Als panda je vijanden met pijl en boog beschieten
Technisch gezien valt de iPhone-game PandaMania onder het castle defense -genre, maar het feit dat spelers direct controle hebben over het verdedigingsmechanisme van het kasteel zorgt ervoor dat de game met kop en schouders boven zijn genregenoten uitsteekt.
In PandaMania ben je een panda die met zijn pijl en boog bovenin een toren zit aan de linkerkant van het scherm van de iPhone. De vijanden komen altijd van rechts en jij zal ze met je pijlen moeten neerschieten om ze te stoppen. Het lastige is dat deze schoten bijzonder nauwkeurig moeten zijn als je de hordes vijanden echt goed wilt tegenhouden. Headshots zijn bijvoorbeeld extra sterk en hiervoor krijg je bijzonder bruikbare bonuspunten, waarmee je tussen de verschillende rondes door erg handige voorwerpen kunt
kopen.
Lekker gevarieerd
Dit is een leuke variatie op de welbekende gameplay. De vele vijanden zijn gevarieerd en vereisen allemaal andere strategieën. Zo zal je speerwerpers zo snel mogelijk moeten uitschakelen en daarbij kun je ridders met schilden alleen vanaf een specifi eke hoek raken. Het is tevens een grappig detail dat je speren uit de lucht kunt schieten met een welgeplaatst schot. Hoewel het in het begin van de game zeer lastig is om zo accuraat te schieten, ging ik al snel met grote sprongen vooruit.
Toch niet kort
Na het eerste gedeelte van de iPhone-game te hebben uitgespeeld,
dacht ik dat de game wel erg kort was. PandaMania blijkt echter opgedeeld in vijf gebieden met elk weer tien levels en is toch een stuk uitgebreider dan ik vermoedde. Er is overigens een gratis lite-versie te downloaden met alleen het eerste gebied.
Kortom
PandaMania is de eerste iPhone-game van ontwikkelaar FizzPow Games, maar wat mij betreft hebben ze zichzelf nu al bewezen als be-langrijke partij. Kleine kritiekpunten als de ietwat hoge instapdrempel en de op het eerste oog beperkte content, zijn al snel vergeten door de aanstekelijke gameplay die barst van de geinige details.