Excel 2010

Door: Robbert Brus | 06 juli 2012 13:07

Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3

Excel is een uitgebreid programma met ongekend veel mogelijkheden. Naast berekeningen kunt u ook vele andere handige dingen doen met Excel. Zo is Excel uitermate geschikt om de boekhouding in bij te houden, het is ook handig om uw verzameling dvd's of software in te ordenen, facturen mee te maken of een telefoonlijst in bij te houden.

Basiswerkblad

A: tabbladen & Bestand (backstage menu)

B: titelbalk

C: werkbalk voor snelle toegang

D: de groep Getal in het lint

E: kolommen

F: rijen

G: rechtermuisknopmenu

H: miniwerkbalk

I: formulebalk

J: werktabbladen

K: statusbalk

1. De eerste blik in Excel

Een werkblad bestaat uit maximaal 16384 kolommen (A tot en met XFD) en 1048576 rijen. In iedere cel kan diverse informatie worden opgeslagen: letters, cijfers, maar ook een formule (rekensom) of de datum en tijd. Een formule begint altijd met een = waarna de formule wordt getypt. Typt u maar eens =2+2 gevolgd door Enter. Er komt nu 4 in de cel te staan en boven in de formulebalk staat de formule =2+2. Een formule kan ook verwijzingen naar andere cellen bevatten of een functie zoals =GEMIDDELDE(B4:B15) wat het gemiddelde uitrekent van cel B4 tot en met cel B15. Lees meer daarover vanaf stap 4. Wilt u vermenigvuldigen, dan gebruikt u een sterretje: *. Delen gaat met een slash: /.

In de formulebalk staat de som 2+2, in de cel komt de uitkomst te staan.

Net als Word, biedt Excel ook de mogelijkheid om sjablonen te gebruiken. In deze cursus gaan we aan de slag met een leeg werkblad, zodat u later ook weet hoe u informatie in Excel naar wens kunt aanpassen vanuit een sjabloon. We beginnen met het maken van een werktabblad met kassabonnen. Maak een Excel-bestand door met de rechtermuisknop op bijvoorbeeld het bureaublad te klikken en te kiezen voor Nieuw / Microsoft Excel-werkblad. Geef het bestand een naam, bijvoorbeeld: Kostenoverzicht2011.xlsx en open het. U kunt natuurlijk ook gewoon Microsoft Excel openen, nu verschijnt een nieuw document. Sla dit bestand alvast op via Bestand / Opslaan als. Selecteer cel A1 en typ in de formulebalk Bonnetjes. Het woord Bonnetjes verschijnt vervolgens ook in cel A1. Zoals u kunt zien loopt het woord iets over naar de naastgelegen cel. Om de cellen in kolom A breder te maken gaat u met de cursor tussen kolom A en B staan totdat uw aanwijzer verandert in een streep met twee pijltjes. Nu klikt u en sleept u naar rechts, met de linkermuisknop ingedrukt. Wanneer u dubbelklikt op de kolomrand worden de kolommen precies zo breed als het langste woord in de kolom.

Ga met de cursor tussen de kolommen A en B staan en sleep deze met de linkermuisknop naar rechts om kolom A breder te maken.

2. Getallen en informatie invoeren

Op rij 3 zetten we de informatie over het bonnetje. Het gaat om een bonnetje van de ALDI, dus schrijf in cel A3 ALDI. De datum willen we er ook graag bij, dus zetten we het woord datum op C3 en op C4 de daadwerkelijke datum: 04-02-2011. Eventueel kunnen we de celeigenschappen aanpassen naar datum. Klik met de rechtermuisknop op de cel en kies Celeigenschappen. Open het tabblad Getal, kies bij Categorie voor Datum en bij Type de datumweergave die u het liefst gebruikt. Vervolgens gaan we bepalen wat we van het bonnetje in Excel willen opslaan. We willen sowieso weten welk product we gekocht hebben, selecteer cel A5 en typ in de formulebalk Product, typ bij B5 Aantal, C5 Prijs per stuk en op D5 Prijs (pas via het rechtermuisknopmenu ook de Celeigenschappen van C6 tot en met D30 aan naar Valuta). Vervolgens kunnen we de informatie van het bonnetje overnemen. Onder Product in cel A6 typen we Aardappelen, daarnaast het aantal, de prijs per stuk en dan een rekensom bij cel D6. We willen weten wat de totaalprijs wordt van de aardappelen, dus we willen B6 vermenigvuldigen met C6, dat ziet er als formule zo uit: =B6*C6. Voor de rest van onze producten willen we diezelfde formule verder gebruiken. Selecteer cel D6, ga met de cursor op het zwarte blokje in het selectievakje staan en sleep deze zover als nodig naar beneden. De waarden zullen nul zijn, totdat er een waarde in de kolommen B (aantal) en C (prijs per stuk) wordt geplaatst. Ga verder met het maken van de bon zoals in de afbeelding.

Voor een beter overzicht past u ook direct de breedte van de kolommen aan, zoals u in stap 2 hebt gedaan.

Absolute celverwijzingen

Soms willen we een cel kopiëren of verplaatsen, maar niet dat Excel automatisch met de formule gaat rommelen en de verwijzingen aanpast. Dan kan gebruik worden gemaakt van een absolute celverwijzing. Een absolute celverwijzing maakt u door dollartekens voor de aanduidingen te zetten. Een eenvoudige formule zou er dan als volgt uit komen te zien: =SOM($A$1:$A$29). Stel dat deze formule op cel A30 zou staan en u kopieert deze naar cel B30, dan worden in dit geval niet automatisch de adressen naar B1 tot B29 aangepast. Stel u maakt de formule =SOM($A$1:A29) en kopieert deze naar kolom B30, dan worden de getallen uit cel A1 tot en met B29 bij elkaar opgeteld.

Met absolute celverwijzingen voorkomt u dat de inhoud van een cel automatisch verandert als u deze verplaatst of kopieert.