Automatische back-ups maken met Duplicati

Door: Toon van Daele | 04 september 2020 09:22

Apps & Software

De meeste mensen weten dat het regelmatig maken van back-ups belangrijk is. Het schiet er alleen nog wel eens bij in. Met de juiste software is back-uppen een eenvoudig en goed te automatiseren proces, zodat je het niet zelf hoeft te onthouden. Automatische back-ups maken is met de gratis software Duplicatie heel eenvoudig.

Je vindt vindt Duplicatie op de site duplicati.com. Klik hier op Download Duplicati 2.0, er is een stabiele bètaversie, beschikbaar voor macOS, Linux en Windows. Installeer het programma met drie keer Next, Install en Finish. Duplicati hoort nu bereikbaar te zijn via een webinterface door in je browser het adres http://localhost:8200 in te tikken.

Bevestig met Yes als je deze interface met een wachtwoord wilt afschermen. Klik op het wafelijzer-pictogram en kies Instellingen als je alsnog een wachtwoord wilt toevoegen of als je de taal wilt aanpassen, bijvoorbeeld naar Nederlands. Bevestig met OK. Via het wijzerplaat-icoon beperk je de download- of uploadsnelheid.

Lokale back-up

Tijd voor je eerste back-up. Klik achtereenvolgens op Back-up toevoegen, Een nieuwe back-up instellen en Volgende. Geef een naam op en beveilig je back-up eventueel met een wachtwoord. In dit geval kun je het best AES-256 als encryptie-algoritme geselecteerd laten staan. Druk op Volgende om het Back-updoel te bepalen. Standaard staat hier het Opslagtype Lokale map of station geselecteerd. Verder in dit artikel bekijken we meer geavanceerde mogelijkheden, maar laten we met een extern usb-station beginnen.

Laat het type dus ongemoeid en selecteer het bewuste station. Klik even op Test verbinding en daarna op Volgende zodat je alle gewenste bronmappen kunt aanduiden.

Bij Filters kun je specifieke bestanden via allerlei criteria uitsluiten en bij Uitsluiten is het mogelijk bestanden vanaf een bepaalde grootte buiten je back-up te houden. Klik alweer op Volgende en leg een tijdsschema vast.

Bij Voer opnieuw uit iedere x geef je aan hoe vaak Duplicati moet checken of er inmiddels bronbestanden zijn gewijzigd (maximaal is dat om de zes minuten). Gezien Duplicati standaard alleen de wijzigingen sinds de laatste back-up maakt, hoef je je niet veel zorgen te maken over een te snel dichtslibbend doelmedium.

Zoek je meer tips voor met maken van (al dan niet geautomatiseerde) back-ups? Check de cursus back-up en herstel!

Archiefbestanden

In het volgende venster kun je de Remote volume grootte aanpassen. Duplicati stopt de geback-upte bestanden namelijk in gecomprimeerde, meerdelige archiefbestanden en standaard zijn die maximaal 50 MB groot. Hoe hoger je dit volume instelt, hoe minder archiefbestanden er nodig zijn. Dat kan mogelijk de snelheid bevorderen als je bijvoorbeeld naar de cloud back-upt.

Bij Back-up retentie stel je in hoeveel oude back-ups bewaard moeten blijven. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor Verwijder back-ups die ouder zijn dan 14 Dagen. Of je kiest voor Slimme back-up retentie waarmee je het retentiebeheer aan Duplicati overlaat.

Bevestig met Opslaan. Je back-uptaak wordt toegevoegd. Bovenaan lees je af wanneer de eerstvolgende sessie wordt uitgevoerd, maar je kunt ook altijd op Nu uitvoeren klikken.

Back-ups herstellen

Elke nieuwe back-uptaak moet je even proberen. Dat kan door een paar willekeurige bestanden uit zo’n back-up terug te halen. Klik hiervoor op het wafelijzer-pictogram en kies Herstellen. Vink de betreffende back-up aan of kies Rechtstreeks herstellen vanuit back-upbestanden als het bijvoorbeeld om een geïmporteerde back-up gaat.

Klik op Volgende, geef aan vanaf welk back-uptijdstip je de herstelling wilt uitvoeren en om welke bestanden het gaat. In het volgende venster leg je de doellocatie voor het herstel vast. Lukt dit, dan weet je of het goed zit met die back-uptaak.

Je beschikt nu over een (incrementele) back-up op een extern medium, maar er zijn meer opties. Denk aan een netwerkmap (op je NAS) of naar je cloudopslagruimte. Ook hiervoor plan je de nodige back-uptaken in met Duplicati.

Back-up naar nas via ftp

Om met de NAS-oplossing te beginnen. We tonen kort hoe je dat op een Synology-NAS aanpakt. Meld je aan op de webinterface van je NAS. Ga naar het Configuratiescherm en kies Externe toegang, Bestandservices. Open het tabblad FTP en plaats een vinkje bij FTP-dienst inschakelen. Bevestig met Toepassen.

In de rubriek Gebruiker van het Configuratiescherm klik je op Maken en creëer je een nieuwe gebruiker (bijvoorbeeld Back-up). Voorzie een wachtwoord en klik viermaal op Volgende tot je bij het venster Toepassingsmachtigingen toewijzen terechtkomt. Plaats een vinkje bij FTP in de kolom Toestaan, druk nog tweemaal op Volgende en op Toepassen.

Vervolgens open je de rubriek Gedeelde map en klik je op Maken voor een nieuwe gedeelde map die je ook van een naam voorziet. Plaats bij voorkeur een vinkje bij Verberg deze gedeelde map in “Mijn netwerklocaties”. Druk tweemaal op Volgende en op Toepassen. Open dan het tabblad Machtigingen en plaats alleen bij de nieuwe gebruiker een vinkje bij Lezen/schrijven. Bevestig met OK.

Over nu naar Duplicati waar je als Opslagtype de optie FTP instelt. Bij Server en poort vul je de hostnaam of het ip-adres van je NAS in evenals het ftp-poortnummer (standaard is dat 21). Bij Pad op server vul je de naam van uw back-upmap in en verder vul je het id in van de nieuwe gebruiker. Klik ook hier eerst even op Test verbinding.

Back-up naar cloud

We zijn tenslotte toe aan de laatste fase: een off-site back-up naar de cloud. Je maakt hiervoor via Duplicati een rechtstreekse back-up naar een submap van je cloudopslag. We gaan even uit van Google Drive, maar de werkwijze is gelijklopend voor andere aanbieders.

Meld je via je browser aan bij de opslagdienst en creëer een submap als doellocatie voor je back-up. Zorg vervolgens dat op je lokale client Back-up en synchronisatie van Google is opgestart. Klik met rechts op het pictogram in het Windows-systeemvak, klik op het knopje met de drie puntjes en kies Voorkeuren.

Open de rubriek Google Drive, zet een vinkje bij Alleen deze mappen synchroniseren aan en zorg er in elk geval voor dat je back-upmanier niet mee is geselecteerd. Bevestig met OK.

Over weer naar Duplicati, waar je deze keer de aes-encryptie activeert en als Opslagtype Google Drive selecteert. Bij Pad op server vul je de naam van je back-upmap in, waarna je op AuthID klikt. Druk op de knop Google Drive (limited) login en vul het e-mailadres en wachtwoord in van je Google-id.

Bevestig tot slot met Toestaan zodat het id wordt ingevuld. Controleer de toegang met Test verbinding en werk je back-uptaak naar wens af. En klaar ben je. Mocht je ooit een onverwachte systeemcrash hebben of een malware/ransomware-infectie oplopen waardoor je niet meer bij je bestanden kunt, dan heb je ze dankzij Duplicati altijd nog elders achter de hand.

0 Reactie(s) op: Automatische back-ups maken met Duplicati

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.