Navigatie kopen? 11 tips voor de beste navigatie

Door: Martin Gijzemijter | 28 april 2020 13:11

How To

Het is alweer bijna 20 jaar geleden dat TomTom het eerste navigatie-apparaat voor in de auto lanceerde. Sindsdien is er veel veranderd. De apparaten zijn beter, sneller en uitgebreider geworden, maar zijn er ook vele andere merken bijgekomen die eveneens fantastische apparaten maken. Hoe vind je tussen al die apparaten het meest geschikte model? Wij helpen je erbij.

Tip 01: Smartphone

Waarschijnlijk vraag je je nu direct af: is een standalone navigatie-apparaat niet ernstig achterhaald als we tegenwoordig ook gewoon navigatie hebben op onze smartphones? Het is zeker waar dat smartphones prima in staat zijn om als navigatie-apparaat te dienen, maar daar hebben ze in de meestal wel een constante internetverbinding voor nodig. Een aantal apps kunnen de kaarten wel downloaden, maar dan heb je weer geen toegang tot bijvoorbeeld de live verkeersinformatie. Daarnaast is het misschien wel prettig om een apparaat te hebben dat slechts bedoeld is voor één ding: zorgen voor de juiste route.

Voordeel is dat je dan ook niet meer afgeleid wordt door allerlei andere zaken die op je smartphone binnenkomen. Maar natuurlijk kun je er altijd voor kiezen om gewoon je smartphone te gebruiken. Qua navigatie doen smartphone-apps echt niet meer onder voor dedicated navigatie en als je een flinke databundel hebt, kan een smartphone een uitstekend alternatief zijn.

Tip 01 Is navigatie op smartphone niet een veel betere optie?

Tip 02: Inbouwen

Wanneer je een nieuwe auto koopt, zit daar waarschijnlijk al een navigatiesysteem in. Heb je een wat oudere auto, dan is dat waarschijnlijk niet het geval, maar dan zit je niet meteen vast aan een losstaand navigatiesysteem. Tegenwoordig zijn ze namelijk relatief eenvoudig in te bouwen in bestaande auto’s. Uiteraard betaal je daar meer voor dan voor een losstaand navigatiesysteem, maar je hebt er daarna geen omkijken meer naar. Bovendien kun je dan bijvoorbeeld ook kiezen voor een systeem dat Apple Play of Android Auto ondersteunt, zodat je optimaal kunt profiteren van de mogelijkheden van je smartphone gecombineerd met je navigatiesysteem. Een kleine kanttekening: kijk wel even goed naar de licentie van de kaarten, meer daarover lees je in tip 11.

Tip 02 Je kunt tegenwoordig relatief eenvoudig een navigatiesysteem in je auto laten inbouwen.

Tip 03: Auto, motor of fiets

Wil je het navigatiesysteem ook gebruiken voor andere vervoersmiddelen, dan schaf je natuurlijk een model aan dat al deze modi ondersteunt. Het meest eenvoudig is dan om alsnog je smartphone te gaan gebruiken, omdat je daar alleen nog maar de juiste apps op hoeft te installeren. Maar er zijn ook daadwerkelijk navigatiesystemen die specifiek bedoeld zijn voor de auto, de motor, de fiets, de camper of de benenwagen. Bij de meeste sites die navigatiesystemen verkopen kun je filters instellen waaraan het systeem moet voldoen. Filter in dit geval op het minst logische onderdeel, bijvoorbeeld fietsen of motor. Het is namelijk gemakkelijker om een motornavigatiesysteem te vinden die ook geschikt is voor de auto dan andersom.

Tip 03 Is het navigatiesysteem alleen bedoeld voor in de auto, of wil je het ook voor andere vervoersmiddelen kunnen gebruiken?
Onderschat het belang van de schermgrootte niet, je veiligheid staat tenslotte voorop

Tip 04: Schermgrootte

De schermgrootte van het apparaat moet je zeker niet onderschatten. Voorop staat dat autorijden veilig moet zijn. Ben je iemand die niet alleen op de audio kan varen, dan is een voldoende groot display van belang, zodat je je ogen ook op de weg kunt houden als je navigatiesysteem je een aanwijzing geeft. De verschillen in schermgrootte zijn aanzienlijk, want er zijn modellen te koop met een beelddiagonaal van 4,3 inch, maar ook modellen met een beelddiagonaal van 7 inch. Ter illustratie, 4,3 inch is iets groter dan het scherm van een iPhone 4S en 7 inch is iets kleiner dan het scherm van een iPad Mini. Dat kan dus behoorlijk schelen in het gebruiksgemak.

Tip 04 De schermgrootte is belangrijk, zeker wanneer je het niet alleen met audio af kan.

Tip 05: Kaartdekking

Je zult niet de eerste zijn die een navigatiesysteem zoekt, een goedkoop model tegenkomt en meteen toehapt, om later te ontdekken dat die prijsstelling vooral kwam doordat er een paar kaarten op ontbraken. Dit is geen oplichterij, de meeste fabrikanten hebben nu eenmaal verschillende modellen met verschillende kaartdekking. Het is ook niet zo dat je met je rug tegen de muur staat en niets meer aan je navigatiesysteem hebt als je een kaart mist, maar aan het bijkopen van kaarten zitten soms flinke (terugkerende) kosten verbonden, waardoor je dus net zo goed een duurder model had kunnen aanschaffen.

Denk ook goed vooruit voordat je eventueel bewust bezuinigt door, bijvoorbeeld, een model te kopen dat alleen kaarten van Europa bevat. Weet je zeker dat je nooit buiten Europa met de auto op pad gaat? Je kunt je navigatiesysteem gewoon meenemen op vakantie, dus het is het overwegen waard om iets meer uit te geven voor een systeem dat de hele wereld dekt. Tegelijkertijd: als je zeker weet dat je Europa (of zelfs Nederland) nooit zult verlaten, is het zonde om te betalen voor iets dat je nooit zult gebruiken.

Tip 05 Kijk goed welk model je koopt, later kaarten bij moeten kopen is een dure grap.

Tip 06: Verkeersinformatie

Een jaar of twintig geleden gebruikten we autonavigatiesystemen alleen maar om de weg naar onze bestemming te vinden. Tegenwoordig zijn de meeste systemen ook uitgerust met de mogelijkheid verkeersinformatie te ontvangen. De manier waarop kan echter verschillen: via Traffic Message Channel (TMC) of Digital Audio Broadcasting (DAB+). Zowel DAB als TMC maken gebruiken van het radiosignaalnetwerk, maar de verversingssnelheid van DAB is een stuk sneller is dan die van TMC.

In tip 1 gaven we al aan dat een smartphone vrijwel altijd een mobiele dataverbinding nodig heeft, maar er zijn ook navigatiesystemen voor in de auto die gebruikmaken van mobiele dataverbindingen om je van zeer actuele en uitgebreide verkeersinformatie te voorzien. Wel zitten daar soms abonnementskosten aan verbonden, en het is dus belangrijk om uit te zoeken welk systeem bij je behoeften past én of je bereid bent om extra te betalen voor meer functionaliteit.

Tip 06 Er zijn verschillende manieren om verkeersinformatie te ontvangen, de een is sneller en uitgebreider dan de ander.
Haal je blik niet van de weg en bedien je navigatiesysteem simpelweg met je stem

Tip 07: Connectiviteit

Wie de opkomst van de navigatiesystemen heeft meegemaakt, kan zich vast nog wel herinneren dat je het apparaat mee naar binnen moest nemen om aan te sluiten op de computer zodat je de firmware en kaarten kon bijwerken. We kennen geen enkel systeem meer dat het tegenwoordig nog op deze manier doet, al zijn er nog wel systemen die alleen te updaten zijn met behulp van een sd-kaart waarop je de firmware en de nieuwe kaarten laadt. Geen onoverkomelijk probleem, maar het is ook niet echt meer van deze tijd. Zoek daarom naar een navigatiesysteem dat beschikt over draadloos internet, zodat je de firmware en de kaarten via die draadloze verbinding kunt updaten. Als dan blijkt dat – ergens op een zandweggetje in Drenthe –je kaart niet up-to-date is, kun je door je smartphone te koppelen alsnog je kaart updaten.

Tip 07 Controleer hoe draadloos je navigatiesysteem is. Kun je de kaarten draadloos bijwerken?

Tip 08: Stembediening

In een ideale situatie stel je je navigatiesysteem alleen maar in wanneer je op een parkeerplaats staat of op een andere plek waar het niet vereist is dat je op het verkeer let. In werkelijkheid wil het nog weleens gebeuren dat je soms op een knop moet drukken. Bijvoorbeeld omdat je plannen zijn veranderd en je afgeleid wordt door het navigatiesysteem dat je nog altijd naar de vorige bestemming probeert te leiden. In zulke gevallen is het fijn als je een navigatiesysteem hebt met stembediening. Dan hoef je je blik niet meer van de weg te halen en kun je alles met je stem instellen of annuleren. Niet iedereen vindt stembediening prettig, maar het is wel een stuk veiliger.

Tip 08 Niet iedereen wordt enthousiast van stembediening, maar het is onderweg wel echt veiliger.

Tip 09: Batterij

Als we een smartphone kopen, is de accuduur één van de eerste dingen waar we op letten, omdat we onder geen beding zonder telefoon willen komen te zitten. Bij navigatiesystemen zijn we daar vaak een stuk minder alert op, terwijl het ook daarvoor toch wel heel belangrijk is. Natuurlijk kun je je navigatiesysteem aansluiten op de usb-poort in je auto, maar wat als je een keer in een auto rijdt die dat niet heeft? En wat dacht je van die oplaadkabel langs het stuur? Lang niet alle fabrikanten hebben daar een goede oplossing voor. Kortom, het is ook fijn als je gewoon een flinke tijd kunt rijden zonder dat het navigatiesysteem uitvalt. Controleer daarom goed hoe lang de batterij meegaat zonder opladen, zodat je onderweg niet voor verrassingen komt te staan.

Tip 09 Een accu heb je niet altijd nodig in je navigatiesysteem, maar je wil ook niet dat het apparaat leeg is op het moment suprême.
Minder dan levenslang is onacceptabel als het gaat om kaartupdates

Tip 10: Accessoires

De meeste hardware is heden ten dage van zo’n goed niveau dat je zelfs met een heel goedkoop navigatiesysteem heel wat jaren uit de voeten kunt. Valt je keuze op een goedkoper systeem, ga dan wel nog even na of er voldoende accessoires voor beschikbaar zijn. We vergelijken het even met een andere markt, namelijk die van actioncamera’s. Ga je voor een merk als GoPro, dan heb je toegang tot een gigantisch assortiment aan accessoires die precies voor jouw actioncamera gemaakt zijn. Een ander merk heeft die accessoires wellicht niet waardoor je soms een beroep moet doen op accessoires van andere merken die vaak lang niet zo goed passen.

Hetzelfde geldt voor navigatiesystemen. Je wilt zo’n apparaat wel zodanig in je auto bevestigen dat hij niet halverwege de rit naar beneden komt vallen. Bij de meeste navigatiesystemen zit wel een houder of standaard inbegrepen, maar wat als je deze kwijt bent of stukgaat? Kun je dan een nieuwe bestellen? Daar wil je niet pas achter komen als het zover is.

Tip 10 Controleer welke accessoires er beschikbaar zijn voor het navigatiesysteem van je keuze.

Tip 11: Kaartupdates

In tip 5 hebben we het al even gehad over de kaartdekking, en dat het behoorlijk wat gedoe (en kosten) met zich mee kan brengen als de kaarten niet alles bieden wat je nodig hebt. Er is echter nog iets waar je rekening mee moet houden, en dat is de licentieduur. De meeste navigatiesystemen van grote merken bieden je kaartlicenties gedurende de levensduur van het apparaat. Er zijn echter ook nog steeds merken die je voor bepaalde (goedkopere) modellen slechts een licentie geven voor een paar jaar. Dit geldt vaak ook voor situaties waarin je een navigatiesysteem in je auto laat inbouwen. Dat kan je met gemak een paar tientjes per jaar kosten, en dat is natuurlijk zonde als je het kunt voorkomen door van tevoren even te bekijken hoe het zit met de licenties.

Tip 11 Controleer hoe lang je recht hebt op updates. Minder dan levenslang is eigenlijk niet acceptabel.

Kooptips

Autonavigatiesystemen zijn er in alle soorten en maten, maar vooral ook prijsklassen. We tonen je een instapmodel, een model uit het middensegment en een topmodel, ieder met een dienovereenkomstig prijskaartje.

Soort: Mio Pilot 15 LM Europa

Prijs: € 85,99

Mio laat zien dat je niet altijd de hoofdprijs hoeft te betalen voor een degelijk navigatiesysteem. Deze Pilot heeft een schermdiagonaal van 5 inch, een resolutie van 272 bij 480 pixels en een anti-reflecterend display. Het systeem beschikt over handige functies als rijbaanbegeleiding en een flitspaalverklikker (met abonnement), en ook stembediening is mogelijk. De kaarten zijn wel beperkt tot Europa. Je kunt ze wel uitbreiden, maar dat moet dan via een geheugenkaartje, want dit navigatiesysteem kan niet bijgewerkt worden via wifi.

Soort: TomTom GO Essential 5 Europa

Prijs: € 176,99

Voor deze TomTom GO betaal je een stuk meer dan voor de Mio. Het verschil zit hem overigens niet in het scherm, want dat is even groot en heeft ook dezelfde resolutie. Wel verschaft dit navigatiesysteem je verkeersinformatie via de dataverbinding van je smartphone, wat de meest uitgebreide en snelste manier hiervoor is. Een extraatje is dat je via TripAdvisor direct de gebruikersbeoordelingen ziet van plaatsen die je wilt bezoeken.

Soort: TomTom GO 5200 World

Prijs: € 259,95

Heb je nog meer te besteden, dan is deze TomTom GO een aanrader. Ten eerste het enige navigatiesysteem in dit rijtje met kaarten van de hele wereld, maar daarnaast biedt het ook wifi-ondersteuning, zodat je je kaarten en de firmware gewoon kunt bijwerken terwijl het apparaat aan je dashboard hangt. Verder houdt dit systeem je altijd op de hoogte van de actuele verkeerssituatie. Ook dit display is trouwens 5 inch, het zijn vooral merken als Garmin die grotere schermen in hun assortiment hebben.

1 Reactie(s) op: Navigatie kopen? 11 tips voor de beste navigatie

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 28 april 2020 15:33 chrislaarman
    Als fietser en wandelaar verkies ik gesproken mededelingen in Bluetooth oordopjes boven kijken naar een scherm. Dat scherm kan dan uit blijven, en dat scheelt accu. Bij twijfel (bijvoorbeeld wegens slechte GPS-ontvangst) alsnog stoppen en kijken. Bovendien moet ik dan een leesbril opzetten.

    Slechte GPS-ontvangst (dus van onvoldoende satellieten) kan dan blijken uit het noemen van windrichtingen in de aanwijzingen.
    Het gebruik van GPS vraagt veel van de accu, naar mijn ervaring geldt dit sterker voor Android toestellen dan voor iPhones. Een powerbank kan verlichting brengen. Ik heb wel gefietst met de smartphone aan een powerbank in een fietstas.

    Gesproken mededelingen zijn in de interface-taal, bij mij Engels. Dan moet je wel in je hoofd de vertaalslag kunnen maken naar de taal van de straatnamen, bijvoorbeeld Nederlands.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.