De UPS-applicatie: alles dat je daarover wil weten

© PXimport

De UPS-applicatie: alles dat je daarover wil weten

Geplaatst: 31 augustus 2022 - 09:37

Aangepast: 25 november 2022 - 11:46

Wesley Akkerman

Met de UPS-app kun je binnen een aantal keer tappen post versturen en zien welke pakketten precies jouw kant op komen. Mocht je nog twijfelen over hoe de app werkt en wat je ermee kunt doen, dan lees je in dit artikel alles wat je over die applicatie wil weten.

Je vindt de UPS-app in Google Play (Android) en de App Store (iOS). Als het de eerste keer is dat je de app opent, dan dien je eerst te bevestigen in welk land je woont. Ook moet je de servicevoorwaarden accepteren en een account aanmaken (of inloggen met het account dat je hebt). Het mooie aan deze app is dat je gebruikt kunt maken van biometrische beveiliging. Dergelijke informatie (zoals een vingerafdruk) staat direct op je smartphone opgeslagen en wordt niet naar de servers van een bedrijf gestuurd. Die info staat namelijk op een afgeschermd deel.

De UPS-app werkt net even anders

In tegenstelling tot de apps van PostNL en DHL, werkt de app van UPS net even anders. Zo treffen we onderop geen navigatiebalk aan. In plaats daarvan open je (eigenlijk heel ouderwets) het hamburgermenu aan de linkerkant. Daar staan verschillende opties, zoals:

  • Mijn pakketten

  • Verzenden

  • Locaties zoeken

  • Virtuele assistent

  • Hulp en ondersteuning

  • Afmelden

De laatste twee opties hoeven we niet met je door te nemen, aangezien die functies voor zich spreken. De andere opties zijn wel interessant om even met je door te nemen.

De app opent, na het inloggen, standaard op de pagina van Mijn pakketten. Zo zie je in één oogopslag welk pakket jouw kant op komt en wanneer dat arriveert. Je kunt pakketten traceren en anders worden ze automatisch aan de app toegevoegd wanneer UPS merkt dat er een pakket onderweg is. Je ziet in het overzicht (en anders moet je er even op tappen) staan wie de afzender is en wanneer er bezorgd wordt of werd.

De UPS-applicatie: alles dat je daarover wil weten-18700033

© PXimport


Met de optie Locaties zoeken, kom je terecht op een pagina met een zoekveld. Vul hier je woonplaats in en vervolgens zoekt de app naar de dichtstbijzijnde UPS-locatie. Je krijgt een lijst met opties te zien, evenals het aantal kilometer van jouw locatie vandaan (al is dat aantal nooit helemaal correct, omdat je gewoon je woonplaats ingevuld hebt). Je ziet het adres en de openingstijden staan, waardoor je eigenlijk in één oogopslag precies weet waar je aan toe bent. Wanneer je op een locatie tapt, dan kun je foto’s van de winkel bekijken, een routebeschrijving opvragen en allerlei andere info in beeld te zien krijgen. Ook kun je feedback geven over die specifieke plek.

Verzenden met UPS

Op de pagina Verzenden kun je je eigen pakketten opsturen. Op deze pagina vind je drie opties: Verzendgeschiedenis, Een pakket versturen en Vraag een offerte aan. We behandelen hieronder de stappen die je doorloopt wanneer je een pakket wil versturen via UPS.

Helemaal bovenin kun je je eigen adres bewerken, mocht dat nodig zijn. Handig voor wanneer iets retour moet, bijvoorbeeld. Vervolgens bepaal je waar de zending naartoe gaat. Je vult een (bedrijfs)naam in, de naam van het contactpersoon en vervolgens het complete adres. Helemaal onderaan kun je aangeven of je dit adres in je eigen adresboek wil opslaan. Ook kun je een UPS Access Point uitzoeken voor de klant.

Op de volgende pagina vul je het gewicht in en laat je weten om wat voor pakket het gaat (een UPS Envelope, andere verpakking, UPS Tube, UPS PAK of UPS Express Box). Omschrijf het product dat je verstuurt, geef eventueel de afmetingen aan en kies van welke service je gebruik wil maken (UPS Access Point Economy, UPS Express, UPS Express Saver of UPS Standard).

De UPS-applicatie: alles dat je daarover wil weten-18700034

© PXimport


Druk nu op de grote, groene knop onderop. Op deze pagina zie je wat het geschatte totaal is van de kosten. Dat is helemaal afhankelijk van de gegevens die je hiervoor ingevuld hebt. Kies nu je betaalmethode uit en vul een e-mailadres in waar het verzendetiket naartoe kan. Druk dan op Indienen en voldoe aan de betaling. Vervolgens krijg je het verzendetiket in je mail en kun je het pakket daarna op de post doen door hem uit te printen en op de doos te plakken. 

Tot slot is de Virtuele assistent nog wel een vermelding waard. Dit is een handig hulpmiddel voor wanneer je korte vragen hebt. Je kunt een simpele vraag stellen of informatie opvragen over een pakket, door het trackingnummer in te vullen. Nadat je bericht verstuurd is, krijg je vrijwel direct antwoord van de assistent. Kom je er dan niet uit, ga dan naar Hulp en ondersteuning.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000