Codea brengt het programmeren van apps naar de iPad

Door: | 07 mei 2012 10:05

Apps & Software

Toen de eerste iPad net gelanceerd werd, wisten weinigen waar de iPad nou echt voor gebruikt zou worden. De iPad was immers de eerste in z'n soort en veel vergelijkingsmateriaal was er dus niet. Sommigen verwachten dat de iPad ooit de laptop of desktop zal vervangen. Je kunt met de iPad immers al internetten, foto's bewerken, mailen, muziek downloaden en allerlei taken die je op een gewone computer ook kunt. Alleen het programmeren is iets wat nog steeds op een gewone computer gebeurt. Tot nu, want dankzij Codea is onlangs de eerste game in de App Store verschenen die geheel op de iPad is gemaakt.

Het ontwikkelscherm in Codea is heel overzichtelijk. Het toetsenbord is aangepast, zodat je snel de toegang hebt tot haakjes en hekjes. Aparte classes staan in tabbladen bovenin het scherm dus je kunt snel switchen binnen een project. Wanneer je wil testen, dan kun je erg snel een werkend voorbeeld zien van je werk.

In Codea staan al veel voorbeeld projecten, zodat je kunt zien welke mogelijkheden je hebt. Bijna alle mogelijkheden van de iPad zijn goed te gebruiken, waarbij opvalt dat je heel eenvoudig gebruik kunt maken van de multi-touch mogelijkheden en de zwaartekrachtmeter in de iPad.

Kortom

Codea zet een nieuwe standaard op het gebied van programmeren voor de iPad. Zonder programmeerkennis is het lastig om Codea te gebruiken, maar je hoeft zeker geen absolute programmeer-freak te zijn om mooie dingen te maken met Codea. Dankzij de vele voorbeelden is de app ook goed geschikt voor beginnende programmeurs.