Een leuke puzzel/platformer met hier en daar wat ergernissen

Door: | 30 augustus 2011 17:08

Apps & Software

Max and the Magic Marker kwam een jaar geleden al uit op de Wii en de pc, maar maakt nu eindelijk zijn overstap naar de iPhone en de iPad. Hoewel het spel zich uitstekend leent voor een touch screen zijn er toch wat dingen die deze platform/puzzelgame ervan weerhouden om een echte topper te zijn.

Het principe van Max and the Magic Marker is nog steeds hetzelfde als op de Wii. Je speelt de kleine Max die, door zijn eigen stomme fout, terecht is gekomen in een magische wereld waar hij de ultieme bad guy moet zien te vangen en te overmeesteren. Dit doe je door een 56-tal levels te doorlopen. Kom je een obstakel tegen, dan kun je met je magische stift (je vinger) er bijvoorbeeld een bruggetje over heen tekenen. Je hebt echter wel een beperkte hoeveelheid inkt. Dit is wel eens jammer, aangezien je alleen de meest efficiënte oplossing kunt uitvoeren en er geen creatieve oplossingen als in spellen als Scribblenauts mogelijk zijn. Ook maakt dit het spel een stuk moeilijker.

De levels zijn een stuk korter dan in voorgaande versies en dit is wel zo fijn als je het spel onderweg wilt spelen, dus dit is een goede zet. Elk level kun je in maximaal tien minuten doorlopen en vervolgens is er ook nog de uitdaging om elk level met drie sterren te halen. Een nadeel is dat je jouw acties niet terug kunt draaien. Als je iets fout doet, is er alleen de mogelijkheid om het level helemaal opnieuw te spelen. Dit is, zeker als de levels later wat gecompliceerder worden, best irritant.

Voor tussendoor

Verder is het op de iPhone soms moeilijk om het gewenste figuurtje te tekenen. Zeker bij het maken van bijvoorbeeld een trappetje zal je meer dan eens het figuur overnieuw moeten tekenen, omdat Max er net niet op kan lopen. Daarbij komt ook nog dat het scherm erg klein is, waardoor je maar weinig overzicht hebt. Op de iPad is dit een stuk minder een probleem en je kunt voor die versie dus best een punt bij de score optellen.

Desondanks blijft Max and the Magic Marker een leuk spel voor tussendoor. Het spel komt, door de grote hoeveelheid teken- en physics-games, op de iPhone wat minder revolutionair over dan dat het op de Wii was. Dit maakt het echter niet minder leuk en het is zeker een spel dat je regelmatig even tussendoor zal spelen. Als je in alle 56 levels drie sterren wilt halen, ben je best een tijdje bezig. De grappige graphics en leuke muziek zorgen ervoor dat je het de makers wel kunt vergeven dat het spel soms wat frustrerend is. Tenslotte hoort dit ook wel een beetje bij dit soort puzzelgames.

Max and the Magic Marker is een leuke puzzel/platformer die, vooral op de iPhone, wel wat ergernissen bevat. Hier valt echter wel over heen te komen als je van het genre houdt en voor deze liefhebbers bevat het spel best wat uurtjes gameplay. Als je de keuze hebt tussen de iPhone- of de iPad-versie zou ik voor de laatste kiezen.