Al puzzelend hordes monsters verslaan

© CIDimport

Al puzzelend hordes monsters verslaan

Geplaatst: 31 augustus 2011 - 10:35

Aangepast: 16 november 2022 - 09:23

Anna Sonnemans

Een maand na het redelijk succesvolle vervolg Puzzle Chronicles voor de DS en PSP, verschijnt Puzzle Quest: Challenge of the Warlords nu eindelijk voor Apples handheld.

Nieuwe hoofdstukken in het verhaal zijn te downloaden via de in-game store, maar de eerste twee hoofdstukken die momenteel beschikbaar zijn in de iTunes Store leveren al heel wat speeltijd op. Wat het spel bijzonder maakt, is dat een paar korte puzzels tussendoor evengoed afgewisseld kunnen worden met een paar uur gamen.

Hardcore

Puzzle Quest begint als een fantasy-RPG met hele simpele (te simpele) getekende graphics. Je kiest een van de vele personages die elk unieke eigenschappen en spreuken of speciale aanvallen heeft. Hierin heb je al aanzienlijk meer keus dan in de oorspronkelijke DS-versie. Vervolgens krijg je de quest van je koningin om uit te zoeken waarom het land geteisterd wordt door hordes ondoden, orcs en ander gespuis. Volgende opdracht is dat gespuis uitdrijven.

Via een landkaart reis je naar steden, torens en kerkers waar je telkens gevechten moet voeren tegen zo'n beetje alle fantasy-monsters die we kennen uit games. In ieder gevecht krijg je ervaring (XP) die je weer kunt besteden aan vecht- of magie-skills, zodat je moeilijkere monsters aankunt. Rondreizen en vechten gaan sneller met een mount die je eerst zelf moet vangen en met de hulp van vrienden, zoals een praatgrage dwerg en een weggelopen prinses.

Casual

Deze bekende, maar zeer uitgebreide gameplay is echter volledig gebaseerd op een principe dat populair is geworden met casual games als Bejeweled. Alle battles worden namelijk uitgevochten in match-puzzels. Behalve het combineren van gekleurde gems, waarmee je mana krijgt voor spreuken, moet je goud, XP en schedels (die directe damage doen) matchen. De keur aan spreuken en vechttechnieken die jij en de vijand in kunnen zetten, zorgen ervoor dat je daadwerkelijk moet nadenken bij elke puzzel, hoewel die met genoeg geduld ook te winnen zijn voor spelers die hersenloos willen matchen.

Bovendien bevat het spel nog andere puzzels die uitgaan van hetzelfde match-gebeuren. Zo kun je steden veroveren, zodat je maandelijks belasting kunt innen. Met genoeg goud kun je een gevangenis bouwen in je eigen hoofdstad, zodat je monsters kunt vangen door een bord met gems helemaal leeg te spelen. In de stallen kun je een mount trainen (alle met enige fantasie te berijden beesten, inclusief zandworm) door hem zo snel mogelijk te verslaan en in de magiërtoren kun je tot slot spreuken van de vijand onderzoeken. Deze strategische elementen maken de puzzels extra verslavend, zelfs als je eigenlijk niet zo van Bejeweled houdt.

Kleiner

Voor liefhebbers van Puzzle Quest komt dit natuurlijk allemaal bekend voor, maar de versie voor de iPhone en iPod touch is behalve goedkoper ook wat aangepast. Niet allemaal ten goede. Zo kun je niet langer zelf een vijand uitkiezen in de instant puzzelmodus en zijn nog niet alle hoofdstukken beschikbaar. Net als bij de DS wordt het touch screen gebruikt, maar die van Apple is kleiner. Hierdoor zijn ook de controls en de borden wat kleiner en dit maakt de besturing vooral met je vingers soms lastiger. Gelukkig verlies je niet meer automatisch je beurt als je een verkeerde match maakt.

Dit nadeel wordt echter nergens echt frustrerend en het wordt ruimschoots gecompenseerd door de lagere prijs en de omvang van de game. Sinds Puzzle Quest verscheen voor de DS, heeft het spel inmiddels namelijk meer features gekregen, extra muziek die niet gaat vervelen, nieuwe personages, monsters en de gratis Revenge of the Plague Lord-uitbreiding.

Kortom

In Puzzle Quest moet je net als in veel fantasy-games hordes monsters verslaan om het land te redden van de ondergang. Dit doe je niet met snelle actie, button bashing of micromanagement, maar door te puzzelen zoals in de match-game Bejeweled. Dit levert een zeer uitgebreid spel op met een verslavende gameplay. De aanvankelijk vreemde mix tussen RPG, strategy en puzzel is daarmee een geslaagd voorbeeld van hoe casual en hardcore games goed samengaan, ook op de iPhone en iPod touch.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten