Dit zijn de nieuwste functies van Office 365

Door: Justin Doornekamp | 14 oktober 2019 06:31

Microsoft Office
Blog

Microsoft heeft op woensdag diverse Surface-apparaten aangekondigd en liet eveneens weten dat de Office 365-apps een update krijgen, waardoor ze beter werken met de nieuwe Surface-hardware. Dit kun je ervan verwachten.

Microsoft kondigde woensdag onder meer de opvouwbare telefoon Surface Duo aan, naast de Surface Neo-tablet, Surface Laptop 3, Surface Pro X en Surface Pro 7. Op alle apparaten vinden we Office 365, die nieuwe slimme functies krijgt om de productiviteit van gebruikers te verbeteren.

Zo krijgt Word een dicteerfunctie. Nadat je een audiobestand hebt geüpload, zal Word in staat zijn om een tekst te maken van het fragment. Uiteindelijk kun je de tekst die ontstaat gebruiken in je document. De dicteerfunctie kan zelfs diverse stemmen herkennen en zal op basis daarvan de tekst opsplitsen. In Word vind je ook een kleine audiospeler, die het mogelijk maakt om een zin te selecteren, waarna de audiospeler direct dat stuk van het audiobestand laat horen. Zo kun je controleren of Word de uitgesproken tekst wel netjes heeft uitgewerkt. Microsoft gebruikt de Azure Speech-dienst om dit mogelijk te maken in combinatie met OneDrive voor de opslag van data.

Helaas moet je voor de dicteerfunctie wel betalen en we moeten er ook nog even op moeten wachten. De nieuwe optie zal pas begin 2020 beschikbaar zijn voor de webversie van Word. De desktopversie en mobiele app krijgen de nieuwe functionaliteit pas in de lente. Microsoft zal later de prijs voor de functie bekendmaken.

Microsoft Office

Andere functies

Een minder spannende nieuwe functie (die wél gratis is) is de ondersteuning voor de digitale pen in Excel, waardoor je gemakkelijker stukken tekst en cijfers kan invoeren. De functie richt zich vooral op de tabletversie van Excel en zal in de lente verschijnen.

De editor voor handgeschreven invoer in Word krijgt ook een update, waardoor het mogelijk wordt om opmerkingen te dicteren of met de pen aantekeningen te maken. Je hebt hier uiteraard wel een touchscreen en een microfoon voor nodig.

De updates die Microsoft doorvoert in Office 365 hangen uiteraard samen met de nieuwe producten die het bedrijf woensdag heeft aangekondigd. Zo zullen de microfoons van de Surface Pro 7 goed werken met de dicteerfunctie van Word.

De Earbuds zullen dan weer in combinatie met PowerPoint te gebruiken zijn. Je hebt dan bijvoorbeeld geen aparte afstandsbediening meer nodig voor je presentaties, maar kun je door een aanraking van de oordopjes een dia verder.

1 Reactie(s) op: Dit zijn de nieuwste functies van Office 365

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 1 maart 2020 19:35 Kasander1
    Microsoft Office 365 is een draak van een programma geworden. Ze verplichten je om IEDER JAAR opnieuw te betalen voor dat kleine stukje dat je van Office gebruikt. In de meeste gevallen gebruiken mensen alleen Word (dus geen Words) en verder niets. En zelfs daarvan gebruiken ze vaak alleen het simpele tekstverwerkgedeelte. Daarbij werkt het online wat in enkele gevallen behoorlijk lastig is. Maar daar betaal je wel ieder jaar gemiddeld zo’n 70 euro voor!

    Nergens voor nodig! Ga even naar
    https://nl.libreoffice.org/
    en download LibreOffice, een volledige Office maar dan helemaal gratis! (Nee, je betaald ook niet met je persoonlijke gegevens.)
    En het mooie is dat je het gewoon naast een bestaande MS Office gebruikt kan worden. Dus je kan het veilig uit proberen.

    -=-

    Daar LibreOffice een eigen extensie heeft is het handig als je een kleine aanpassing maakt voordat je ermee gaat werken;


    Start LibreOffice
    Op pull-down-bar klik je op “Extra”
    Kies “Opties”
    Pijl voor “Laden/Opslaan”
    “Algemeen”

    In het rechter deel van het venster zie je “Documenttype:”
    Daar naast zie je “Tekstdocument”
    Laat dit even zo staan

    Rechts van “Documenttype” zie je “Altijd opslaan als”
    Daar zie je nu “ODF-Tekstdocument”
    Klik op “ODF-Tekstdocument” en kies de gewenste, standaard output.
    Dat wordt dus doc of docx.

    Als je op “Tekstdocument” klikt kan je dit ook doen voor “Werkblad” en “Presentatie”.

    Als je de keuze(s) hebt gemaakt klik je op OK


    Dat is alles om MS Office na te zwaaien. En geloof je ons niet? Kijk dan even naar wat de consumentenbond er over te zeggen heeft:
    https://www.consumentenbond.nl/laptop/libreoffice-51
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.