In de meeste bedrijven vindt u een systeembeheerder die ervoor zorgt dat de machines in het netwerk in tiptop staat verkeren. Problemen worden op afstand verholpen, software wordt automatisch bijgewerkt en documenten zijn netjes opgeslagen op één centrale locatie. Met een paar slimme handelingen kunt u het beheer van uw computers thuis ook stroomlijnen, en in deze Expertcurusus laten we u zien hoe u dat doet!

Updaten van overige programma's

Bij het beheer van meerdere computers speelt gecentraliseerde opslag van bestanden een grote rol. U wilt bijvoorbeeld dat documenten van gebruikers altijd toegankelijk zijn op alle machines en dat er geen verschillende versies van dezelfde bestanden ontstaan. Dit geldt niet alleen voor gebruikersbestanden, maar ook voor software die door gebruikers worden gedownload. Het is niet handig als elk installatiepakket meerdere malen wordt gedownload, terwijl het al eerder door een andere gebruiker is binnengehaald op een andere computer.

Synchroniseren

Synchroniseer de verschillende mappen binnen uw netwerk. SyncToy is een gratis programma waarmee u de inhoud van gekoppelde mappen gelijk houdt. De grote meerwaarde ten opzichte van andere synchronisatieprogramma's is de keuze die u hebt bij het selecteren van de juiste synchronisatievorm. Zo kunt u ervoor kiezen om beide mappen identiek aan elkaar te houden, maar ook om de inhoud van een andere map telkens bij te werken met nieuwe bestanden, zonder de oude bestanden te verwijderen.

U vindt SyncToy 2.1 hier. Na installatie start u het tooltje via Start / Alle programma's / SyncToy 2.1. Klik op Create New Folder Pair. Bij Left Folder geeft u de eerste map op die u wilt koppelen. Bij Right Folder geeft u de bijbehorende tweede map op. Klik op Next. Nu kiest u de synchronisatiemethode. Bij de optie Synchronize worden nieuwe en bijgewerkte bestanden beide kanten op gekopieerd. Zijn er bestanden verwijderd of van een andere naam voorzien, dan wordt dit ook in de andere map gedaan. Bij de tweede optie - Echo - worden nieuwe en bijgewerkte bestanden beide kanten op gekopieerd. Bestanden die zijn verwijderd of een andere naam hebben gekregen, worden alleen doorgevoerd van de linker naar de rechtermap, en niet andersom. Met de derde optie - Contribute - kopieert u nieuwe en bijgewerkte bestanden van links naar rechts. Bestanden die een nieuwe naam hebben gekregen in de linkermap, worden in de rechtermap doorgevoerd. Er worden nooit bestanden verwijderd.

© PXimport

SyncToy synchroniseert mappen met gebruikersdocumenten en installatiebestanden.

Automatische synchronisatie

Stel SyncToy op de verschillende computers zo in dat de synchronisatie automatisch plaatsvindt. U gebruikt hiervoor de Taakplanner van Windows. In Windows XP kiest u Start / Alle programma's / Bureau-accessoires / Systeemwerkset / Geplande taken. Dubbelklik op Nieuwe taak toevoegen, en klik op Volgende. Klik op Bladeren en selecteer SyncToyCmd.exe (u vindt dit bestand in de programmamap van SyncToy). Klik op Volgende. Bij Deze taak uitvoeren kiest u voor Dagelijks, waarna u bevestigt met Volgende. Geef de gewenste tijd op waarop de synchronisatie moet plaatsvinden (bijvoorbeeld 's nachts, als niemand de computer gebruikt). Geef daarnaast aan onder welke gebruikersaccount de taak moet worden uitgevoerd. In het eindscherm kiest u voor Geavanceerde eigenschappen voor deze taak openen wanneer ik op Voltooien klik. Op het tabblad Taak geeft u de volgende regel op in het vak Uitvoeren: X:\Program Files\SyncToy 2.1\SyncToyCmd.exe" -R "Profielnaam". Vervang X daarbij voor het station waarop u SyncToy hebt geïnstalleerd en 'Profielnaam' door de naam van het mappaar dat u wilt synchroniseren. Klik op OK. De taak is ingepland.

In Windows Vista en Windows 7 opent u het menu Start en typt u Taken plannen in het zoekvak om de Taakplanner te openen. Kies voor Basistaak maken. Bij Naam en Beschrijving geeft u een passende omschrijving op. Klik op Volgende. Kies voor Dagelijks, en klik op Volgende. Geef het gewenste synchronisatietijdstip op en klik op Volgende. Kies Een programma starten. Geef in het vak Programma/script het volgende op: "X:\Program Files\SyncToy 2.1\SyncToyCmd.exe''. Bij het vak Paramaters toevoegen typt u -R "Profielnaam". Klik op Volgende, controleer de instellingen en klik op Voltooien.

© PXimport

U kunt SyncToy automatisch data laten synchroniseren tussen diverse computers.

Servicepack-installaties

Een ander belangrijk aandachtspunt zijn de grote updates, zoals die van servicepacks voor Windows. Regelmatig verschijnen er nieuwe servicepacks voor Windows, die een grote hoeveelheid updates bevatten. Normaal gesproken worden deze gedownload via Windows Update. Bent u een gevorderde gebruiker die liever alles in de hand houdt (of hebt u op de locatie waar de machines staan een tragere internetverbinding)? Servicepacks voor Windows zijn ook als 'netwerkinstallatiepakket' beschikbaar. Deze minder bekende uitvoering van het servicepack is bedoeld voor omgevingen met meerdere computers. Met het netwerk­installatiepakket haalt u één keer het volledige servicepack binnen. Dit installatiepakket kunt u vervolgens gebruiken om op elke computer te installeren. De computers hoeven dus niet elk zelf het servicepack meer binnen te halen. Plaats het pakket in een gedeelde netwerkmap en start de installatie op de verschillende computers. De servicepack-installatie voor Windows XP vindt u hier, de Vista-variant hier.

Voor Windows 7 is op het moment van schrijven nog geen servicepack verschenen.

Op afstand beheren

Bij het beheren van de computer en het centraliseren van updates is het handig als u snel onderhoud kunt uitvoeren op de verschillende computers in het netwerk. Met Extern bureaublad - dat standaard deel uitmaakt van Windows - kunt u de machines op afstand benaderen en besturen. U hoeft dus niet meer fysiek achter de individuele computers plaats te nemen. Prettige bijkomstigheid is dat u de apparaten ook van buitenaf (via internet) kunt benaderen. In Windows XP vindt u het via Start / Alle programma's / Bureau-accessoires / Communicatie / Verbinding met extern bureaublad. In Windows Vista en Windows 7 bevindt het programma zich onder Start / Alle programma's / Bureau-accessoires / Verbinding met extern bureaublad. Of Extern bureaublad standaard is ingeschakeld, is afhankelijk van uw Windows-versie. In Windows Vista is de functie standaard ingeschakeld, terwijl u Extern bureaublad in Windows XP expliciet moet inschakelen. In het Configuratiescherm kiest u daartoe voor Prestaties en onderhoud / Systeem. Selecteer het tabblad Verbindingen van buitenaf en plaats een vinkje bij de optie Gebruikers mogen een externe verbinding met deze computer maken. In Windows 7 kiest u voor Start en klikt u met rechts op Computer. Kies Eigenschappen. Links in het venster klikt u op Geavanceerde systeeminstellingen. Selecteer het tabblad Externe verbindingen en kies voor de optie Verbindingen met computers toestaan, ongeacht de versie van Extern bureaublad. Klik op OK. Voor Extern bureaublad moeten alle gebruikersaccounts op de computer van een wachtwoord voorzien zijn. Verbinding maken gaat vervolgens eenvoudig. Open het hoofdvenster van Extern bureaublad en geef in het vak Computer het ip-adres of de naam op van de computer die u wilt benaderen. Klik op Verbinden.

© PXimport

Maak elke computer op afstand benaderbaar, zodat u het onderhoud vanuit een centrale computer kunt laten plaatsvinden.

Klaar voor de start? Update!

In een situatie met meerdere computers is het handig om het automatische updaten van de computers op hetzelfde tijdstip te laten plaatsvinden. Zodra u op de individuele computers een nieuw programma installeert dat regelmatig via automatische updates wordt bijgewerkt, stelt u direct een vast tijdstip in. Bijvoorbeeld elke dinsdag om 23.00 uur controleren op updates en deze automatisch installeren. Door de updates van de losse computers letterlijk met elkaar te synchroniseren, creëert u voorspelbaarheid binnen uw netwerk. Afhankelijk van welke programma's u gebruikt, hebt u de mogelijkheid om het installeren van updates bovendien alleen toe te staan voor Administrator-gebruikers. Wilt u niet dat medegebruikers zonder uw medeweten updates installeren, schakel dan deze functie in (in Windows 7 haalt u daartoe bijvoorbeeld het vinkje weg bij de optie Alle gebruikers toestaan updates op deze computer te installeren).

 

© PXimport

Stel de synchronisatietijden van de verschillende computers aan elkaar gelijk.

Slimmer updaten

Eerder in deze cursus las u over het downloaden van volledige updatepakketten. Het updaten van al uw computer kan een heikel punt zijn. Vooral als het gaat om updates voor Windows en Office. Deze updates worden via een mechanisme - zoals Windows Update - op individuele basis binnengehaald en geïnstalleerd. Installeren is tot daaraan toe, maar voor elk van uw computers wordt dezelfde set updates opnieuw gedownload. Met het programma WSUS Offline Update kunt u de welbekende updates voor Windows en Office offline één keer binnenhalen en vervolgens offline installeren. Ga naar Wsusoffline en download de nieuwste versie van WSUS Offline Update. Pak het zip-bestand uit en installeer WSUS Offline Update. Het programma bestaat uit twee delen. Met de Update Generator stelt u een updatepakket voor uw systemen samen, terwijl u met de Installer de feitelijke installatie uitvoert. Het onderdeel Generator is opgebouwd uit drie tabbladen. Op het tabblad Operating Systems geeft u aan voor welk besturingssysteem u de updates wilt downloaden. Ditzelfde doet u voor de Office-onderdelen, op het tabblad Office Suites. Op het laatste tabblad - Legacy Systems - vindt u updates voor Windows 2000. Tot slot is er het vak Options, onderin het venster. Hier kunt u aangeven of servicepacks wel of niet moeten worden gedownload (Exclude Service Packs), en of de downloadmappen moeten worden opgeschoond (Clean up download directories) of gecontroleerd (Verify downloaded updates).

© PXimport

Updates één keer binnenhalen voor alle computers.

Eén cd, meerdere pc's

Als u meerdere computers met dezelfde softwareconfiguratie gebruikt (dus bijvoorbeeld Windows Vista met Office 2007), kunt u met WSUS Offline Update één update-dvd maken en deze voor alle machines inzetten. In het vak Create ISO Images plaatst u een vinkje bij Per selected product and language (CD/DVD) of voor Per selected language 'x86-/x64-cross-product' (DVDs).

Updates installeren

U gebruikt het onderdeel Installer van WSUS Offline Update om de updates uiteindelijk te installeren. U vindt Installer in de map Client (dubbelklik op UpdateInstaller.exe). In het vak Installation kunt u aanvullende updates aanvinken, maar deze zijn niet verplicht. Het vak Controle helpt u bij het bepalen of een update succesvol is verlopen. Plaats daartoe een vinkje naast Verify installation packages, en eventueel bij Show log file. U kunt na de updates ook direct de computers laten herstarten (via Automatic reboot and recall) of afsluiten (via Shut down after updating). Deze laatste twee opties zijn interessant als u het updaten op een bepaald tijdstip wilt laten plaatsvinden (zie het kader 'Automatisch updaten', verderop in dit artikel). Tevreden met de instel­lingen? Klik op Start. De updates worden geïnstalleerd.

© PXimport

De updates voor Windows en Office installeren.

Persoonlijk aanmeldingsbericht

Als u de computers op gezette tijden wilt onderhouden (zoals het installeren van updates of het benaderen van de machines via Extern bureaublad), kunt u de gebruikers in Windows XP hiervan op de hoogte stellen via een persoonlijk aanmeldingsbericht. Dit verschijnt zodra de gebruikers zich aanmelden. De melding bepaalt u zelf. Zo kunt u bijvoorbeeld aangeven dat de computer niet mag worden uitgeschakeld op dinsdag, omdat diezelfde nacht de laatste updates worden geïnstalleerd. U stelt de melding in via het Windows-register (klik op Start / Uitvoeren en typ Regedit). Ga naar de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\WinLogon. Dubbelklik op LegalNoticeCaption en geef in het vak Waardegegevens het onderwerp van de melding op. Dubbelklik vervolgens op LegalNoticeText en typ het bericht dat u wilt weergeven. Klik op OK en verlaat het register via Bestand / Afsluiten. Deze stap herhaalt u op elke pc (exporteer het registerbestand, zodat u de aanpassing niet telkens handmatig hoeft door te voeren). De melding verschijnt bij de eerstvolgende aanmelding van de gebruiker.

 

© PXimport

Maak een persoonlijk aanmeldingsbericht voor uw medegebruikers.

Snelle registeraanpassingen

Gebruikt u wel eens het register van Windows om aanpassingen te maken in de instellingen? Als u gebruik maakt van meerdere computers en overal dezelfde registeraanpassing wilt toepassen, kan dit aardig wat tijd kosten. Met de functie Importeren/Exporteren, die u in de Register-editor aantreft, hoeft u de aanpassing voortaan maar op één pc uit te voeren en kunt u deze vervolgens eenvoudig op de andere computers toepassen. Nadat u in het register de gewenste aanpassing hebt gemaakt, klikt u met rechts op de sleutel die is veranderd. Kies voor Exporteren. Geef een compacte bestandsnaam op en controleer in het vak Exportbereik of de optie Geselecteerde subsleutel is aangevinkt. De informatie van de sleutel wordt vervolgens opgeslagen in een REG-bestand. Dit bestand kopieert u naar de andere computers waarop u dezelfde aanpassing wilt maken. Dubbelklik vervolgens op het REG-bestand en bevestig dat u de inhoud ervan wilt toepassen op het lokale register. Exact dezelfde instellingen worden nu op de andere computer toegepast. Uiteraard past u deze tactiek alleen toe op computers die dezelfde softwareconfiguratie hebben.

© PXimport

Voorkom dubbel werk met de functie Importeren/Exporteren.

Centrale plek voor Mijn documenten

In de meeste gevallen worden nieuwe bestanden standaard door Windows opgeslagen in de map Mijn documenten (Windows XP) en Documenten (Windows Vista, Windows 7). Elke gebruikersaccount krijgt een eigen documentenmap toegewezen. Interessant is de mogelijkheid om de map te laten doorverwijzen naar een centrale locatie binnen uw netwerk, zodat alle bestanden altijd toegankelijk zijn vanaf elke pc. U maakt op één computer voor elke gebruiker een map Documenten, die u deelt met de andere computers in het netwerk. Maak deze gedeelde netwerkmap aan op een computer die continu beschikbaar is, zodat de gebruikers altijd toegang hebben tot hun bestanden. Vervolgens laat u de losse mappen op de andere computers naar deze centrale map verwijzen. Elke standaard gebruikersmap in Windows XP en Windows Vista - zoals Mijn documenten en Mijn afbeeldingen - heeft een eigen locatie. Met behulp van het Windows-register kunt u de paden van deze mappen aanpassen, en ervoor zorgen dat zij verwijzen naar een andere locatie, zoals de gedeelde netwerkmap. Zorg eerst voor een back-up van alle mappen waarvan u de locatie wilt aanpassen en berg deze veilig op. Gebruikt u Windows XP, dan kunt u voor het verplaatsen van de gebruikersmappen gebruik maken van Tweak UI. Na installatie opent u het via Start / Alle programma's / Powertoys for Windows XP / Tweak UI. Kies achtereenvolgens voor My Computer / Special Folders. In het rechtervenster selecteert u de locatie die u wilt aanpassen. Klik vervolgens op Change Location en selecteer de gewenste locatie.

Als u gebruikmaakt van Windows Vista kunt u ook met de rechtermuisknop klikken op de map waarvan u de locatie wilt aanpassen en kiezen voor Eigenschappen. Op het tabblad Locatie klikt u op de knop Verplaatsen. Gebruik u Windows 7, dan gaat u net iets anders te werk. Windows 7 hanteert bibliotheken. Deze kunt u beschouwen als verzamellocaties van meerdere onderliggende mappen. Wilt u de bestanden in de bibliotheek Documenten op een andere locatie opslaan? In het menu Start klikt u met rechts op Documenten. Kies Eigenschappen. Klik op de knop Een map opnemen. Blader naar de map waarin u de documenten voortaan wilt opslaan, selecteer deze en klik op Map opnemen. In het eigenschappenvenster selecteert u de zojuist toegevoegde map en klikt u op Opslaglocatie instellen. Eventueel kunt u vervolgens de huidige bestanden van de oude locatie verplaatsen naar deze nieuwe locatie. Daarna kunt u de oude map verwijderen met een klik op Verwijderen.

© PXimport

Pas de standaardlocatie van Mijn documenten aan, zodat alles centraal wordt opgeslagen.

© PXimport

De locatie van de gebruikersmappen aanpassen, in dit geval in Windows XP met Tweak UI.

Windows Home Server

Een interessante optie voor het beheer en onderhoud van meerdere computers, is Windows Home Server. Met Windows Home Server kunt u de gegevens van de gebruikers centraal opslaan en ervoor zorgen dat de aangesloten machines up-to-date blijven. Bovendien beschikt het besturingssysteem over back-upmogelijkheden. U kunt een kant-en-klare Home Server aanschaffen, maar leuker is het om het systeem zelf te maken. Hoge eisen stelt Windows Home Server niet aan uw pc: de machine heeft minimaal een 1 GHz Pentium III of betere processor nodig, 512 MB intern geheugen en 70 GB hardeschijfruimte. Bovendien wordt nu gewerkt aan de nieuwe versie van Windows Home Server, codenaam 'Vail'. Waar de huidige versie van Windows Home Server is gebaseerd op Windows Server 2003, gebruikt 'Vail' Windows Server 2008 R2 als basis. In een van de komende nummers van Computer!Totaal kunt u een sneak preview van Windows Home Server 'Vail' verwachten.

In het configuratievenster van Windows Home Server opent u de sectie Backup. In het vak Backup Time geeft u aan op welk tijdstip de reservekopieën moeten worden gemaakt. Daarnaast geeft u aan hoe lang de back-ups moeten worden bewaard. In de andere sectie - User Accounts - geeft u de machtigingen per gebruikersmap op.

 

© PXimport

Met Windows Home Server kunt u de gegevens van de gebruikers centraal opslaan en ervoor zorgen dat de aangesloten machines up-to-date blijven.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten