De zakformaat-versie van een populaire racegame

© CIDimport

De zakformaat-versie van een populaire racegame

Geplaatst: 31 augustus 2011 - 11:40

Aangepast: 16 november 2022 - 10:26

Anna Sonnemans

Snelle wagens, korte races, politie-achtervolgingen en een lage moeilijkheidsgraad maken Need for Speed: Undercover voor de iPhone vertrouwd terrein. Voor wie dat niet echt een aanrader vindt: de intuïtieve besturing maakt veel goed. Voor extra uitdaging kun je de game spelen in een hobbelige trein.

Need for Speed: Undercover voor de iPhone of iPod is een versimpelde versie van de racegame die eerder verscheen. Dat lijkt misschien negatief, maar dit houdt in dat veel overbodige features zijn weggelaten. Het niet al te sterke verhaal van scheurneus die undercover gaat bij straatbendes vormt nog steeds de leidraad voor de races, maar is minder prominent aanwezig.

Grafisch kan deze Need for Speed nog niet tippen aan de consoleversies. Voor een handheld ziet het er echter behoorlijk acceptabel uit. De auto's zijn herkenbaar, relatief realistisch en naar liefhebben te voorzien van alle kleuren verf of nieuwe wieldoppen. De omgevingen zijn afwisselend en leiden nooit echt af van de race. De muziek voegt alleen niet veel toe. Van de poprocknummers moet je houden, want anders kan het volume beter omlaag nadat je ze voor de zoveelste keer hoort.

Schermstuur

Wat de game net even anders maakt dan de meer en minder illustere voorgangers uit de serie, is zoals gezegd de besturing. Geen analoge of virtuele sticks dit keer: Need for Speed: Undercover speel je net als andere racegames voor de iPhone door het scherm zelf te gebruiken als autostuur. Accelereren doet je wagen automatisch. Het enige waar je tijdens races het touchscreen nog voor hoeft te gebruiken, is om te remmen (zelden nodig) of als je de nitro wilt inzetten voor extra snelheid (altijd handig).

Het stuur is zeer goed afgestemd, waardoor de gameplay heel natuurlijk overkomt. Met een scherpe bocht draai je wel het scherm weg, maar dit wordt nergens vervelend, vooral omdat je dit meteen zult compenseren door bij te sturen. Zelfs driften werkt. Stilzitten tijdens het gamen blijkt zo een hele opgave, maar het racen gaat vanzelf.

Ervaren coureur

De 24 races zijn niet lang, maar zijn hierdoor wel geschikt om even tussendoor of onderweg te spelen en je kunt ze gelukkig eindeloos opnieuw rijden. Als je ze allemaal hebt gewonnen, wordt je op het einde bovendien beloond. De races zijn erg gevarieerd en bestaan bijvoorbeeld uit het van de weg duwen van politiewagens, beschadigen van publiek eigendom, knock-out wedstrijden waarbij na iedere ronde een wagen afvalt en competities waarbij je de tegenstander op een flinke afstand moet rijden.

Hiermee trapt de game overigens alsnog in een oude valkuil van de serie, want de meeste races zijn behalve kort ook erg makkelijk, vooral als je auto's van upgrades voorziet. Een ervaren coureur, in games althans, zal weinig concurrentie krijgen van de criminele tegenstanders en andere weggebruikers. Vangrails en bermen vertragen alleen en met uitzondering van politieachtervolgingen, hebben frontale botsingen geen schrammetje tot gevolg.

Klasse en stijl

Driften, tegenliggers op het laatste moment ontwijken, zonder remmen rijden en gebruik maken van de slipstream van de tegenpartij leveren allemaal punten op voor rijstijl. Als de eer en het geld van de overwinning niet genoeg voldoening geven, kun je met die stijlpunten snellere of mooiere auto's vrijspelen. De auto's worden van een steeds hogere klasse, van goedkope Mazda naar klassieke Ford Mustang. En daarin houdt de game je alsnog lang genoeg bezig, want het kost behoorlijke toewijding om het hoogst haalbare te bereiken: de Pangani Zonda F.

Kortom

Need for Speed: Undercover voor de iPhone en iPod Touch volgt de bekende opzet van de Need for Speed-serie inclusief breed scala aan auto's en eenvoudige, maar afwisselende races. De zakformaat-versie van de racegame is ondanks enkele minpunten en dankzij de besturing echter een leukere game dan het origineel. Dit belooft hopelijk veel goeds voor het volgende deel dat naar dit platform komt.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten