedere verwijzing in de juiste vorm en in de goede volgorde in de lijst.

Bespaar je de nachtmerrie van uren priegelen aan een consistente bibliografie.

1 Reacties op: 9 slimme uitbreidingen voor Google Docs

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 1 jaar, 6 maanden geleden
    De krachtigste functie, opmerkingen delen is helaas overgeslagen.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.