Aan de slag met Facebook-advertenties

Door: richard-veenstra | 08 november 2019 13:22

Apps & Software

Als je een Facebook-pagina beheert, dan weet je hoe lastig het is om een nieuwe doelgroep te bereiken. Op Facebook geldt echter: met een zak geld kun je vrienden maken. Het hoeft gelukkig geen grote zak met geld te zijn, met een klein budget genereer je al honderden nieuwe volgers of lok je mensen naar je pagina.

Tip 01: Pagina aanmaken

Als je promotie wilt maken voor je bedrijf, webshop of freelance werkzaamheden, dan ontkom je bijna niet aan Facebook. Het platform raakt weliswaar volgers kwijt onder de jeugd, maar voor mensen boven de dertig is het medium nog altijd erg populair. De eerste stap is om een Facebook-pagina aan te maken, maar dit kan alleen als je al een Facebook-profiel hebt. Ga naar www.facebook.com/pages/creation en kies voor Bedrijf of merk of Maatschappelijk betrokken of bekende persoon. Volg de stappen die Facebook je aanbiedt en binnen een paar minuten staat je pagina online. Als je nu rechts bovenin op het driehoekje klikt, krijg je toegang tot je pagina. Belangrijk is dat je alle relevante informatie invult, een goede profielfoto en omslagfoto kiest en eventueel openingstijden, een websiteadres en/of telefoonnummer aan je pagina toevoegt.

Tip 01 Wat voor soort pagina wil je gaan maken?

Tip 02: Vrienden uitnodigen

Na het aanmaken van de pagina moet je natuurlijk je eigen persoonlijke contacten laten weten dat je een pagina hebt, je wilt waarschijnlijk dat zij in ieder geval je pagina gaan volgen. Ga naar je pagina en kijk aan de linkerkant onder Community. Hier zie je hoeveel mensen jou volgen en hoeveel van jouw eigen vrienden je pagina volgen. Klik op Vrienden uitnodigen en zet een vinkje achter de persoon die je wilt uitnodigen. Je kunt ook op Alles selecteren klikken om direct al je vrienden uit te nodigen. Kies onderin voor Uitnodigingen verzenden en je vrienden krijgen bericht of ze je pagina willen gaan volgen. Zorg er in ieder geval voor dat je je pagina een duidelijke naam hebt meegegeven, zodat vrienden, en later andere geïnteresseerden, weten waar de pagina over gaat. Is het allemaal niet zo duidelijk, dan kun je er ook voor kiezen om een paar keer via een bericht op je persoonlijke profiel alvast je vrienden warm te maken voor je nieuwe pagina. Je kunt namelijk maar één keer in de zoveel tijd een aantal vrienden uitnodigen.

Tip 02 Nodig je vrienden uit om je pagina te volgen.

Tip 03: Verschillende opties

Facebook wil graag geld verdienen en zal je daarom van tijd tot tijd bij een geplaatst bericht adviseren om het te promoten zodat je meer vind-ik-leuks en volgers kunt genereren. Op je pagina vind je bovendien een box waar Facebook een paar promotieopties als idee heeft neergezet. Wil je dat meer mensen je pagina gaan volgen, klik dan op Meer pagina-vind-ik-leuks genereren. Wil je een specifiek bericht in de spotlight zetten, kies dan voor Een bericht promoten. In het pop-upvenster geef je aan welk bericht je wilt promoten en wie het allemaal moet kunnen zien. Hier merk je het voordeel van Facebook-marketing ten opzichte van standaardmarketing meteen: je kunt namelijk heel precies de doelgroep aangeven zodat je niet nutteloos je geld uitgeeft.

Tip 03 Facebook heeft al wat opties voor je op een rijtje gezet die je kunnen helpen een groter bereik te creëren.
Kijk kritisch naar je advertentie, je wilt tenslotte dat het mensen uitnodigt je pagina te volgen

Tip 04: Promotie kiezen

Wil je niet een specifiek bericht maar je hele pagina promoten, dan heb je een aantal keuzes. Uiteraard hangen deze af van de keuze die je in tip 3 hebt gemaakt. Wij gaan in dit artikel uit van het scenario dat je meer volgers wilt genereren. Onder Indeling kies je dan als eerste of je Eén afbeelding wilt tonen, een Video wilt laten zien of dat je je Facebook-gebruikers een Diavoorstelling van meerdere afbeeldingen wilt voorschotelen. Aan de rechterkant zie je meteen hoe je advertentie eruit komt te zien. Kijk hier kritisch naar en probeer je in te beelden hoe dit op een gebruiker overkomt. Het is tenslotte de bedoeling dat het mensen doet uitnodigen om meer over je bedrijf of dienst te weten te komen, met het uiteindelijke doel dat ze op het welbekende duimpje klikken om je pagina te gaan volgen. Heb je momenteel nog geen geschikte eigen afbeelding, dan kun je een kant-en-klare afbeelding gebruiken door op Gratis stockafbeelding te klikken.

Tip 04 Zo ziet onze advertentie eruit op een smartphone.

Tip 05: Tekst verzinnen

Naast de afbeelding of video, is wat je onder Tekst schrijft, minstens zo belangrijk. Schrijf hier geen biografie of een lang verhaal op, maar bedenk een pakkende boodschap die ervoor zorgt dat mensen iets gaan doen. Slim is een concrete boodschap, een bericht als: ‘Volgers krijgen 50% korting’. Hier zijn Nederlanders over het algemeen wel voor in. Vervolgens kies je je doelgroep, denk hier even goed over na! Je wilt namelijk dat je doelgroep zo precies mogelijk is. Facebook vraagt namelijk geld voor elke klik op je advertentie door een gebruiker. Hoeveel dit is, hangt bijvoorbeeld af van de locatie van je doelgroep, maar ook van het tijdstip en de datum waarop je een advertentie plaatst. Het heeft ook sterk met vraag en aanbod te maken: als je iets wilt plaatsen over oranje vlaggetjes en het WK voetbal is in volle gang, dan zal de prijs per klik duurder zijn dan wanneer je zo’n advertentie in de winter wilt plaatsen. Facebook legt het één en ander zelf uit.

Tip 05 Het hangt van allerlei factoren af wat een advertentie op Facebook kost.

Tip 06: Doelgroep maken

Klik op Nieuwe doelgroep maken en geef de doelgroep een naam. Je geeft vervolgens aan of je advertentie alleen bij Vrouwen, alleen bij Mannen of bij beide geslachten te zien moet zijn. Denk hier goed over na, want reclames voor bh’s laten zien op profielen van mannen heeft waarschijnlijk weinig zin en is zonde van je geld. Geef aan wat de Leeftijd van je doelgroep is en geef onder Locaties heel gericht aan in welke plaatsen, provincies of landen je advertentie getoond moet worden. Dit gaat zelfs zo ver dat je op bepaalde postcodes of adressen advertenties kunt laten zien. Handig als je een evenement wilt promoten. Eronder zie je meteen hoe gedefinieerd je doelgroep is. Een te specifieke doelgroep is niet goed, een te brede ook niet. Achter Potentieel bereik zie je hoeveel mensen jouw advertentie kunnen zien. Kúnnen, want het is natuurlijk niet gezegd dat deze mensen je advertentie ook allemaal te zien krijgen, want dat hangt af van het budget dat je beschikbaar stelt.

Tip 06 Zorg ervoor dat je goed nadenkt over de doelgroep die je wilt bedienen.
Een te specifieke doelgroep voor je advertentie is niet goed, een te brede ook niet

Tip 07: Targeting

Onder Gedetailleerde targeting kun je nog andere dingen aangeven die op je doelgroep van toepassing moeten zijn. Wil je dierenproducten aanprijzen, dan heb je aan een locatie niet heel veel, het is veel slimmer om alleen honden- en kattenbezitters je advertentie te laten zien. In dit veld kun je interesses, demografische gegevens of gedragseigenschappen invullen. Voorbeelden van interesses zijn Honden of Bier, demografische gegevens kunnen termen zijn als Afgestudeerd of Gescheiden en voorbeelden van gedrag kunnen termen zijn als Mensen die vaak reizen of zelfs zo specifiek als Gewoond in Slovenië (voormalige expats – Slovenië). Combinaties van deze termen kunnen een enorm specifieke doelgroep genereren, iets wat je advertentie meestal ten goede komt. Klik op Suggesties om geïnspireerd te raken of kies voor Bladeren om alle mogelijke termen in te zien. Klik op Opslaan om terug te gaan naar je advertentie. Nu weet je dus ook wat Facebook doet met alle informatie die het van je verzamelt. Alles wat je over jezelf vertelt en deelt, wordt automatisch geanalyseerd en beschikbaar gesteld voor advertenties van Facebook zelf.

Tip 07 Van vrijwel elke interesse of elk demografisch gegeven kun je een specifieke doelgroep maken.

Tip 08: Budget instellen

Het laatste wat je in moet stellen, is het budget en de looptijd van je advertentie. Je hebt hier twee keuzes, je kunt een advertentie continu laten lopen of slechts een bepaalde tijd. Voor de laatste optie zet je een budget per dag in. Dit is slechts een indicatie, het werkelijke bedrag kan iets afwijken. Eronder zie je meteen het geschatte aantal vind-ik-leuks per dag op basis van calculaties van Facebook zelf. Onder Betalingsmethode kies je hoe je het uiteindelijke bedrag wilt betalen. Dit kan onder andere via PayPal of met een creditcard. Klik op Promoten en je advertentie wordt geverifieerd door het team van Facebook. Als het bedrijf vindt dat er geen voorwaarden worden geschonden, dan zal je advertentie binnen een paar minuten tot een paar uur live te zien zijn op Facebook.

Tip 08 Je hebt flexibele opties om je budget aan te geven.
Via het Advertentiebeheer kun je in de gaten houden hoe je advertentie het doet

Tip 09: Advertentiebeheer

Als je advertentie live is, wil je natuurlijk ook zien hoe het presteert. Hiervoor ga je naar Advertentiebeheer op www.facebook.com/ads/manager. Klik op je zojuist aangemaakte advertentie onder Campagnes om meer details te zien of zet de schuif voor een campagne uit om het tijdelijk te pauzeren. Je bericht zal dan niet meer op nieuwe profielen worden laten zien, maar loopt nog wel door op profielen die Facebook al voor je heeft uitgezocht. Het kan dus zijn dat er nog wat klik-kosten bijkomen nadat je een campagne pauzeert. Maar meer dan het ingestelde maximale budget zul je nooit uit kunnen geven. Klik op Statistieken bekijken onder een advertentie om te zien wat je campagne heeft opgeleverd.

0 Reactie(s) op: Aan de slag met Facebook-advertenties

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.