Facebook schorst verkopers van privédata

Facebook schorst app-makers die gebruikersgegevens hebben doorverkocht aan datahandelaren. De schorsing geldt voor een half jaar waarna zij onder curatele blijven.

Facebook bestraft enkele applicatieontwikkelaars vanwege het doorverkopen van gebruikersgegevens zoals user-id’s aan datahandelaren. De ontwikkelaars krijgen het komende halfjaar geen toegang tot de communication channels van het sociale netwerk.

Die communication channels maken het voor applicaties mogelijk om te ‘praten’ met de buitenwereld en om bijvoorbeeld content gebaseerd op een gebruikersprofiel te tonen. Na het verlopen van de schorsing worden de applicaties van de nu bestrafte app-makers doorgelicht om te controleren of zij wel voldoen aan de regels.

Zero-tolerance

Facebook-medewerker Mike Vernal schrijft op zijn weblog dat het sociale netwerk voortaan de applicaties van deze ontwikkelaars in ieder geval aan onderzoeken gaat onderwerpen. Uit die keuringen moet blijken of zij dan wel aan het beleid van Facebook voldoen. Vernal benadrukt dat het gaat om minder dan een dozijn ontwikkelaars die over het algemeen klein zijn. Geen enkele ontwikkelaar van de top 10-applicaties op Facebook heeft gegevens doorverkocht.

De medewerker van Facebook stelt daarnaast dat het sociale netwerk een zero-tolerance beleid voor datahandelaars voert. Applicatieontwikkelaars mogen dus niet met die bedrijven samenwerken. Volgens Vernal doen ze afbreuk aan de waarden die gebruikers van Facebook verwachten. Hij zegt dat Facebook zelf nog nooit gegevens verkocht heeft aan andere partijen.

Anonieme identificatiecode

Het is binnenkort voor ontwikkelaars helemaal niet meer toegestaan om user id’s te verzenden naar een locatie buiten Facebook. Het is dan nog wel mogelijk om goedgekeurde diensten als Akamai of Amazon Web Services te gebruiken, zo lang ontwikkelaars de user id vertrouwelijk gebruiken.

Om dat te bewerkstelligen geeft Facebook ontwikkelaars binnenkort een optie om de user id te vervangen door een unieke maar anonieme identificatiecode. Die code kunnen applicatiebouwers dan doorsturen naar goedgekeurde derde partijen zoals contentleveranciers, adverteerders of andere dienstverleners.

Datahandelaar aangepakt

Uit een onderzoek van de Wall Street Journal bleek vorige maand dat veel applicatiemakers privégegevens zoals user id’s lekken naar adverteerders of datahandelaren. Het bedrijf Rapleaf werd daarbij met name genoemd. Die datahandelaar heeft volgens Vernal inmiddels een overeenkomst met Facebook: het verwijdert uit zijn database alle user id’s die aan persoonlijke profielen zijn gekoppeld. Bovendien stopt het bedrijf al zijn activiteiten op Facebook.

Nadat uit het onderzoek van de Amerikaanse zakenkrant bleek dat veel applicaties data lekten, vielen verschillende critici over Facebook. Amerikaanse congresleden vroegen ceo Zuckerberg schriftelijk om opheldering en een groep particulieren klaagde FarmVille-ontwikkelaar Zynga aan. Die maker van de bekende en veelgebruikte Facebook-game zou ook privégegevens van gebruikers hebben doorverkocht aan adverteerders en datahandelaren.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten