9 slimme uitbreidingen voor Google Docs

Door: dirk-schoofs | 04 januari 2016 11:46

How To

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2

Tip 6 - Digitale handtekening

Google Drive heeft enkele opties om documenten digitaal te ondertekenen, maar HelloSign is toch de meest eenvoudige optie. Zet je handtekening in het juiste veld en sleep dit naar het Google-document. In de gratis versie mag je drie digitale handtekeningen per maand plaatsen. Wil je vaker iets ondertekenen, dan kost deze functie je 13 dollar per maand. De ontvanger hoeft uiteraard nooit te betalen. De gratis versie ondersteunt zelfs Audit Trail, waardoor het exacte tijdstip en het IP-adres van de computer worden vastgelegd om de authenticiteit van de handtekening te waarborgen. Het is met deze tool ook mogelijk om iemand te vragen een digitaal document te ondertekenen, waarna beide partijen over een getekend exemplaar beschikken.

Je moet even oefenen voordat je digitale handtekening er goed uit ziet.

Beheer

Besef je na een tijdje dat je iets te gretig add-ons hebt geïnstalleerd, dan kun je ze verwijderen via het menu Add-ons / Manage Add-ons. In dit venster krijg je allereerst een lijst te zien van alle uitbreidingen die je hebt geïnstalleerd. Dit is ook de plaats waar je zo'n add-on een sterwaardering kunt geven. Via de knop Manage kom je bij de opdracht Use in this document om de add-on in het geopende document te activeren en met Remove kun je de toevoeging verwijderen.

Iedere add-on kun je afzonderlijk uitschakelen.

Google Spreadsheets

Tip 7 - Samenvoegen

autoCrat is een oplossing voor wie op basis van een spreadsheet gepersonaliseerde documenten wil opmaken. Laten we uitgaan van het voorbeeld dat je naar de leden van een vereniging een persoonlijke brief of e-mail wil sturen, waarin je ze vraagt hun lidmaatschapsgeld te betalen. Niet ieder lid hoeft dezelfde som te betalen.

Al deze gegevens heb je ordelijk bijgehouden in een Google Spreadsheet-document. Met autoCrat voeg je de gegevens uit de spreadsheet samen in een document of e-mail, zodat ieder lid op zijn eigen naam de juiste informatie ontvangt. Hiervoor plaats je in het document velden of tags, bijvoorbeeld <>. Dit zorgt ervoor dat de juiste gegevens uit de gelijknamige kolom worden geïmporteerd. autoCrat begeleidt je bij het zogenaamde 'mergen' of samenvoegen van gegevens. Bovendien kun je, voordat je het script laat lopen, telkens een voorbeeld opvragen.

Het is uiteraard gemakkelijk wanneer de tags in het tekstdocument dezelfde naam hebben als de kolommen in de spreadsheet.

Tip 8 - Spreadsheet tools

Voor wie vaak met rekenbladen in Google Drive werkt, zijn de AbleBit Power Tools een zegen. Met één klik op de knop kun je in een kolom de voor- en achternamen van elkaar scheiden, cellen splitsen op basis van bepaalde criteria, het formaat van gegevens wijzigen, formules bewerken en automatisch laten toepassen op alle geselecteerde cellen.

Schep orde in de chaos door de formattering te verwijderen, foute lettertekens te wissen of de vorm van de gegevens consistent te maken. Het aantal mogelijkheden is te groot om hier op te sommen. Handig is dat je veelgebruikte functies een sterretje kunt geven, zodat Power Tools ze vastlegt in de favorietenbalk. Dat zorgt ervoor dat je nos sneller kunt werken. De collectie Power Tools bestaat uit een set gratis functies en een meer uitgebreide set waarvoor je moet betalen.

Power Tools houdt ook de geschiedenis bij van de functies waarop je beroep doet.

Tip 9 - Stijlen

Zorg dat bepaalde gegevens van je rekenblad in het oog springen door kleur- en opmaakstijlen te gebruiken. Met Styles beschik je over een opmaakpalet om de geselecteerde cellen te voorzien van een vastgelegde stijl. Verwacht geen exotische stijlvormen, maar duidelijke combinaties die je consistent kunt toepassen volgens vastgestelde thema's.

Tip 10 - Flowcharts

Voor een schematische weergave van een bedrijfsproces, een opstelling, de structuur van een website of een organisatie, gebruik je flowcharts. Wanneer je daarvoor de add-on Licidchart Diagrams gebruikt, word je doorgeschakeld naar de gelijknamige webdienst, het online alternatief van Microsoft Viso.

Wanneer je een bepaalde stijl hebt gekozen, schakelt de add-on je door naar de webdienst.

Sleep simpelweg de verschillende elementen op de juiste plaats en verbind ze met elkaar. Je kunt kiezen uit onder meer een flowchart, een cirkeldiagram, een organigram, een spinschema en een plattegrond. Eenmaal klaar, dan kun je het diagram rechtstreeks in een Google-document toevoegen of via Lucidchart delen met collega's. Dit is een professionele add-on en dat is te merken aan de prijs. De goedkoopste versie kost 4,95 dollar per maand.

1 Reactie(s) op: 9 slimme uitbreidingen voor Google Docs

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 5 januari 2016 01:57 Anoniem
    De krachtigste functie, opmerkingen delen is helaas overgeslagen.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.