9 tips voor de beste takenlijstjes

Door: evi-maquoi | 03 oktober 2016 07:24

Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2

Tip 05: Integratie agenda

Hoewel een takenmanager prima op zichzelf kan staan, is het in bepaalde gevallen wel erg handig als de dienst samenwerkt met andere programma’s. De professionele tool Nozbe integreer je bijvoorbeeld naadloos met onder andere Evernote, Microsoft Office of Dropbox. Wij vinden het voornamelijk handig als je een takenmanager kunt laten samenwerken met je agenda. Op die manier vergeet je geen enkele belangrijke deadline of afspraak meer. In Wunderlist ga je naar Account / Agenda-feed. Vervolgens kopieer je je persoonlijke koppeling en plak je die in Google Agenda, Outlook of iCal. In Remember The Milk is het ook mogelijk je afspraken in je agenda te importeren via een iCalendar-link.

Tip 06: Browserextensies

De meeste populaire takenmanagers zijn zowel in de browser als via een app beschikbaar. Naast een agenda-integratie is een browserextensie een echte meerwaarde als je veel achter een computer zit. Voor Wunderlist, Remember The Milk, Any.do en Todoist zijn er bijvoorbeeld extensies voor Chrome, Safari en Firefox. Je voegt de extensie toe aan je browser, en kunt vervolgens met één klik een nieuwe taak toevoegen.

Tip 06 Voor de meeste browsers bestaan extensies of add-ons.
Naast een agenda-integratie is een browserextensie een echte meerwaarde

Tip 07: Interface

De ene persoon houdt van een kleurrijke achtergrond en veel tierelantijntjes, terwijl de andere liever een minimalistische interface heeft. Wunderlist kun je zelf goed personaliseren door bijvoorbeeld een achtergrondfoto in te stellen. De browserversie van Remember the Milk vinden we een beetje rommelig, die van Todoist en Any.do daarentegen zijn heel erg strak en minimalistisch. Hetzelfde geldt voor de apps. Any.do oogt erg gelikt terwijl Do! net iets te veel toeters en bellen naar onze smaak heeft. Persoonlijke keuze is hier doorslaggevend! Probeer een dienst dus eerst even uit voor je al je taken gaat invoeren.

Veel taken-apps zijn in beginsel gratis, waarbij je moet betalen voor uitgebreidere functionaliteit.

Tip 07 Bij Wunderlist bepaal je de achtergrond helemaal zelf.

Tip 08: Taken e-mailen

Denk je ineens aan een erg belangrijke taak en kun je die om de één of andere manier niet via de browser of app aan je lijst toevoegen? Als je Remember The Milk gebruikt, kun je een taak ook via een e-mailtje aan je lijstje toevoegen. Via de instellingen kun je je Import-e-mailadres zien. Sla dit adres alvast op in je adresboek van jouw mailprogramma. In het onderwerp van de e-mail typ je de naam van de lijst waarin de taak moet komen. Als je hier niets invoert, komt het in de standaardlijst. Om een taak toe te voegen, typ je simpelweg de omschrijving. Meerdere taken verspreid je over meerdere regels. Desgewenst schrijf je er ‘today’, ‘tomorrow’ of bijvoorbeeld ‘09/09/2016’ bij. Gebruik je Gmail? Dan kun je eventueel ook nog de add-on installeren. Je taken verschijnen dan in de rechtermarge van Gmail, netjes naast je e-mails. Een nieuwe taak of herinnering toevoegen is met deze extra plug-in ontzettend eenvoudig.

Tip 09: Kiezen

Zoals we al eerder schreven, is de keuze voor een dienst persoonlijk. Met de voorgaande tips kun je zelf afwegen wat jij het belangrijkst vindt in een takenmanager. Moet hij beschikbaar zijn op veel platformen? Wil je een lijstje gemakkelijk kunnen delen en met meerdere mensen kunnen bewerken? Of is het voor jou belangrijk dat je extra informatie bij je taken kunt toevoegen? En wat vind je van de vormgeving? Allemaal persoonlijke keuzes, die ervoor zorgen dat de ene takenlijst voor de een prettig is, terwijl een ander veel liever een andere dienst gebruikt. Probeer de dienst waar jouw voorkeur naar uitgaat eerst even uit. Veel taken-apps zijn in beginsel gratis, waarbij je moet betalen voor uitgebreidere functionaliteit. Andere takenmanagers kun je bijvoorbeeld een maand gratis proberen voordat je moet gaan betalen.

En nog een laatste tip: installeer de apps van jouw dienst op zo veel mogelijk van je apparaten, pas als je echt snel je plotselinge ingevingen en krabbels kunt invoeren krijgt een takenmanager echt toegevoegde waarde.

0 Reactie(s) op: 9 tips voor de beste takenlijstjes

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.