Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

9 tips voor de beste takenlijstjes

Door: Evi Maquoi | 03 oktober 2016 07:24

None
Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2

Oh … niet vergeten! Snel even een woordje op je hand schrijven, of op een los papiertje in je tas. Maar waarom niet even een digitale notitie maken? Er bestaan heel wat steengoede takenmanagers. Natuurlijk niet alleen voor je pc, maar juist ook voor je smartphone, tablet en zelfs smartwatch. Een goede takenmanager synchroniseert jouw lijstjes naar al je apparaten, over de verschillende platformen heen. Maar welke app of extensie voor het maken van takenlijstjes moet je kiezen?

Tip 01: Platform

Wunderlist, Any.do, Todoist, Nozbe, Remember The Milk, Get It Done, Things … het aantal takenmanagers is waanzinnig uitgebreid. Hoe maak je nu een keuze? Het is in elk geval belangrijk om te controleren welke tool beschikbaar is voor jouw apparaten. Wil je de takenmanager op meerdere platformen gebruiken, dan zijn Wunderlist, Remember the Milk of Any.do echte aanraders. Deze diensten zijn beschikbaar in de browser, als standalone toepassing voor een Windows- of Mac-computer, op tablets en telefoons met iOS en Android en vaak zelfs voor Apple Watch en Android Wear. Ben jij héél trouw aan Apple? Dan kun je (tegen betaling) je hart ophalen aan Things. Je moet je ook afwegen of je op je computer de dienst het liefst in de browser of als standalone programma wilt gebruiken. Todoist biedt bijvoorbeeld beide aan: hier bestaat bijvoorbeeld zowel een Windows-app als een browserversie (voor Chrome, Firefox of Safari) van. Lees ook: 11 tips om alles uit je browser te halen.

None
Tip 01 Een Windows 10-app, een browserversie, een app voor je iOS- of Android-apparaat … Todoist is voor nagenoeg elk platform beschikbaar.
Het is belangrijk om te controleren welke tool beschikbaar is voor jouw apparaten

Speciale lijstjes

De toepassingen die we in dit artikel gebruiken zijn allemaal wat algemenere taken-apps. Naast deze algemenere apps zijn er ook apps speciaal voor specifieke lijstjes, zoals boodschappenlijstjes of een paklijst voor als je op vakantie gaat. GetPacked (iOS) stelt bijvoorbeeld een inpaklijstje voor je samen op basis van enkele vragen: Waar ga je op vakantie? Wie gaat er mee? Wat soort vakantie? Welk weer verwacht je? PackPoint-reispaklijst is een vergelijkbaar alternatief voor Android.

Om boodschappenlijstjes te maken, raden we je Buy Me a Pie! (iOS en Android) of Grocery Shopping List by Capitan (iOS en Android) aan. Die laatste app maakt het bijvoorbeeld mogelijk om je boodschappenlijst in te delen per supermarktcategorie: fruit, vlees, droge voeding, vis etc. Ook interessant is dat je je gezinsleden automatisch op de hoogte kunt brengen als je in de winkel bent, zo kunnen zij last minute nog doorgeven dat ze bijvoorbeeld graag tomaten of chips willen!

Tip 02: Delen

Het hoofddoel van een takenmanager? Taken aanmaken en ze schrappen zodra ze voltooid zijn. Logisch. Toch zijn er nog heel wat andere belangrijke functies. Een goede takenmanager is bijvoorbeeld altijd gesynchroniseerd op zo veel mogelijk verschillende toestellen. Wil je ook altijd terug kunnen grijpen naar voltooide taken? Dat kan bijvoorbeeld wel bij Wunderlist, maar niet bij Remember The Milk.

Nog een handige functie, als je daar behoefte aan hebt, is het delen van lijstjes met vrienden, collega’s of familieleden. In Todoist volstaat het bijvoorbeeld om in een project – bijvoorbeeld Boodschappen – op de knop met de twee mannetjes te drukken. Je voert daarna de gebruikersnaam of het e-mailadres in van de persoon met wie je de lijst wilt delen, en drukt op Uitnodigen. Zodra je ontvanger zich ook registreert voor Todoist, krijgt hij toegang tot je lijst. Zodra hij of zij wijzigingen aanbrengt, ontvang je een melding.

None
Tip 02 Todoist is een handige app om je leven op orde te houden.
Het hoofddoel van een takenmanager? Taken aanmaken en ze schrappen zodra ze voltooid zijn

Tip 03: Subtaken en co

In alle apps kun je meerdere lijstjes maken, bijvoorbeeld een boodschappenlijst, een lijst met films die je nog wilt zien en een lijst met de dingen die je écht nog even moet doen. Maar wat niet bij iedere dienst kan, is binnen een lijstje een lijstje maken. Klinkt lastig en overbodig? Wij vinden het juist erg handig. Zo kun je bij die boodschappenlijst onder ‘schoolspullen’ even definiëren wat er dan precies nodig is. En het lijstje met dingen die je echt vanmiddag even moet doen, kun je verdelen in mensen mailen, bellen en andere acties. Bij Todoist is het zelfs mogelijk om labels aan je taken te hangen, om op die manier snel iets terug te vinden. Een troef van Any.do en Wunderlist is dat je ook notities kunt toevoegen per taak, bijvoorbeeld extra informatie of een url. Zelfs bestanden toevoegen behoort tot de mogelijkheden.

Projectmanagement

Een stap verder dan de hier besproken takenlijst-tools, gaan de zogenoemde projectmanagement-tools. Een goed voorbeeld van zo’n geavanceerde takenmanager is Asana. Met deze dienst kun je taken en projecten ordenen en er is een chatfunctie aanwezig. Asana is gratis tot 15 medewerkers. Buckets.co is een andere uitgebreide tool, waarmee je ingewikkelde workflows met meerdere teamleden kunt vereenvoudigen.

None
Bij Buckets.co visualiseert elk teamlid zijn taken aan de hand van kaartjes. Bijvoorbeeld in de vorm van to do, doing en done.

Tip 04: Herinneringen

Nagenoeg elke takenmanager werkt met notificaties of pop-up-meldingen. Maak hier dan ook uitgebreid gebruik van. Heel erg handig zijn de snelkoppelingen van Todoist. Zodra je een nieuwe taak gemaakt hebt, kun je deze via de Inplannen-knop instellen voor Vandaag, Morgen, Volgende week of Over 1 maand. Je kunt ook heel snel een deadline in de agenda prikken of onder Terugkerende datums en meer instellen dat de herinnering/afspraak vaker terugkomt. Bij de dienst Remember The Milk zijn de mogelijkheden van de verschillende soorten reminders ontzettend uitgebreid. Daar heb je bijvoorbeeld de keuze om een reminder in te stellen als smartphone-notificatie, tweet, e-mail, sms enzovoort. Gebruik je een takenmanager op je smartphone? Bij bepaalde apps is het zelfs mogelijk om herinneringen aan een bepaalde locatie te hangen. Kom je bijvoorbeeld in de buurt van de drogist? Dan krijg je een herinnering om muggenmelk uit te halen. Dit kan met een Pro-versie (2,99 euro per maand) van Any.do. Met de standaardapps Herinneringen (iOS) en Google Keep (Android) kan het eveneens.

0 Reacties op: 9 tips voor de beste takenlijstjes

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.