© PXimport

Beheer de workflow met Trello

Geplaatst: 29 januari 2018 - 14:11

Aangepast: 16 november 2022 - 09:26

Dirk Schoofs

Terwijl je met een team aan een gemeenschappelijk project werkt, lopen van alle kanten reacties en informatie binnen. De medewerkers pakken op verschillende tijdstippen hun deeltaken op, ze spuien ideeën en geven ondertussen voortdurend feedback. Ondertussen groeit de todo-lijst tot zorgwekkende proporties en stijgt de druk van roodgloeiende deadlines. Om te zorgen dat je het overzicht niet verliest in de hectiek van data, taken en medewerkers heb je Trello nodig.

Trello is een tool die op het eerste gezicht eenvoudig lijkt. Dat klopt, iedere beginner kan de webapplicatie al na enkele minuten inzetten om huishoudelijke takenlijstjes op te stellen. Toch heeft dit krachtige online programma veel meer in zijn mars. Je evolueert snel naar een niveau waar je complexe projecten leert organiseren en je beheert de workflow van een heel team dat tegelijkertijd aan meerdere projecten werkt. Bovendien loopt Trello synchroon op alle apparaten die gekoppeld zijn aan hetzelfde account. Je kunt de tool gebruiken vanaf de website, maar er bestaan ook app-versies voor Android, iOS en Kindle Fire zodat je onderweg takenlijstjes kunt afwerken. Trello slaagt erin om het hele project te verdelen in hapklare componenten, stappen die essentieel zijn om tot een goed resultaat te komen. Bovendien kunnen zowel zowel de coördinator als alle teamleden de vooruitgang van iedereen in realtime volgen, en dat werkt buitengewoon motiverend.

01 Borden en kaarten

De werking van Trello is gebaseerd op het systeem van de zogenaamde Kanban-borden, een Japanse organisatiemethode om met lijsten en kaarten de workflow te visualiseren. Ook Trello heeft een dashboard waarop je verschillende borden plaatst. Ieder bord staat voor een project. Klik alvast op het Welkomstbord om de inhoud te bekijken. Een bord bestaat uit kaarten, die je trouwens van het ene bord naar het andere kunt slepen. Op die manier bouw je een project op met kaarten waarop de verschillende deeltaken staan. De kaarten in het Welkomstbord staan alvast vol met nuttige tips over het programma.

01 Op het Welkomstbord staan een heleboel tips om Trello in de vingers te krijgen.

© PXimport

02 Lijsten

Helemaal bovenaan staat het plusteken om drie dingen toe te voegen: een nieuwe bord, een persoonlijk team of een businessteam. De laatste optie is uitsluitend beschikbaar voor de betaalde versie. In dit voorbeeld maken we een nieuw bord voor de organisatie van een buurtfeest. Geef het bord een titel. Standaard zal het bord privé zijn en wij kunnen weinig redenen bedenken om deze instelling te wijzigen. Wanneer je een bord hebt aangemaakt, kun je dit project verdelen in lijsten, dat is het traject dat je wil afleggen om het project te realiseren. Een lijst is een eigen opdrachtvenster waarin je een heleboel opdrachten plaatst. Z’n lijst is opgebouwd uit kaarten, waarop de individuele opdrachten staan. Door lijsten en sublijsten toe te voegen krijg je een horizontale boomstructuur die de opbouw van het project weergeeft. Het principe van Trello en Kanban is dat een taak of activiteit van links naar rechts de workflow doorloopt.

02 In de gratis versie kun je alleen een persoonlijk team aanmaken.

© PXimport

Gratis, goud of business

In het gouden lidmaatschap krijg je negen premium achtergronden.

© PXimport

03 Achterkanten

Iedere kaart die je toevoegt, geef je een eigen naam. Klik nog een keer op de kaart zodat het detailfiche verschijnt. In Trello noemen ze het detailvenster ‘de achterkant’ van de kaart. In dit fiche is onder meer ruimte voor een beschrijving. Bovendien is het mogelijk bijlagen toe te voegen vanaf de harde schijf of vanaf de gebruikelijke online opslagplaatsen (Google Drive, Dropbox, Box, OneDrive). Om een deadline toe te voegen klik je op de knop Vervaldatum zodat je in een minikalender een datum kunt selecteren. Wanneer je alle kaarten hebt toegevoegd, maak je een tweede ronde. Sommige gebruikers slepen de kaarten in chronologische orde, andere houden ervan om de kaarten met de hoogste prioriteit bovenaan te plaatsen.

03 Straks kun je zorgen dat alle vervaldata in één grote kalender verschijnen.

© PXimport

Kleuren en kleurenblindheid

In de modus Kleurenblindheid verschijnen er patronen over de kleuren.

© PXimport

04 Team samenstellen

Aanvankelijk is het menu nog verborgen. Door rechts op de knop Laat menu zien te klikken komt deze menukolom in beeld. In het vak Leden toevoegen vul je de e-mailadressen in van degenen die aan het project meewerken. Deze personen zullen via mail een uitnodiging ontvangen om mee te werken aan het project. De initialen en eventueel de afbeelding van het lid verschijnen dan in het menu bij Uitgenodigde leden. Om dit lid met anderen te laten samenwerken aan hetzelfde bord, selecteer je het blokje met de initialen van dit lid en je sleept het op het bord. Je kunt een teamlid ook op een volledige lijst of op individuele kaarten slepen.

04 Sleep de teamleden op de kaarten die ze te zien mogen krijgen.

© PXimport

Te doen, Bezig en Afgewerkt

Naarmate het project vordert, verhuizen de kaarten van links naar rechts.

© PXimport

05 Opdrachten verdelen

Wanneer die persoon zijn opdracht heeft uitgevoerd, sleept hij zijn kaart naar de lijst Afgewerkt en zo weet de rest dat die klus is geklaard. Andere medewerkers kunnen op hun beurt commentaar geven op de opdracht die hun collega heeft afgewerkt. Het is uiteraard mogelijk verschillende leden op dezelfde taak te zetten. Binnen een groep kun je een team laten samenwerken en meerdere borden delen. Er is immers geen limiet op het aantal teams dat je met een gratis Trello-account creëert. Deelnemers aan een bord kunnen trouwens filteren op hun eigen naam en alleen hun eigen taken zien. Filteren kan ook op deadline en kleur.

05 Wie wordt uitgenodigd voor een opdracht, ontvangt een bericht.

© PXimport

06 Afstiplijsten

Om niets aan het toeval over te laten, wil je waarschijnlijk met afstiplijsten werken. Klik daarvoor op de opdrachtkaart die voorzien moet worden van dit soort geheugensteuntjes en selecteer in het detailfiche het item Checklist. Je geeft de checklist een naam. Vanaf dan kun je items toevoegen aan de lijst via de knop Voeg toe. Om dat proces extra te versnellen, druk je telkens de Enter-toets in. Achteraf vink je in de Checklist de items af die in orde zijn. Gaat het bijvoorbeeld om een boodschappenlijstje, gebruik dan de Trello-app op je smartphone om het een na het andere item tussentijds af te stippen. De overige leden van het team zien hoe jij alle items hebt aangeschaft. Bovenaan verschijnt er zelfs een balk met percentages die aangeven wat jij van de checklist hebt afgewerkt en wat je team heeft gedaan.

06 Een blauwe balk geeft de progressie van de takenlijst aan.

© PXimport

07 Communicatiestroom

Een pijnpunt bij groepsprojecten is de tsunami aan e-mailberichten omdat alle medewerkers elkaar voortdurend in de ‘cc’ zetten. Met Trello voorkom je zo’n onoverzichtelijke e-mailstroom. De toegevoegde leden aan een lijst of kaart zullen meldingen ontvangen wanneer er iets met de kaart gebeurt. De reacties verschijnen op de achterkant van de kaart. Alle reacties krijgen een tijdstempel dat als referentie kan dienen. Wanneer je in een reactie iemands naam noemt voorafgegaan door @, dan krijgt de betreffende persoon ook een melding. Je kunt trouwens instellen of je de meldingen onmiddellijk, periodiek of nooit wilt ontvangen.

07 Wanneer je iemands naam laat voorafgaan door @ zal de genoemde persoon eveneens de reactie te lezen krijgen in een e-mailbericht.

© PXimport

Inspiratie

08 Power-ups

Een interessante optie van Trello zijn de zogenaamde Power-ups. Het gaat om uitbreidingen die de mogelijkheden van deze projectmanager stevig uitbreiden. Je vindt de Power-ups in de Menu-kolom.

Wanneer je de lijst Power-ups opent, zie je dat de meeste uitbreidingen ervoor zorgen dat Trello naadloos samenwerkt met andere webdiensten. Wil je bijvoorbeeld exact bijhouden hoe lang je aan ieder onderdeel van een project werkt dan kun je de Harvest Power-up activeren, op voorwaarde dat je een account bij deze timetracking service hebt. De Marker Power-up maakt het eenvoudig om schermafdrukken toe te voegen aan Trello-kaarten.

Schakel de Stemmen Power-up in om de gebruikers toe te laten te stemmen op Trello-kaarten. Het aantal uitgebrachte stemmen bekijk je achteraf in het kaartdetailvenster. Helaas kun je in de gratis versie slechts één Power-up activeren. Wil je meer? Dan ben je aangewezen op Business Class.

08 In de gratis versie kun je slechts één Power-up gebruiken, maar je mag telkens een andere kiezen.

© PXimport

09 Kalender

Een van de handigste Power-ups is Kalender. Activeer die om in de blauwe balk bovenaan een nieuwe knop te zien: Kalender. Met deze knop opent een venstervullende kalender die je op week- en maandweergave kunt instellen. Je zult merken dat in de kalender automatisch alle kaarten zijn opgenomen waarbij een bepaalde vervaldag op het infofiche staat. Bovendien kun je in de kalendermodule rechtstreeks kaarten toevoegen door op een datum te dubbelklikken. In het minivenster geef je dan de lijst op waar deze kaart moet komen en je bepaalt numeriek welke positie die kaart krijgt.

09 De kalender plukt zelf de deadlines uit alle kaarten in Trello.

© PXimport

10 Sterwaardering

Media has no description

© PXimport

Een andere erg interessante Power-up is Custom Fields. Wanneer je deze activeert, kun je nieuwe, zelfgemaakte velden op kaarten plaatsen.

Bovendien kun je aangeven of dit veld meteen aan de voorkant van de kaart zichtbaar moet zijn. Met een beetje handigheid gebruik je deze Power-up om de kaarten van een sterwaardering te voorzien, zodat de leden hun favoriete kaarten kunnen aanduiden. Schakel in het menu de Power-up Custom Fields in en klik op het tandwieltje om de instellingen van deze toevoeging te wijzigen.

Geef het nieuwe veld een naam, bijvoorbeeld Rating. Bij Type kies je uit het keuzemenu de optie Uitklaplijst en in het vak Lijstopties plaats je een ster, in het volgende vak twee sterren, en zo verder. Die sterren haal je uit de knop Emoji.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten