Altijd je lijstjes bij de hand met todo.txt

© PXimport

Altijd je lijstjes bij de hand met todo.txt

Geplaatst: 18 januari 2017 - 08:03

Aangepast: 14 december 2022 - 11:44

Redactie ID.nl

Er zijn een heleboel diensten om je taken bij te houden. Todo.txt is echter iets anders: het is een standaard voor een takenlijst, waar veel ontwikkelaars een app voor gebouwd hebben om het je nog gemakkelijker te maken. Wij laten zien hoe todo.txt werkt.

Tip 01: Basis

Todo.txt is in de basis een set van regels, ook wel een richtlijn, van hoe je je taken het beste kunt organiseren in een tekstbestand. De basisregel is heel simpel: elke taak moet op een nieuwe regel staan. Je kunt dus bijvoorbeeld in een bestand zetten:

afwas doen
back-up instellen

Als je dat in een tekstbestand zet, genaamd todo.txt, kun je dit bestand gebruiken in de verschillende applicaties van todo.txt voor pc, mobiel en het web. Dat is echter wel heel beperkt. Gelukkig kan todo.txt meer dan dat. Een handige functie van todo.txt zijn bijvoorbeeld de categorieën. Je kunt een taak aan een categorie toevoegen door achter de todo +categorie te typen. Bijvoorbeeld:

afwas doen +huishouden
back-up instellen +computerzaken

Een to-dolijst is geen echte to-dolijst als je je taken niet kunt afvinken. Gelukkig is dat erg eenvoudig: je zet simpelweg een x helemaal voor aan de taakregel. Bijvoorbeeld:

x afwas doen +huishouden
back-up instellen +computerzaken
x boodschappen doen +huishouden
auto-APK







De taken afwas doen en boodschappen doen zijn daarmee afgerond.

Media has no description

© PXimport

Een to-dolijst is geen echte to-dolijst als je je taken niet kunt afvinken

-

Tip 02: Meer syntax

Een andere belangrijke functie van takenlijsten is de prioriteit. Je wilt natuurlijk wel onderscheid kunnen maken tussen de belangrijke en minder belangrijke taken. Prioriteiten voeg je aan een taak toe door er een hoofdletter tussen haakjes voor te zetten gevolgd door een spatie, waarbij A de hoogste en Z de laagste prioriteit is. De prioriteit moet altijd voor de taak staan, al komt de x van een afgeronde taak weer daarvoor te staan. Je kunt per taak kiezen of je er wel of geen prioriteit aan wilt toevoegen:

X (A) afwas doen +huishouden
back-up instellen +computerzaken
x (A) boodschappen doen +huishouden
(B) auto-APK



Een andere belangrijke functie is context. Met context kun je de locatie of andere korte informatie aan een taak toevoegen. Je voegt als volgt context aan een taak toe: @context. In een taak ziet dat er bijvoorbeeld zo uit:

back-up instellen +computerzaken @laptop

Op die manier is duidelijk dat de back-up op de laptop moet worden ingesteld.

Media has no description

© PXimport

Einddatum?

Tip 03: Op de pc

Wil je todo.txt op de pc gebruiken, dan heb je behoorlijk veel keuze. Een van de mogelijkheden is todotxt.net. Hiermee kun je todo.txt in een vrij eenvoudige interface beheren. Je downloadt het hier. Je kunt kiezen voor het zip-bestand, dat is de portable versie, of voor een installatiebestand. Bij de draagbare versie pak je het bestand uit en voer je daarna todotxt.exe uit. Als je al een todo.txt gemaakt hebt aan de hand van de voorbeelden zojuist, dan klik je op File / Open en blader je naar het bestand. Klik dan op Openen.

Heb je nog geen bestand, dan klik je op File / New en kies je waar je je nieuwe takenlijst op wilt slaan. Je kunt met Task / Add New Task een nieuwe taak toevoegen. Typ vervolgens de taak en druk op Enter. Via het menu Task is het mogelijk met Set Prioritity om de prioriteit in te stellen, om met Set Due Date een einddatum in te stellen en om een taak als gedaan te markeren met Toggle Completion. Todotxt.net is sterk afhankelijk van sneltoetsen, wat het gebruik ervan enorm verbetert. Met J en K kun je de volgende en vorige taak selecteren, met N maak je een nieuwe taak, met X markeer je een taak als compleet, met F kun je taken filteren en met I stel je de prioriteit in.

De sneltoetsen lijken veel op die van Gmail en Twitter, waardoor die voor velen bekend zullen zijn. Alternatieven om todotxt.net op je pc te gebruiken, zijn Todour, dat ook op Linux en macOS werkt, TodoTxtMac voor macOS, Todo.txt voor Google Chrome, QTodoText voor alle grote platformen en ActionText, dat is een UWP-app die zowel werkt op Windows 10-pc’s als -tablets.

Media has no description

© PXimport

Todo.txt in een browser kunnen benaderen, is mogelijk in combinatie met Dropbox

-

Tip 04: Op het web

Tot nu toe heb je de mogelijkheid gehad om todo.txt in een tekstbestand en op je pc te gebruiken. Dat is echter met alle tablets en smartphones die we gebruiken natuurlijk verre van ideaal. Todo.txt in een browser kunnen benaderen, is dan een fijne toevoeging. Dat is mogelijk in combinatie met Dropbox. Je kunt dan gebruikmaken van een website als www.todotxttdi.com waarna je kunt klikken op Ask Dropbox to authorise this browser en je je op Dropbox kunt aanmelden. Klik op Toestaan om todotxttdi (todo.txt Text Driven Interface for Dropbox) toegang te geven tot een eigen map in Dropbox. Plaats op die plek vervolgens je eigen todo.txt, het standaard aangemaakte tekstbestand kun je verwijderen of overschrijven. Als je vervolgens de webpagina ververst, komen daar je taken tevoorschijn die je eerder hebt aangemaakt. Je kunt ze ook bewerken, je aanpassingen worden direct opgeslagen in Dropbox. Alternatieven zijn er genoeg.

Noemenswaardig is bijvoorbeeld deze Chrome-extensie. Met deze browserextensie kun je via Dropbox direct bij je todo.txt-bestand. Sla je je takenlijst liever niet op in Dropbox, dan zijn ook daarvoor alternatieven, zoals todoTxt. Je hebt de mogelijkheid om deze versie zelf te hosten. Dat is een enkel html-bestand dat je op moet slaan en dan direct kunt gebruiken. Er zijn meer mogelijkheden om zelf een todo.txt-server op te zetten, bijvoorbeeld op je NAS. Deze webpagina werkt met Node.JS.

Media has no description

© PXimport

Tip 05: Android

We kiezen er verder in dit artikel voor om het bestand in Dropbox op te slaan omdat je dan leuke extra mogelijkheden hebt. Nu je todo.txt-bestand op Dropbox staat, heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om het ook mobiel te gebruiken. Een goede Android-app voor todo.txt is Simpletask. Deze app werkt zowel op smartphones als op tablets. Je downloadt Simpletask hier. Na de installatie tik je op Log in to Dropbox om bij je todo.txt-bestand in Dropbox te kunnen. Meld je vervolgens aan bij Dropbox, en geef Simpletask toegang tot je Dropbox door op Toestaan te tikken.

Zodra je weer terug bent in Simpletask, tik je op de menuknop of op de drie puntjes rechtsboven en kies je voor Open todo file. Daarna zie je je mappen in Dropbox en selecteer je de locatie van het bestand todo.txt. Simpletask haalt het bestand binnen en geeft je taken weer. Je hebt in de app de mogelijkheid om te filteren op bepaalde categorieën en om automatisch een melding te krijgen als een taak bijna af moet. Dat werkt in combinatie met de agenda-app op je smartphone of tablet. Daarvoor ga je opnieuw naar het menu, maar deze keer tik je op Settings. Ga dan naar de optie Calendar reminders en vink Due dates aan, waarna Android om toestemming vraagt om Simpletask toe te laten tot je agenda. Tik op Toestaan. Rechtsonder met de plus-knop voeg je een nieuwe taak toe. Een handigheidje daarbij is dat je een aantal knoppen hebt om snel bepaalde todo.txt-syntax toe te voegen.

Media has no description

© PXimport

Tip 06: iOS

Op iOS heb je net als bij Android een aantal mogelijkheden voor todo.txt. Zo is er bijvoorbeeld SwiftoDo, dat Dropbox-integratie heeft, gebruiksvriendelijk werkt en er goed uitziet. De app kost eenmalig drie euro. Nadat je de app hebt geopend, kun je Dropbox koppelen door op het tandwieltje rechtsboven te klikken, vervolgens op Link Dropbox, en dan op Open als SwiftoDo die app wil openen. In Dropbox tik je op Toestaan om de app toegang te geven. Vink de optie Use Dropbox for file sync aan en vul daarna bij Todo.txt file location de locatie van het bestand in waar todo.txt zich bevindt in je Dropbox. Tik rechtsboven op Done. Als het pad klopt, wordt de standaardtakenlijst vervangen met je eigen todo.txt en zie je al je taken verschijnen. Als je meldingen wilt ontvangen van taken die vervallen, ga dan terug naar de instellingen met het tandwiel en tik op Badge count. iOS vraagt toestemming om de notificaties te laten zien, waarna je kunt kiezen voor welke taken je notificaties wilt ontvangen. Door rechtsboven op het plusje te klikken, kun je nieuwe taken toevoegen en door een taak te selecteren, kun je hem bewerken. Je kunt dan een taak als compleet markeren, de prioriteit aanpassen en een taak uitstellen.

Door todo.txt te combineren met IFTTT kun je een aantal functies integreren in je takenlijst

-

Tip 07: IFTTT

Door todo.txt te combineren met IFTTT, If This Then That, kun je een aantal functies integreren in je takenlijst. Zo is er een recept op IFTTT waarmee het mogelijk is een e-mail met ster uit Gmail automatisch toe te voegen aan je takenlijst in Dropbox. Je vindt dat recept hier. Klik op Add om aan de slag te gaan met dit recept en meld je aan bij IFTTT. Het is nu als eerste nodig om Gmail met IFTTT te verbinden. Klik daarvoor bij Gmail Channel op Connect en log in op het Gmail-account dat je hiervoor wilt gebruiken. Klik bij Google vervolgens op Toestaan om IFTTT toegang te geven en klik daarna op Done. Je kunt nu Dropbox instellen door bij File name de bestandsnaam te kiezen, maar aanpassen is niet per se nodig.

Vervolgens kun je bij Content de inhoud van de taak instellen die wordt aangemaakt als je een e-mail van een ster voorziet. Door op het tekstvak te klikken, verschijnt er een icoon rechtsboven waarmee je de mogelijke variabelen kunt bekijken. Kies bij Dropbox folder path de juiste map waar het todo.txt-bestand zich bevindt in je Dropbox. Staat het bijvoorbeeld in de map Apps\todotxttdi dan vul je dat pad hier in en klik je op Add. Als je dan naar Gmail gaat en een e-mail van een ster voorziet, zie je deze meteen terug in je takenlijst. Een ander recept voor todo.txt is Evernote, dat je op een vergelijkbare manier als Gmail opzet.

Media has no description

© PXimport

Tip 08: Shellscript

Todo.txt heeft een krachtige interface voor de opdrachtregel. Op Windows 10 Pro maak je hiervoor gebruik van de Ubuntu-shell. Die schakel je in via Instellingen / Bijwerken en beveiliging / Voor ontwikkelaars. Kies op die pagina voor Modus voor ontwikkelaars. Druk daarna op Windows-toets+X en kies voor Programma’s en onderdelen / Windows-onderdelen in-of uitschakelen en kies voor Windows-subsysteem voor Linux (bèta). Download na voltooiing van de installatie het programma en kies voor todo.txt_cli-2.10.zip. Pak dat bestand uit en ga terug naar de terminal, waar je naar die map gaat met het commando cd. Staat de map bijvoorbeeld in Downloads, dan typ je cd /mnt/c/Users/[gebruikersnaam]/Downloads/todo.txt_cli-2.10. Typ dan chmod +x todo.sh. Ga nu naar de uitgepakte map en pas het bestand todo.cfg aan. Specifiek ga je naar export TODO_DIR=. Zet achter het =-teken het complete pad naar je todo.txt-bestand tussen aanhalingstekens, zoals je ziet op de regel erboven. Staat je bestand bijvoorbeeld in C:\Users\Jochem\Dropbox\todo.txt, dan wordt de regel export TODO_DIR=“/mnt/c/Users/Jochem/Dropbox/todo.txt”. Let op de richting van de slash. Sla nu het bestand op.

Om een taak toe te voegen, typ je ./todo.sh add “Melk kopen”. Om alle actieve taken in te zien, typ je ./todo.sh ls, waarbij ls afgekort is voor list, oftewel opsommen. Je ziet dan de lijst van items met vooraan het identificatienummer. Om een taak een prioriteit te geven, typ je ./todo.sh pri 1 A. Daarmee geef je de taak met ID 1 prioriteit A. Om een taak als compleet te markeren, typ je ./todo.sh do 2, waarmee je de taak met ID 2 als af markeert. Om alle mogelijke commando’s van todo.txt-cli in te zien, typ je ./todo.sh –h.

Media has no description

© PXimport

Uitbreidingen

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten